• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4600 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۲ اسفند

گزينه نظامي يا ديپلماسي؟

شهر «منبج» در استان ادلب كه دولت براي پاكسازي آن از عناصر گروه پ.ي.د/ي.پ.گ هياهو ايجاد كرده بود نيز همچنان تحت مديريت اين گروه است.

اردوغان اعلام مي‌دارد تركيه تا نابودي آخرين تروريست‌ها در سوريه و عراق به مبارزه خود ادامه خواهد داد و ما مي‌دانيم كه هنوز برخي تروريست‌ها در منطقه امن ايجاد شده حضور دارند. اين مناطق از وجود تروريست‌ها پاكسازي نشده است. نمي‌توانند ما را فريب دهند. هنوز هم تروريست‌ها از بعضي مناطق خارج نشده‌اند. شرق و جنوب راس‌العين نيز از وجود تروريست‌ها پاكسازي نشده است. وقتي مي‌گويند نفت را دوست داريم، تروريست‌هايي كه همراه با آنها نفت را توليد كنند، وجود دارند. تروريست‌ها از اين حوزه‌هاي نفتي بهره‌برداري كرده و به نيروهاي امنيتي ما حمله مي‌كنند. ما به تماشاي اين وضعيت نخواهيم نشست.

از ديگر پرسش‌هاي مخالفان از دولت تركيه، تعداد دقيق قربانيان اين كشور در ليبي است كه دولت تعداد آن را پنهان كرده و تنها به عبارت «شماري از نظاميان تركيه به شهادت رسيده‌اند»، بسنده مي‌كند. خبرگزاري رويترز به نقل از سخنگوي خليفه حفتر از كشته شدن 16 نفر از نظاميان ترك در ليبي خبر مي‌دهد اين درحالي است كه اردوغان، طي توضيحاتي، اعلام كرد كه در ليبي ‌شماري از نظاميان ترك و همچنين تعدادي از عناصر ارتش ملي سوريه به شهادت رسيده‌اند. اردوغان اخيرا به استفاده از عبارت «چند شهيد» توسط خبرنگار «فوكس تي‌وي» به ‌شدت واكنش نشان داد و از اين رسانه خواست مانند يك روزنامه و يك ارگان رسانه‌اي جدي عمل كرده و ياد بگيرد توليد اخبار دروغين را كنار بگذارد. او مدعي است مواضع اپوزيسيون به من مربوط نمي‌شود. اپوزيسيون ابتدا خود را محاكمه كرده و اقدامات خودش را ارزيابي كند.

مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه نيز در جديدترين موضع‌گيري خود تاكيد كرده، انتظار داريم دولت اسد حملات خود در ادلب را متوقف كند. آنچه ما انتظار داريم اين است كه دولت اسد اكنون از مناطقي كه اشغال كرده است، يعني مرزهايي كه در چارچوب توافق منبج تعيين شده‌اند، خارج شود، مردماني كه در اين شرايط سرما مجبور به ترك خانه‌هاي‌شان شده‌اند، به خانه‌هاي خود برگردند و براي اين منظور يك كريدور باز شود. اما بدون تامين آتش‌بس، اين امر غيرممكن است.

آنكارا همزمان به فعاليت‌هاي ديپلماتيك خود در اين زمينه ادامه مي‌دهد. در پي تماس تلفني اردوغان-پوتين و اتفاق‌نظر هر دو درخصوص ادامه تماس‌ها ميان دو كشور در تمامي سطوح و نگاه سرد دو طرف به راه‌حل نظامي در ادلب، انتظار مي‌رود به زودي هياتي متشكل از ديپلمات‌ها و مسوولان نظامي و اطلاعاتي روسيه در سفر به تركيه گفت‌وگو كنند. بي‌شك نتايج مذاكرات با هيات روسيه و گام‌هايي كه ظرف اين مدت در ميدان برداشته خواهد شد موضع تركيه را مشخص خواهد كرد. اقدامات ديپلماتيك تركيه و روسيه براي حل بحران ادلب از راه‌هاي ديپلماتيك تاكنون ‌نتيجه‌بخش نبوده است. طرفين در ديدارهايي كه تاكنون در آنكارا و مسكو در 8، 10 و 18 فوريه انجام داده‌اند، به توافق نرسيده‌اند. گفته مي‌شود آنكارا خواستار رويارويي در ادلب نيست و به حل مساله از طريق ديپلماسي اولويت مي‌دهد، اما همزمان به حضور گزينه نظامي نيز روي ميز توجه داشته و در صورت ضرورت تمامي برنامه‌ريزي‌ها انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون