• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

عضو كميته كشوري بيماري‌هاي عفوني وزارت بهداشت:

در تشخيص كرونا دير عمل كرديم

عضو كميته كشوري بيماري‌هاي عفوني وزارت بهداشت گفت: «علت اينكه مرگ و مير كرونا در كشور بالا بوده، اين است كه ما هنوز در حال آزمايش بيماران به ‌شدت بدحال بستري در بيمارستان هستيم كه به اين معناست در تشخيص دير عمل كرده‌ايم. ما تازه اقدام به تست گرفتن كرده‌ايم و بيماري به تازگي در قم مشخص شده و شروع از آنجا بوده و منتشر شده است، البته از قبل هم بوده، اما شناسايي نكرده بوديم. بنابراين در حال حاضر تازه تشخيص داده‌ايم، در بيمارستان بيماران بدحال مي‌‌آيند و افرادي كه كلينيكال هستند، هنوز به ما مراجعه نكرده‌اند و هر مراجعه‌كننده‌اي كه داريم، افراد بدحالي هستند كه در آي‌سي‌يو بستري شدند. علت اينكه مرگ و مير در كشور ما بالا بوده به اين دليل است كه ما هنوز در حال آزمايش بيماران به ‌شدت بدحال بستري در بيمارستان هستيم كه به اين معناست در تشخيص دير عمل كرده‌ايم و گرنه ما نبايد بيشتر از آن مرگ‌وميري كه در چين گزارش شده، يعني همان دو درصد، تلفات داشته باشيم.»

مينو محرز در گفت‌وگو با ايلنا گفت: «ويروس كرونا به تازگي در كشور اپيدمي شده و مدت كوتاهي از اپيدمي آن گذشته و نمي‌توانيم درباره آن قضاوتي داشته باشيم كه آيا مانند ويروس سارس، ظرف 4 ماه يا مانند مرس در مدت كوتاهي كنترل شود. اينكه گفته مي‌شود، اين بيماري در طبع گرم تاثير ندارد و بر طبع سرد تاثيرگذار است يا اينكه در هواي گرم از بين مي‌رود و در هواي سرد شايع‌تر است يا اينكه شايع مي‌شود، غذاي سرد بر آن تاثير منفي دارد يا غذاي گرم تاثير مثبت دارد را من بلد نيستم، چراكه ما طب نوين و علمي را خوانده‌ايم و در علم هيچ چيزي در اين خصوص نيامده و در هيچ جاي دنيا اين طب سنتي ما را ندارند. آن چيزي كه بيش از حد مهم است، اين است كه در حال حاضر اين بيماري وارد كشور ما شده و بايد مسائل بهداشتي را رعايت كنيم كه ابتدا خودمان را حفظ كنيم و بعد ديگران را مبتلا نكنيم. اگر بيمار هستيم، حتما در منزل بمانيم، چراكه هم خودمان زودتر خوب مي‌شويم و هم ديگران را مبتلا نمي‌كنيم. شست‌وشوي دست‌ها و اتيكت سرفه و عطسه را رعايت كنيم و در صورت يكديگر سرفه و عطسه نكنيم. در دستمال سرفه كنيم و آن را دور بيندازيم. يكي از مهم‌ترين راه‌هاي پيشگيري از اين بيماري شست‌وشوي مداوم دست‌‌هاست، قبل از اينكه چيزي بخوريد يا دست‌تان را به چشمان‌تان بماليد، بايد بشوييد و هر چه بيشتر دست بشوييد، سالم‌تر هستيد و رعايت همين مسائل باعث كنترل آن مي‌شود. مطمئنا در فضاي بسته كه جمعيت زياد است، بيماري بيشتر انتقال پيدا مي‌كند و بايد از حضور در تجمعات زياد خودداري كنيم. در فصلي كه هوا گر‌م‌تر است به‌طور مسلم در فضاي بسته جمعيت حضور ندارند و به تبع، بيماري‌هاي تنفسي هم كمتر انتقال پيدا مي‌كند، اما اينكه بخواهيم زماني براي كنترل آن اعلام كنيم و بگوييم تا دو الي سه ماه ديگر يا تا يك‌سال ديگر به پايان مي‌رسد، ما نمي‌دانيم و سازمان جهاني بهداشت هم هنوز چيزي در اين باره نمي‌داند و زماني براي آن در نظر نگرفته است. اين بيماري به تازگي در كشور ما آمده و بايد سعي كنيم با رعايت مسائل بهداشت فردي و عدم وحشت با آن مقابله كنيم، چراكه در بحران اگر وحشت كنيم، نمي‌توانيم با آن مقابله كنيم. بايد وحشت نكنيم تا بتوانيم در مقابل اين بيماري هم خودمان را و هم ديگران را حفظ كنيم.»

او درباره استفاده از ماسك گفت: «اصلا مردم نبايد ماسك بزنند و فقط فردي كه بيمار است بايد از ماسك استفاده كند، اما در مكان‌هاي پرازدحام مانند مترو به دليل اينكه ما اتيكت سرفه و عطسه را بلد نيستيم يا رعايت نمي‌كنيم و در صورت هم سرفه مي‌كنيم، توصيه مي‌كنيم در اين مكان‌ها از ماسك‌هاي جراحي معمولي استفاده كنند. راديو و تلويزيون هم بايد به صورت مرتب برنامه‌هاي آموزشي پيشگيري از كرونا را آموزش دهند و بايد مدام شست‌وشوي دست‌ها و رعايت موارد بهداشتي را به مردم گوشزد كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون