• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

تصميمات پرخطر ناشي از بي‌اطلاعي است؟

ميزباني گرفته نمي‌شود، بازي‌ها را لغو كنيد

در جريان حواشي ديدار لغو شده تيم‌هاي سپاهان و پرسپوليس مديران دو باشگاه، مربي‌ها، اعضاي كادر مديريتي باشگاه و مقامات مسوول صحبت‌هايي را مطرح كردند كه نشان مي‌دهد دليل برگزاري بازي‌ها «بدون تماشاگر» به جاي «لغو» ديدارها، جلوگيري از گرفته شدن حق ميزباني تيم‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا و تيم ملي در مسابقات انتخابي جام جهاني 2022 قطر است. تابش، مديرعامل باشگاه سپاهان اولين شخصي بود كه در صحبت‌هايش به اين موضوع اشاره و اعلام كرد: «تلاش زيادي كرديم كه اين بازي حساس به تعويق بيفتد. با تلاشي كه داشتيم و جلساتي كه در استانداري برگزار كرديم، مي‌خواستيم بازي به تعويق بيفتد، اما مشخص شد بازي بايد حتما برگزار شود و بدون تماشاگر. سلامتي هواداران خيلي مهم است. ما هم گفتيم بازي به تعويق بيفتد كه با آن موافقت نشد. چون ممكن است ميزباني تيم‌هاي ايراني ليگ قهرمانان آسيا و نيز تيم ملي ايران در مقدماتي جام جهاني به خطر بيفتد. چون عربستان به دنبال حاشيه‌سازي است و AFC منتظر است از اين فرصت استفاده كند كه ما هم به ناچار پذيرفتيم. از آنجايي كه به ما اعلام شد پاي منافع ملي در ميان است، كنار آمديم.»

مطرح شدن چنين مساله‌اي، از موارد عجيب مديريت ورزش در ايران است. گرفتن ميزباني به دليل شيوع ويروس كرونا سابقه نداشته است. كشور چين كه اين بيماري از آنجا آغاز شده تمام مسابقات باشگاه‌هايش در ليگ قهرمانان آسيا و همچنين تيم ملي اين كشور در انتخابي جام جهاني لغو و به زمان ديگري موكول شده است. در واقع از ابتداي فصل جديد ليگ قهرمانان آسيا تنها نمايندگان ايران نبوده‌اند كه بازي‌هاي خانگي‌شان لغو و به دور برگشت موكول شده، چيني‌ها همچنين حكمي براي‌شان صادر و قرار شد در ديدارهاي رفت مهمان باشند. البته بعد از انجام تنها يك بازي نمايندگان چين، كنفدراسيون فوتبال آسيا ترجيح داد تمام ديدار تيم‌هاي چيني را لغو و به زمان ديگري موكول كند. در نتيجه مي‌توان به راحتي تشخيص داد كه واكنش AFC به شيوع كرونا در ايران، نه گرفتن ميزباني كه لغو تمام ديدارهاي نمايندگان ايران است. اما مسوولان با برداشت اشتباهي كه از شرايط داشتند، ريسك برگزاري بازي‌ها را به جان خريدند، تا مبادا حق ميزباني از باشگاه‌هاي ايراني سلب شود. اين برداشت اشتباه، معلوم نيست چه تبعاتي داشته باشد و تا كجا ادامه پيدا مي‌كند.

موضوع بسيار مهمي كه مغفول مانده، اينجاست كه براي برگزاركنندگان مسابقات، سلامتي بازيكنان، مربي‌ها، داوران، عوامل و تمام افراد دخيل در برگزاري يك مسابقه بايد در اولويت باشد. در چنين شرايطي كه يك ويروس در سطح جهاني شيوع پيدا كرده، غير از نهادهاي بهداشتي تصميم‌گير، هيچ نهاد ديگري نبايد در برگزاري يا لغو بازي‌ها دخالت كند و نظر وزارت بهداشت در اين مورد بايد حرف اول و آخر باشد. اما به نظر مي‌رسد در روزهاي گذشته اطلاعات اشتباهي كه مقامات فدراسيون فوتبال به نهادهاي مربوطه داده‌اند، باعث شده تصميم‌گيري در مورد لغو يا برگزاري مسابقات بدون حضور تماشاگران تبديل به مساله‌اي گره خورده به منافع ملي قلمداد شود.

در آخرين اخباري كه در مورد گسترش ويروس كرونا و تاثير آن بر فوتبال منتشر شده است، عنوان شده اين احتمال وجود دارد هفته سوم ليگ قهرمانان آسيا لغو شود. نشريه الجزيره عربستان در گزارشي اعلام كرده با توجه به انتشار ويروس كرونا در كشور‌هاي چين، تايلند، ايران، كره جنوبي، كويت، بحرين، امارات و سنگاپور، فوتبال آسيا در شرايطي اضطراري قرار گرفته و اين امكان وجود دارد مسابقات هفته سوم ليگ قهرمانان آسيا برگزار نشود. پيش از اين قرار بود بازي‌هاي هفته سوم در روز‌هاي دوازدهم، سيزدهم و چهاردهم اسفندماه برگزار شود، اما انتشار ويروس كرونا برگزاري بازي‌ها در زمان مقرر را در هاله‌اي از ابهام فرو برده و ممكن است با صلاحديد كنفدراسيون فوتبال آسيا، بازي‌هاي اين هفته به تعويق بيفتد. هنوز مشخص نيست AFC چه تصميمي خواهد گرفت و سرنوشت بازي‌هاي هفته سوم چه خواهد شد، اما مشخص است كه وضعيت بحراني است و اين كنفدراسيون در اتمام مرحله گروهي و آغاز مرحله يك‌هشتم‌ نهايي با مشكل روبه‌رو خواهد شد. همين حالا تنها يك بازي از هشت ديدار نمايندگان چين برگزار شده و با شيوع گسترده ويروس كرونا در كره جنوبي، برگزاري مسابقات بخش شرق با مشكل جدي روبه‌رو خواهد شد. به نظر مي‌رسد ليگ قهرمانان آسيا 2020 يكي از سخت‌ترين دوره‌هاي اين تورنمنت براي كنفدراسيون فوتبال آسيا باشد و اتخاذ تصميمات مناسب براي اين فصل بسيار سخت شده است. پرونده ميزباني تيم‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا هنوز هم باز است و حكم قطعي قبل از آغاز دور برگشت صادر خواهد شد. چيني‌ها تا زمان برگزاري دور برگشت قطعا درگير كرونا خواهند بود و AFC براي برگزاري بازي‌هاي اين كشور دچار چالشي جدي خواهد شد.

ويروس كرونا تنها در قاره آسيا پخش نشده و بخشي از قاره اروپا را هم تحت تاثير قرار داده است. كشور ايتاليا چندين مورد فوت بابت اين ويروس داشته و در 10 منطقه از اين كشور تمام مسابقات ورزشي لغو شده است. ديدار تيم‌هاي اينترميلان و سمپدوريا كه يكي از ديدارهاي مهم اين ليگ براي جنگ صدرنشيني به حساب مي‌آيد نيز لغو شد. دربي حساس ايتاليا بين تيم‌هاي يوونتوس و اينتر نيز يكشنبه هفته آينده در ورزشگاه آليانز تورين قرار است برگزار شود و آن‌طور كه رسانه‌هاي اين كشور گزارش داده‌اند، با درخواست باشگاه يوونتوس اين ديدار بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. بارسلونا امشب به مصاف ناپولي مي‌رود و زماني كه كاروان اين تيم به ناپل رسيد، از آنها تست كرونا گرفته شد. وضعيت در تمام دنيا در حالت اضطرار قرار دارد و تجمعات با مراقبت‌هاي ويژه بهداشتي صورت مي‌گيرد، در ايتاليا كسي به دليل ترس از دست رفتن ميزباني، ديدارهاي لغو شده را بدون تماشاگر نكرده، چراكه مقامات مسوول اين كشور به خوبي آگاهند قانون چه مي‌گويد.

در صورتي كه استدلال مسوولان فوتبال ايران براي لغو نكردن بازي‌ها، واقعا هماني باشد كه در جريان ديدار لغو شده دو تيم سپاهان و پرسپوليس عنوان شد، بهتر است كه به اين مصلحت‌انديشي نابخردانه پايان بدهند و از ارسال اطلاعات غلط به وزارت بهداشت و ساير مقامات بپرهيزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون