• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

ويژه

رييس شوراي هماهنگي بانك ها:

مردم براي حفظ سلامتي، امور بانكي خود را غيرحضوري انجام دهند

محمدرضا حسين‌زاده، رييس شوراي هماهنگي بانك‌ها بر انجام امور بانكي به صورت غيرحضوري و با استفاده از سامانه‌هاي بانكداري الكترونيك و بانكداري ديجيتال تاكيد كرد. به گزارش دبيرخانه شوراي هماهنگي بانك‌ها، حسين‌زاده ضمن تاكيد بر رعايت نكات بهداشتي، نظافت فردي و ضدعفوني كردن و نظافت محيط بانك‌ها افزود: با توجه به شيوع بيماري كرونا از مشتريان گرامي بانك‌ها استدعا داريم براي حفظ سلامتي خود تا آنجا كه ممكن است امور بانكي‌شان را با استفاده از انواع سامانه‌ها و اپليكيشن‌هاي بانكي انجام دهند و از مراجعه حضوري به شعب خودداري كنند. حسين‌زاده خاطرنشان كرد: خوشبختانه تمامي بانك‌هاي كشور سامانه‌ها و نرم‌افزارهايي را به مشتريان خود ارايه كرده‌اند كه قابليت‌هاي فراواني دارد و افراد را از مراجعه حضوري به شعب بانك‌ها بي‌نياز مي‌سازد. او با اشاره به ضرورت پيشگيري از بيماري كرونا در جامعه تاكيد كرد: «همه ما بايد كمك كنيم تا اين بيماري از كشورمان ريشه‌كن شود و شبكه بانكي كشور و مشتريان گرانقدر آنها در اين مسير مي‌توانند كمك شايان توجهي به كشور كنند.»

استمرار رشد سهم بازار همراه اول در سال 98

مقايسه گزارش‌هاي دوره‌اي وزارت ارتباطات از جايگاه رقابتي اپراتورها در شاخص‌هاي كليدي نظير «ضريب نفوذ» و «سهم بازار»، نشان از توقف ايرانسل در ريزش «سهم بازار» دارد، در حالي كه رايتل ظاهرا هيچ انگيزه‌اي براي جلوگيري از ريزش‌هايش ندارد! به گزارش خبرگزاري موج، جديدترين گزارش فصلي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از شاخص‌هاي آماري بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات، همچنان حكايت از رشد «ضريب نفوذ» تلفن همراه در كشور دارد و به رغم اينكه بازار ارتباطات همراه رو به اشباع است، اما ضريب نفوذ اين حوزه تا پايان آذرماه سال جاري از 142 درصد گذشته است. اين شاخص كه نسبت فعاليت اپراتورها به بدنه جمعيتي كشور را نشان مي‌دهد، در مقايسه آماري فصول مختلف سال جاري در اپراتورهاي مختلف به شرح جدول زير است: آمار و ارقام نشان مي‌دهد برخلاف اينكه ضريب نفوذ اغلب اپراتورهاي موبايل در تابستان كاهشي بوده، اما تنها اپراتور اول تلفن همراه توانسته دامنه رشد ضريب نفوذ خود را حفظ كند و اين رويه افزايشي را تا پايان سه‌ماهه سوم (آذرماه) نيز داشته باشد. با وجود اينكه اپراتور سوم ارتباطي از ابتداي سال همواره با كاهش ضريب نفوذ مواجه بوده، اما اپراتور دوم توانسته در پاييز امسال جلوي كاهش ضريب نفوذ خود را بگيرد. چارت زير نمايي كلي را از تغيير وضعيت اپراتورهاي اول، دوم و سوم به نمايش مي‌گذارد كه تنها ضريب نفوذ همراه اول از ابتداي سال افزايشي بوده است. همان‌طوركه گفته شد با توجه به تناسب اين شاخص با جمعيت كشور، مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اپراتور اول تلفن همراه شبكه پرترافيك‌تري به نسبت دو اپراتور ديگر دارد كه روند جذب مشترك آن از ابتداي سال صعودي بوده است. با وجود اينكه «همراه اول» توانسته مبناي صعود را بر شاخص «ضريب نفوذ» خود حاكم كند، اما «ايرانسل» و «رايتل» به عنوان اپراتورهاي دوم و سوم تلفن همراه در تابستان با ريزش مشترك و كاهش «سهم بازار» مواجه شدند. رايتل ظاهرا بنايي بر تغيير وضعيت خود ندارد و با وجود قرار گرفتن در قعر جدول رقابتي اپراتورهاي سيار كشور، همچنان در حال ريزش مشترك است اما جديدترين گزارش رگولاتوري مي‌گويد كه ايرانسل توانسته كمي جلوي ريزش مشتركانش را بگيرد. «سهم بازار» شاخص ارزشمندي در حوزه رفتار اقتصادي بنگاه‌هاي تجاري به حساب مي‌آيد و تحليل رويه آن در بازه‌هاي زماني مشخص (اعم از سالانه و ...)، مبنايي براي ارزش‌گذاري برندها به حساب مي‌آيد. به عنوان مثال شركت ارتباطات سيار ايران با تثبيت رشد «ضريب» و «سهم بازار» خود، تمامي امتيازات بخش‌هاي رقابتي را از آنِ خود كرده و جاي نقدي در فضاي رقابتي با ساير اپراتورها ندارد. اما از سوي ديگر رايتل به عنوان سومين اپراتور موبايل كشور كه ظاهرا تمايلي براي تغيير وضعيت خود در بازار رقابتي ندارد، قطعا بايد پاسخي قانع‌كننده براي سهامداران خود كه مداوم در حال پايش شاخص‌ها و ارزش سرمايه‌گذاري‌هاي خود هستند، داشته باشد. «ايرانسل» هم به عنوان اپراتوري بينابين، اواسط سال توانسته جلوي ريزش مشترك و كاهش سهم بازارش را بگيرد و براي نخستين‌بار در سال 98 با افزايش سهم بازار به اندازه 0.3 درصد مواجه شود. چارت زير هم «سهم بازار» تمامي اپراتورهاي اصلي تلفن همراه كشور را به صورت كلي نمايش مي‌دهد تا از وضعيت رقابتي آنها بيشتر مطلع شويد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون