• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

روح‌الله زم اتهام افساد في‌الارض عليه خود را رد كرد

در حوادث ۹۶ حضور داشتم اما نقش موثري نداشتم

سومين جلسه رسيدگي به اتهامات روح‌الله زم ديروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامي تهران به رياست قاضي صلواتي برگزار شد. به گزارش خبرگزاري ميزان، در ابتداي اين جلسه، رييس دادگاه با قرائت مواد ۳۵۲، ۳۵۳، ۳۵۴ و ۳۵۸ آيين دادرسي كيفري از متهم زم خواست در جايگاه حاضر شود و ادامه دفاعيات خود را بيان كند. متهم زم با اشاره به ماده ۲۸۶ قانون مجازات عنوان اتهامي «افساد في‌الارض» را رد كرد و گفت: «يكي از افراد نامدار اصلاحات طي پيامي به آمدنيوز نوشت كه شما در خارج از كشور هستيد يا داخل؟ كه گفتيم در خارج و آن شخص تعجب كرد كه مواضع ما همچون رسانه‌هاي داخل كشور است. آمدنيوز نقش غيرقابل انكاري در انتخابات ۹۶ داشت.» او ادامه داد: «از اواسط سال ۹۶ به دليل خستگي ناشي از كار مسووليت آمدنيوز را به سام سرابي واگذار كردم. در سال ۹۶ بسياري از آمدنيوز درخواست كردند كه خط خود را مشخص كند. در اين برهه كه مسووليت آمدنيوز با سام سرابي بود اشتباهات فاحشي از جمله انتشار مطلب درباره كوكتل مولوتف به وجود آمد.»

روح‌الله زم مدعي شد كه «در اواسط سال ۹۷،
به دليل اشتباهات سرابي و ارتباط او با نزديكان يكي از وزراي دولت از او خواستم كه استعفا كند. پس از آن كنترل آمدنيوز را به دست گرفتم.» او علت نشر اكاذيب در آمدنيوز را گزارشاتي دانست كه به دست آنها مي‌رسيده و با ضريب خطا همراه بوده است. اين متهم همچنين درباره اتهام تحريك و تشويق مردم به اغتشاشات چنين توضيح داد: «فراخوان‌هاي منتشره در آمدنيوز بخشي از آنها در زمان مديريت بنده نبوده و بخشي هم مربوط به مطالب ارسالي به ماست.» او باوجود مطرح كردن اين پرسش كه «مگر با تحريك يك رسانه كسي به خيابان مي‌آيد»، بابت اشتباه‌هاي احتمالي كه در اين خصوص انجام داده از دادگاه و مردم عذرخواهي كرد.

متهم زم در بخش ديگري از اين جلسه دادگاه، به اظهارات دادستان مبني بر اينكه «متهم در بخشي از اقرارش گفته كه اعلام زمان و مكان عمليات‌هاي سوريه، تردد فرماندهان مخصوصا سردار شهيد حاج قاسم سليماني جزو ماموريت‌هايش بوده است»، چنين پاسخ داد: «اقرارم را قبول دارم، اما مگر تمام اين موارد صورت گرفته است؟»

نماينده دادستان اضافه كرد: «به سندي اشاره مي‌كنم كه متهم زم در زمان ورود سردار شهيد سليماني به يكي از كشور‌هاي منطقه با ارسال پيامي به افسر سرويس جاسوسي اعلام مي‌كند و مي‌گويد كه فردا يك تيم نظامي وارد مي‌شوند كه احتمالا قاسم سليماني هم با آنها است» و در ادامه رييس دادگاه سوال كرد: «آيا خبر جابه‌جايي يك فرمانده نظامي كار خبري محسوب مي‌شود؟» كه متهم جواب داد: «هر چه دستم مي‌آمد منتشر كردم.»

روح‌الله زم همچنين اين گفته نماينده دادستان كه «متهم زم پيام ديگري به آن افسر جاسوس فرستاده كه در آن اسامي افرادي كه تحريم‌ها را دور مي‌زنند آورده شده است. آيا اين كار در راستاي رسالت كار خبرنگار بوده است؟» را پذيرفت و گفت كه اين مطلب را در آمدنيوز منتشر كرده است.

نماينده دادستان ادامه داد: «در اوج فتنه ۹۶، به خاطر انتشار خبر آموزش ساخت كوكتل مولوتف به مامور سرويس جاسوسي پيام مي‌دهيد كه به داد شما برسد» كه متهم زم به اين جمله چنين واكنشي نشان داد: «قضايا را با هم قاطي مي‌كنيد و اين پيام براي كانال دوم است. وقتي به سايت حملات سايبري مي‌شد به افسر سرويس گفتم كه سايت را پشتيباني كند و او هم پاسخ داد كه خودش سايت را حمايت مي‌كند.» پس از آن، كليپي منتشر شد كه در آن متهم زم صحبت مي‌كند و به صراحت مي‌گويد كه ليدر اغتشاشات ۹۶ است. روح‌الله زم در واكنش به كليپ پخش شده، گفت: «اين حرف‌ها دوستانه بوده و لاف هم زده شده است. در ۹۶ حضور داشتم، اما نقش موثري نداشتم.»

اين متهم همچنين در واكنش به اين گفته نماينده دادستان كه «متهم در اقرارش گفته كه مامور سرويس جاسوسي از جايگاه آمدنيوز لذت مي‌برده»، گفت كه درباره اين موضوع خصوصي صحبت مي‌كند. در اين بخش دادگاه، قاضي صلواتي با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت كه جلسه بعدي متعاقبا اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون