• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4601 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند

نشست خبري سخنگوي دولت به صورت آنلاين برگزار شد

افزايش توليد ماسك و اقلام بهداشتي تعويق دو ماهه سررسيد وام‌ها و بيش از آن

نشست خبري سخنگوي دولت طبق روال معمول ظهر دوشنبه برگزار شد اما شكل و شيوه اجراي اين نشست هم متاثر از شيوع بيماري ويروسي كرونا بود. هفته گذشته علي ربيعي در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري همراه با ايرج حريرچي، دبير و سخنگوي ستاد ملي مديريت بيماري كرونا نشست خبري را برگزار كرد اما ساعاتي بعد مشخص شد كه حريرچي نيز به كرونا مبتلا شده و تحت مراقبت و قرنطينه قرار گرفته است. بعد از آن حاضران در اين نشست اعم از ربيعي و خبرنگاران مشكوك به ابتلا بودند كه البته اعلام شد كه ربيعي مبتلا نشده و از چند خبرنگار كه در گروه‌هاي پرخطر قرار داشتند يا از فاصله نزديك‌تري با حريرچي در ارتباط بودند نيز تست گرفته شد كه جواب آن نيز منفي بود. با اين همه شوراي اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري تصميم گرفت در هفته پيك بيماري، نشست خبري را به شكل مجازي برگزار كند تا اولين تجربه برگزاري نشست آنلاين با فراگير شدن بيماري كرونا توامان شود. قريب به اتفاق پرسش‌هايي كه در اين نشست از سوي رسانه‌هايي كه فرصت پرسش داشتند، مطرح شد نيز در ارتباط با اين بيماري مسري و فراگير بود. پيش از پرسش و پاسخ خبرنگاران با سخنگوي دولت، علي ربيعي ترجيح داد از شفافيت دولت درمورد اعلام و آمار اين بيماري دفاع كند. او يادآور شد كه «دولت جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا با قطعي شدن اولين تست بدون ملاحظه و با شفافيت نظرش را منعكس كرد، صداقت يكي از بديهيات و پيش درآمدهاي اصل است كه ما به آن توجه كرديم.» او در ادامه مدعي شد كه «ايران در زمينه كرونا از شفاف‌ترين كشورها بوده است و به رغم وجود كاستي‌ها براي ارايه خدمات تلاش كرده است.»

سررسيد وام‌ها 2 ماه به تعويق مي‌افتد

ربيعي پس از طرح مساله شفافيت در برخورد با اين بيماري خبر داد كه هيات دولت در جلسه ديروز آسيب‌هاي اقتصادي ناشي از گسترش و شيوع بر كسب و كار مردم مورد بررسي قرار گرفت. در همين راستا دولت ستادي را در اين باره تشكيل داده تا موضوع را بررسي و راهكارهايي را ارايه دهند. به گفته ربيعي براي كاهش فشار بر مردم مقرر شده سررسيد وام‌هاي مرتبط با كسب و كارها و برخي ديگر از وام‌ها، دو ماه به عقب بيفتد. اين موضوع قرار است روز سه‌شنبه در شوراي عالي پول و اعتبار مطرح و تصميم‌گيري مي‌شود.همچنين ربيعي خبر داد كه «مقرر شد درباره استمهال بدهي‌هاي مالياتي تسهيلاتي ارايه شود و اگر لازم بود در جلسه سران قوا مطرح شود. هرچند فكر مي‌كنيم اختيارات لازم در دست دولت است و تا آخر هفته در اين باره تصميم‌گيري مي‌شود. همچنين مقرر شد درباره تشكيل مجامع شركت‌هاي بورسي و حل مشكلات بيمه‌اي تا آخر هفته تصميمات حمايتي از سوي دولت اتخاذ شود. علاوه بر اين بيمه سلامت هم متوقف نمي‌شود.»

 

راه‌اندازي ۱۰۷ كارگاه جديد براي توليد اقلام بهداشتي

سخنگوي دولت در بخش ديگري از توضيحات خود اذعان كرد كه وزارت صمت و بهداشت در راستاي رفع كمبود اقلام بهداشتي ۱۰۷ كارگاه جديد راه‌اندازي كرده و تغيير كاربري داده‌اند تا مواد ضدعفوني ساده توليد كنند.همچنين طبق گزارشي كه معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري ارايه كرده توليد ماسك‌هاي نانو ۹۵N مخصوص پرسنل بيمارستاني نيز تا پايان هفته به روزي ۳۰۰ هزار عدد خواهد رسيد. ربيعي اضافه كرد: «تمام اين موارد به غير از ظرفيت توليدات وزارت دفاع است كه ازجمله مهم‌ترين توليدات آنها توليد كيت تشخيص بيماري بوده است. در همين زمينه دولت براي توسعه و توليد كيت‌هاي تشخيص با ۵ شركت دانش بنيان در حال انعقاد قرارداد است.»

 

مدارس تا پايان هفته تعطيل خواهد بود

در ادامه علي ربيعي به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در مورد تعطيلي مدارس تا پايان سال ۹۸ توضيح داد: «بر اساس تماس‌هاي تلفني با وزير آموزش و پرورش و مسوولان مربوطه، مدارس تا آخر اين هفته تعطيل خواهد بود و در صورت لزوم براي هفته آينده نيز روز پنجشنبه غروب يا جمعه صبح جلسه ستاد خواهيم داشت و تصميم‌گيري خواهيم كرد. آموزش‌هاي از راه دور كه تدابير آن از پيش طراحي شده بود، ادامه خواهد داشت.» او در ادامه به پرسشي درمورد گراني‌هاي حاصل از شيوع كرونا و تعطيلي مشاغل اشاره كرد و گفت: «قيمت‌هاي ارزاق عمومي از جمله گوشت در بازار كنترل شد و امروز به تعادل خود بازگشته است. حتي در گوشت گوساله مازاد توليد براي بازار داريم و تقاضا نيز كاهش يافته است. در اين شرايط دولت به سرعت بازار را از گوشت و مرغ اشباع كرد تا مردم احساس كمبود نكنند.» او اضافه كرد: «در مورد ماسك حركت به سوي توليد يك و نيم ميليون در روز آغاز شده است و براي رسيدن به اين ظرفيت نياز به زمان وجود دارد.»

 

در كارخانه‌هاي توليد الكل و ماسك

ناظر مستقر كرده‌ايم

به گفته ربيعي از اتحاديه‌هاي پوشاك درخواست شد تا توليدكنندگان براي توليد ماسك تغيير كاربري بدهند كه پارچه‌هاي مخصوص مورد نياز هم به آنها داده شده است. ربيعي در ادامه از ارايه تسهيلات براي صدور مجوز براي راه‌اندازي كارخانه ماسك و مواد ضدعفوني‌كننده خبر داد و گفت: «تعرفه واردات ماسك را كاهش داديم و بيش از ۷۰۰ داروخانه در سراسر كشور براي فروش و توزيع ماسك و ژل ضدعفوني تعيين شده‌اند كه وزارت بهداشت اعلام مي‌كند. در كارخانه‌هايي كه الكل و ماسك توليد مي‌كنند ناظر مستقر كرده‌ايم، خود اتحاديه و صنف همكاري خوبي با دولت دارد و ‌آمارهاي توليد به مسوولان در وزارت بهداشت و وزارت صمت مرتب گزارش مي‌شود.» سخنگوي دولت اعلام كرد كه در حال حاضر توليد الكل در كشور حدود ۴۰۰ هزار ليتر در روز است كه به صورت مستقيم در اختيار مراكز درماني و بيمارستان‌ها و توليد‌كننده‌هاي شوينده‌ها و مواد ضدعفوني‌كننده قرار مي‌گيرد.

 

چالش دريافت كمك‌هاي بين‌المللي

اخيرا امريكا مدعي شده‌بود كه ايران در زمينه كنترل بيماري كرونا از امريكا درخواست كمك كرده است كه البته از سوي مقامات دولتي تكذيب شد. ربيعي نيز ديروز در نشست خبري توضيح داد كه ايران هرگونه پيشنهاد صادقانه براي ملحق شدن به جامعه پزشكي كه براي مهار جهاني كرونا ويروس فعال هستند، دست رد نمي‌زند. ربيعي با بيان اينكه يك كشور به تنهايي نمي‌تواند با همه‌گيري ويروس و ابعاد ديگري مانند تروريسم مقابله كند، گفت: «ايالات متحده امريكا صداقت لازم در اين زمينه را نيز نداشته است، بهتر است به جاي بيان اظهاراتي در تحقير ملت ايران و همچنين عمليات رواني عليه كشور ما، اگر مي‌خواهند پيشنهادي دهند به‌طور عملي باشد، آنها مي‌توانند تحريم‌ها را بردارند حتي مي‌توانند تحريم‌هاي مشخص را بردارند.» ربيعي در پاسخ به پرسشي در مورد گراني مواد اوليه گفت: «در جلسه‌اي كه با وزير صمت برگزار شد به رغم گران شدن برخي مواد اوليه، تعهد ضد عفوني‌كننده اين بود كه سه ماه افزايش قيمت در اين زمينه نداشته باشند و براي تخصيص ارز در واردات ضد غفوني‌كننده‌ها و ماسك – كه حتما نياز داريم- از طرف رييس‌جمهوري به بانك مركزي دستور داده شد و آقاي همتي قول مساعد دادند كه تخصيص ارزي در اين زمينه صورت گيرد.» او در پايان نشست نيز از طرف‌هاي درگير در بحران سوريه خواست خويشتن‌دار باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون