• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

كرونا را ملي ببينيد

علي نوبخت

در روزهاي گذشته و پس از انتشار شيوع ويروس كرونا در ايران شاهد آن هستيم كه برخي افراد گاه و بي‌گاه اقدام به بيان آماري درباره تعداد مبتلايان و كشته‌شدگان اين بيماري مي‌كنند؛ به ‌طوري كه روز گذشته يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز...

آماري را متفاوت از آمار رسمي موجود بيان كرد. بديهي است كه در شرايط كنوني تنها مرجع رسمي آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي محسوب مي‌شود؛ چرا كه تنها اين نهاد است كه امكان تشخيص دقيق كرونا ويروس جديد را دارد.

با اين حال امروز افكار عمومي پرسش‌هايي جدي درباره چرايي تفاوت آمارهاي رسمي اعلام شده با گفته‌هاي برخي افراد ديگر مطرح مي‌كنند. براي پاسخ به اين پرسش‌ها لازم است به شباهت ويروس جديد كرونا با بيماري آنفلوآنزا اشاره كنم. همان طور كه مي‌دانيد بيش از 200 نوع ويروس سرماخوردگي شناسايي شده كه 4 نوع آن از خانواده كرونا بوده و بعضا با ويروس جديد كرونا اشتباه گرفته مي‌شود.

در اين راستا لازم به يادآوري است كه در زمستان جاري هم در ايران و هم در كشورهاي توسعه‌يافته اروپايي و امريكايي تعداد قابل ‌توجهي از شهروندان به دليل ابتلا به ويروس جديد آنفلوآنزا كه علائمي نظير تنگي نفس و سرفه‌هاي شديد داشت، جان خود را از دست دادند ولي متاسفانه افراد ناآگاه اين افراد را نيز در زمره مبتلايان به ويروس كرونا قرار داده و اعلام كردند كه اين افراد نيز به كرونا مبتلا شده يا جان خود را به اين دليل از دست داده‌اند.

بعضا نيز افراد بيمارستان‌ها و آزمايشگاه‌هاي تعيين ‌شده براي اين مساله را دليلي بر اظهارنظرهاي خود اعلام مي‌كنند و مي‌گويند چون فلان ‌فرد به بهمان بيمارستان تعيين‌ شده براي رسيدگي به بيماران كرونا مراجعه كرده و مثلا در آنجا جان خود را از دست داده، پس مبتلا به اين بيماري بوده؛ حال آنكه اساسا اين موضوع كذب محض است ولي متاسفانه جامعه را با آشفتگي‌هاي بسياري مواجه مي‌كند.

فارغ از اين مسائل، امروز شاهد آن هستيم كه برخي افراد مساله كرونا را سياسي كرده و مي‌كوشند با سوءاستفاده از آن به مقاصد سياسي و جناحي خود دست يابند؛ حال آنكه با اين اقدام بيش از پيش به اعتماد عمومي ضربه زده و فاصله بين حاكميت و ملت را افزايش مي‌دهند. امروز و با توجه به حواشي ايجاد شده درباره كرونا، لازم است تمام مسوولان نهايت تلاش خود را براي افزايش اعتماد عمومي به كار بگيرند و با اطلاع‌رساني صحيح و اصولي كه تاكنون نيز تا حد قابل‌قبولي اتفاق افتاده، از مراجعه جامعه به رسانه‌هاي خارج كشور يا افراد فاقد صلاحيت جلوگيري كنند. در اين مسير لازم است مردم نيز بيش از پيش هنگام برخورد با اخبار، دقت نظر به خرج دهند تا فريب اخبار و نامه‌هاي جعلي را نخورند. متاسفانه عده‌اي كرونا را نه‌تنها به عنوان مساله‌اي ملي نمي‌بينند و متوجه ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي آن نيستند بلكه مي‌كوشند بر موج آن سوار شده و به اهداف خود دست يابند. توقع ما از مسوولان و نمايندگان مجلس درك شرايط توجه به منافع ملي به‌ جاي منافع سياسي و جناحي است. امروز همه بايد براي بهبود شرايط و جلوگيري از ضرر و زيان مردم هم‌قسم شويم.

صدا و سيما جمهوري اسلامي و همچنين ساير رسانه‌ها همچون موضوع انتخابات بايد با تمام توان وارد موضوع شده و صحيح‌ترين شكل اطلاع‌رساني را به عمل آورند تا به اين ‌شيوه هم جلوي انتشار اخبار غيرواقعي و دروغ گرفته شود و هم اعتماد عمومي ذره‌ذره بازگردد.

نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي به‌ويژه اعضاي كميسيون بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به‌ طور جدي پيگير مساله هستند و اجازه بيان مطالب خلاف واقع را نمي‌دهند؛ به ‌طور مثال اعضاي كميسيون بهداشت در همين راستا و براي بررسي هرچه بيشتر موضوع، روز گذشته و پس از نشست غيرعلني با وزير بهداشت، جلسه‌اي 3 ساعته را با مسوولان عالي‌رتبه اين وزارتخانه برگزار و در جريان مسائل و مباحث مربوطه قرار گرفتند و تصميمات مثبتي نيز در اين زمينه اتخاذ شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون