• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

كشورهاي مختلف براي جلوگيري از گسترش بيشتر كرونا آماده مي‌شوند

يك ويروس و يك دنيا واكنش

گروه اجتماعي|«خيابان‌هاي معمولا مملو از جمعيت ميلان، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها به‌طور ترسناكي خالي شده‌اند. قطب تجاري ايتاليا، شركت‌هاي بزرگ از بانك‌ها گرفته تا شركت مد جورجيو آرماني به كارمندان‌شان گفته‌اند كه از خانه كار كنند.» اين توصيف نشريه نيويورك تايمز از ميلان در دوره شيوع كروناست؛ شيوعي كه به صورت ناگهاني در منطقه شمالي ايتاليا يعني لامباردي آغاز شد كه ميلان در مركز آن قرار دارد. اين نشريه در گزارشش آورده است كه از زمان بحران مهاجران در سال 2015، شيوع كرونا را شايد بتوان بزرگ‌ترين بحراني دانست كه اروپا را درگير خود كرده است. يك هفته از آغاز رسمي اعلام شيوع بيماري در اين كشور مي‌گذرد و حالا متخصصان سلامت به اين نتيجه رسيده‌اند كه احتمالا شيوع بيماري روزها قبل از بستري شدن اولين مبتلايان به اين بيماري در ايتاليا آغاز شده بوده است. اين كشور البته پس از مشخص شدن آغاز شيوع در بخش مالي‌اش خيلي سريع با ممنوعيت كار هرگونه ساختمان و مراكز تجمع عمومي واكنش نشان داد. تمامي مدارس، دانشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراكز فرهنگي و مذهبي در ناحيه لامباردي تعطيل شدند. هر چند تمامي اين تعطيلي‌ها سبب شده تا اقتصاد كند ايتاليا (به نسبت ساير كشورهاي اروپايي) صدمه بخورد اما نيويورك تايمز مي‌گويد كه بنا بر اعلام دولت ايتاليا قرار است نحوه رفتارش در مورد شهرهاي قرنطينه در قرنطينه اين كشور، براساس بحران تغيير كند: «11 شهر در لامباردي تعطيل شده‌اند و دولت ايتاليا قول داده است كه همان كمك‌هايي كه پس از زلزله ارايه مي‌دهد را شامل اين شهرها كند، از جمله تعليق پرداخت ماليات.»

در كره‌جنوبي، دولت اعلام كرده است كه وضعيت اين كشور به «لحظه‌هاي بحراني» شيوع كرونا رسيده است. يك و نيم ماه پس از گزارش اولين مورد ابتلا به كرونا، تعداد موارد جديد ابتلا به بيماري روز گذشته 549 نفر اعلام شد و حالا وزير بهداشت اين كشور رسما به شهروندان كره‌جنوبي اعلام كرده است: «لطفا در خانه بمانيد و از بيرون رفتن خودداري كنيد و ميزان تماس‌تان با ديگران را به حداقل ممكن برسانيد.» 20 ژانويه (30 دي ماه) اولين مورد ابتلا به كرونا در كره‌جنوبي اعلام شد اما با وجود تدابير حفاظتي و سلامتي كه اين كشور براي جلوگيري از بروز بيماري درنظر گرفته بود، يك اتفاق سبب شد تا شيوع بيماري در اين كشور از پيش‌بيني‌ها فراتر برود. خبرگزاري رويترز گزارش داده است كه بسياري از موارد جديد ابتلا به اين ويروس به ارتباط‌شان با يك كليسا برمي‌گردد: ‌«بالغ بر 476 مورد جديد ابتلا از شهر دائگو در شمال‌شرقي كشور هستند؛ موطن كليسايي كه در مركز گسترش بيماري بود. مسوولان سلامت كره‌جنوبي از بيش از 210 هزار عضو و
65 هزار شاگرد اين كليسا كه با موارد ابتلاي اوليه اين بيماري در تماس بوده‌اند، تست گرفته است. مواردي كه آغازش به شركت يك زن 61 ساله در مراسم مذهبي اين كليسا شروع شد كه بعدتر آزمايش كروناي او مثبت شد. بيش از 88درصد اعضاي اين كليسا مورد آزمايش قرار گرفته‌اند حدود 3 هزار و 300 نفر از آنها علايمي همچون تب نشان داده‌اند.»

آغاز شيوع در ايتاليا زنگ خطر را براي كشورهاي اروپايي به صدا درآورد و از هفته گذشته تاكنون، تعداد موارد ابتلا از كشورهاي مختلف اين قاره گزارش شده ‌است. حالا كشورهاي مختلف بسته به ميزان موارد گزارش شده و خطري كه احساس مي‌كنند، دست به پياده كردن اقدامات پيشگيرانه زده‌اند. دولت فرانسه از روز گذشته تمامي اجتماعات بيش از 5 هزار نفر را ممنوع اعلام كرده است، در اين كشور در روزهاي گذشته 16 مورد جديد از بيماري به ثبت رسيد. از سوي ديگر سوييس با 12 مورد تاييد شده بيماري، از روز جمعه در مناطقي از جمله منطقه برن، ممنوعيت اجتماعات بيش از هزار نفر را اعمال كرده است.

رسيدن ويروس به آلمان كمي گيج‌كننده بود، زماني كه مسوولان سلامت در ايالت شمالي راين، اولين مورد ابتلا به كرونا را در اين ايالت شناسايي كردند، حال بيمار چنان وخيم بود كه نمي‌توانست براي رديابي منشا آلودگي به آنها كمكي كند. بررسي‌هاي آنها تنها ختم به يافتن يك واقعيت نگران‌كننده بود؛ مرد بيمار نه به چين سفر كرده بود و نه به هيچ ‌يك از مناطق شيوع بيماري مانند ايتاليا و تا جايي كه مشخص بود با هيچ فرد آلوده‌اي هم در تماس نبوده است. برنامه كنترل و پيشگيري در آلمان بلافاصله با همسر، خانواده و همكاران و تمامي افرادي كه با آنها در تماس بودند، آغاز شد. بودن دو فرزند در اين خانواده سبب شد تا مدرسه‌ها و مهدكودك‌هاي منطقه تا يك هفته تعطيل شوند. كشورهاي مختلف خود را براي ورود و شيوع ويروس آماده مي‌كنند. ديگر مشخص شده است كه در موضوع گسترش كرونا بحث شيوع يافتن يا نيافتن وجود ندارد بلكه موضوع چگونگي كنترل و درمان آن در كشورهاي مختلف است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون