• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

در حاشيه‌هاي تاريك ويروس كرونا

گردشگري نوروز نيازمند بازبيني است

سعيد شفيعا

حاشيه‌هايي كه ويروس كرونا درست كرده است، تمركز رسانه‌ها و يادداشت‌هاي خبري را از برخي تصميمات و اتفاقات حياتي دور كرده است. هر چند موضع‌گيري در مورد برنامه‌هاي گردشگري عيد نوروز هنور در هاله‌اي از ابهام است اما احتمال تعلق مجدد سهميه‌اي به نام سهميه بنزين نوروزي وجود دارد. پيش‌تر در يادداشتي با عنوان «يارانه گردشگري به جاي سهميه بنزين نوروزي» اهميت توجه به فرآيند گردشگري به جاي يكي از اجزا يعني حمل و نقل را مورد توجه قرار دادم. اينكه وزارتخانه گردشگري دادن سهميه بنزين نوروزي به ماشين‌ها را كمك به توسعه گردشگري عيد نوروز بداند و گزينه‌هاي كامل‌تر را مورد بررسي قرار ندهد يك اشتباه
راهبردي است. اشتباهي كه مي‌تواند با تقويت رفتارها و الگوهاي سفر مخرب يا غيركارآمد، تبديل به ضد راهبرد براي گردشگري داخلي شود.

فرهنگ گردشگري عيد نوروز نيازمند ارتقاست. گردشگري كه بر مبناي ماشين شخصي و بنزين است، كمترين تاثير را در رونق گردشگري خواهد داشت. سفرهايي كه در آن حركت كردن با ماشين بدون برنامه بودن، بي‌توجهي به اقتصاد محلي و تنها چرخيدن جغرافيايي تقويت شود، نمي‌تواند چيزي بهتر از مسافرت‌هاي نوروزي با ترافيك‌هاي طولاني به همراه داشته باشد. هر چند موضوع ترافيك الزاما به سهميه بنزين مرتبط نيست اما جرياني كه رونق گردشگري عيد نوروز را در سهميه بيشتر بنزين جست‌وجو مي‌كند بدون شك منجر به فرهنگ مطلوب گردشگري نوروزي نخواهد شد.

وقت آن رسيده تا وزارتخانه گردشگري به فكر ارايه پيشنهادات پخته و فني باشد. چرا به جاي دادن يارانه مستقيم به حمل و نقل، يارانه مستقيم به بسته‌هاي گردشگري تعلق نگيرد؟ چرا كارت سوخت واحد دريافت يارانه سفر باشد در حالي كه خانوارها مصرف‌كننده‌هاي اصلي آن هستند. در شرايطي كه سيستم دولتي اطلاعات دقيقي از خانوارهاي با دهك‌هاي پايين دارد، چرا يارانه‌هاي گردشگري نوروز از كانالي هوشمندتري تعلق نگيرد؟ براي به صرفه شدن و كاراتر شدن اين بسته‌ها، وزارتخانه گردشگري مي‌تواند از زيرساخت‌ها و امكانات ساير وزارتخانه‌ها و نهادهاي دولتي
استفاده كند.

خبر بررسي تخصيص سهميه 60 ليتر بنزين نوروزي در كميسيون تلفيق، خطر جدي شدن نگاه تك ‌بعدي به برنامه‌هاي گردشگري عيد نوروز را نويد مي‌دهد. اميد است تا موضوع هدفمندسازي اين يارانه در دستور كار قرار گيرد و اين سهميه به شكل درستي در اختيار دهك‌هاي هدف قرار گيرد.

عضو هيات علمي پژوهشكده نظر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون