• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

افزايش حملات اسراييل به فلسطين

غزه؛ قرباني بازي انتخاباتي نتانيا هو

شهاب شهسواري

هفت روز مانده به انتخابات در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين براي تعيين نمايندگان پارلمان رژيم اشغالگر، بار ديگر مانورهاي تبليغاتي حكومت اشغالگر براي ارعاب و وحشت‌آفريني، آغاز شده است. فرماندهان و سران رژيم اشغالگر، همواره در آستانه انتخابات، براي نمايش دادن اقتدار و توانايي دولت خود، به فلسطينيان حمله مي‌كنند تا ضمن ايجاد وحشت عمومي در ميان راي‌دهندگان، خودشان را به عنوان تنها عامل مقابله با گروه‌هاي مقاومت فلسطيني معرفي كنند. اقدام وحشيانه ارتش رژيم صهيونيستي در بي‌حرمتي به پيكر يك شهيد فلسطيني در نوار غزه و استفاده از بولدوزر براي جابه‌جايي اين جسد، باعث خشم و عصبانيت فلسطينيان شده است. بعد از واكنش جهاد اسلامي با شليك چند راكت به شهرك‌هاي جنوب سرزمين‌هاي اشغالي، رژيم اشغالگر با حملاتي موشكي و هوايي نوار غزه و دمشق پايتخت سوريه را مورد حمله قرار داد. حملات متقابل ميان گروه‌هاي مقاومت غزه و عمليات ارتش رژيم صهيونيستي در اين‌باريكه، تا لحظه تنظيم اين گزارش ادامه داشتند. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اشغالگر بعد از جلسه با مقام‌هاي امنيتي و نظامي، دستور داد كه عمليات عليه غزه همچنان ادامه پيدا كند و گروه‌هاي مقاومت هم تاكيد كرده‌اند كه به حملات خود تا پايان اقدامات نظامي رژيم ادامه خواهند داد. بسياري از شهرك‌هاي اطراف نوار غزه مدارس و ادارات را تعطيل كرده‌اند و به شكل مرتب صداي آژير حمله موشكي در آن بلند مي‌شود. نيكولاي ملادينف، فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور صلح خاورميانه و مقام‌هاي امنيتي مصر، تماس‌هايي را با دو طرف براي توقف درگيري‌ها آغاز كرده‌اند. در طول يك سال گذشته چندين بار درگيري‌هاي حماس و ديگر گروه‌هاي مقاومت با ارتش رژيم اشغالگر با دخالت مصر و سازمان ملل متحد، متوقف شده است.

اين حملات، يك هفته پيش از انتخابات پارلماني در سرزمين‌هاي اشغالي انجام مي‌شود. اقدامات تبليغاتي مقام‌هاي رژيم اشغالگر براي تقويت جايگاه سياسي خودشان معمولا به قيمت جان، مال و زيرساخت‌هاي اجتماعي و اقتصادي شهروندان فلسطيني تمام مي‌شود. تازه‌ترين مانور تبليغاتي رژيم تحت رياست بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير متزلزل رژيم اشغالگر، با حمله به پايتخت سوريه آغاز شد. يك‌شنبه شب ارتش رژيم اشغالگر سرزمين فلسطيني، در حمله موشكي به دمشق، پايتخت سوريه، دو عضو سازمان جهاد اسلامي را به شهادت رساند. به نوشته رسانه‌هاي رسمي سوريه، پدافند هوايي اين كشور، ساعت 30: 23 دقيقه روز يكشنبه با پرواز چندين موشك شليك شده از سرزمين‌هاي اشغالي مواجه شده است. به نوشته سانا، خبرگزاري رسمي سوريه، پدافند هوايي سوريه تعداد زيادي از اين موشك‌ها را رهگيري و منهدم كرده است و هيچ يك از فرودگاه‌ها و مراكز نظامي سوريه بر اثر اين حمله آسيبي نديده‌اند. اما ساعاتي بعد از اين حمله، گروه جهاد اسلامي، مستقر در غزه، اعلام كرد كه دو عضو اين گروه در دمشق در حمله هوايي يكشنبه به شهادت رسيده‌اند. جهاد اسلامي، بلافاصله وعده داد كه انتقام خون اين شهدا را خواهد گرفت. نفتالي بنت، وزير جنگ رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين هم خبر داده است كه در حملات روز يكشنبه رژيمش، 6 فلسطيني را نه تنها در غزه بلكه در نقاط ديگر كشته است. صبح دوشنبه، بنيامين نتانياهو كه در حال برگزاري كارزار انتخاباتي خود در سرزمين‌هاي اشغالي است، در يك سخنراني انتخاباتي ادعا كرد كه هدف از حملات يكشنبه شب به سوريه، ترور زياد نخاله، دبيركل سازمان جهاد اسلامي بود. نفتالي بنت، وزير جنگ رژيم هم خبر داده است كه براي يك «عمليات گسترده براي تغيير بنيادين در غزه» آماده مي‌شود.

گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در غزه، از صبح روز دوشنبه، عمليات تلافي جويانه‌شان را عليه تحركات اخير رژيم اشغالگر، به ويژه شهادت يك فلسطيني در كنار نرده‌هاي حائل نوار غزه و همچنين ترور دو عضو جهاد اسلامي در دمشق، آغاز كرده‌اند. صبح يكشنبه يك ويديو در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شد كه ارتش رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، بعد از تيراندازي مستقيم و به شهادت رساندن يك فلسطيني، با استفاده از بولدوزر پيكر او را با بي‌احترامي در شرايطي كه معترضان فلسطيني در حال سنگ پرتاب كردن به سمت نظاميان اشغالگر هستند از زمين بلند مي‌كنند. انتشار اين ويدئو با واكنش تند فلسطينيان مواجه شده است كه نظاميان اشغالگر حتي به پيكر بي‌جان شهداي فلسطيني هم بي‌احترامي مي‌كنند. انتشار اين ويديو، باعث شد كه گروه‌هاي مقاومت فلسطيني به ويژه جهاد اسلامي، در انتقام از اين اقدام، به راكت‌باران مناطق اطراف نوار غزه در روز يكشنبه بپردازند. نفتالي بنت، وزير جنگ رژيم اشغالگر، انتقادها و خشم نسبت به رفتار اين رژيم با كشته‌شدگان فلسطيني را «انتقادهاي رياكارانه جناح چپ» توصيف كرده است. حمله وزير جنگ به گروه‌هاي چپ، بعد از آن روي داد كه گروه‌هاي حقوق بشري اشغالگران هم نسبت به اين اقدام اعتراض كردند. ياوير اوپنهايمر، مدير پيشين نهاد غيردولتي «صلح، همن الان» اين اقدام ارتش رژيم اشغالگر را «شرم‌آور و بهت‌آور» توصيف كرد و گفت: «همه جنايات و شرارت‌هايي كه انجام مي‌دهيم، در واقع به شكل بومرنگ به خودمان بر مي‌گردد.» نهاد عداله، مركز حقوقي حقوق اقليت عرب در اسراييل هم با انتشار نامه‌اي از دستگاه قضايي نيروهاي مسلح رژيم اشغالگر خواسته است تا تحقيقات قضايي در مورد اين اتفاق را آغاز كند. به نوشته اين نهاد، رفتار توهين آميز با پيكر يك كشته شده، يك جنايت جنگي و نقض شديد قوانين كيفري بين‌المللي، حقوق بشر و قوانين بشردوستانه است.

به نوشته رسانه‌ها، ده‌ها موشك از صبح روز دوشنبه به سمت شهرك‌هاي اطراف نوار غزه در جنوب سرزمين‌هاي اشغالي شليك شده است. رژيم اشغالگر در واكنش به اين حملات، چندين حمله هوايي و موشكي به غزه انجام داده است و اعلام كرده است كه تمامي مسيرها و جاده‌هاي اطراف نواز غزه را براي جلوگيري از تلفات بيشتر فعلا مي‌بندد. در شهرك‌هاي نزديك نوار غزه، تمامي مدارس روز دوشنبه تعطيل بود و مقام‌ها خواستار جلوگيري از رفت و آمدهاي غيرضروري در اين شهرك‌ها شدند. به گفته ارتش رژيم اشغالگر، دست كم 21 راكت از سمت نوار غزه تاكنون به سمت جنوب سرزمين‌هاي اشغالي شليك شده است كه فقط 13 فروند از آنها توسط سامانه دفاع ضد موشك گنبد آهنين رهگيري شدند.

همزمان با عمليات نظامي رژيم تحت فرماندهي نتانياهو، رقباي انتخاباتي او نيز از فرصت اين درگيري براي تبليغات انتخاباتي خود استفاده كرده‌اند. آويگدور ليبرمن، رهبر حزب «ييسراييل بيتنو» و وزير جنگ پيشين كابينه رژيم اشغالگر، با انتشار پيامي در شبكه‌هاي اجتماعي، رفتار نتانياهو را شرم‌آور توصيف كرده است. او مي‌نويسد: «همين هفته بود كه اسراييل اجازه داد حماس ده‌ها ميليون دلار پول دريافت كند، حماس پول را دريافت كرد، منتظر ماند تا هيات قطري كه پول را آورده‌بودند غزه را ترك كنند و بعد از آن بلافاصله حمله را آغاز كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون