• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4601 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند

سيد عباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

روي كمك‌هاي امريكا حسابي باز نكرده‌ايم

سيد عباس موسوي، سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، در نشست خبري خود كه روز دوشنبه از طريق ويديو كنفرانس برگزار شد، در پاسخ به روزنامه «اعتماد» ادعاي وزير خارجه امريكا در مورد ارسال پيام رسمي به جمهوري اسلامي ايران از طريق سوييس را تكذيب و تاكيد كرد كه امريكا نه تنها كمكي به ايران در زمينه مبارزه با ويروس كرونا نكرده است بلكه در حال سنگ‌اندازي و مانع‌تراشي در استفاده از كانال بشردوستانه سوييس است.

سيد عباس موسوي گفت: «ما همواره به نيت‌هاي دولت ايالات متحده امريكا شك داشتيم و همچنان هم شك داريم. به هر حال اگر آنها نيت خير داشتند، پيش از اينكه اين موضوع را رسانه‌اي بكنند و در بوق و كرنا از آمادگي خودشان براي كمك به ايران سخن بگويند و دنبال اهداف تبليغاتي نمي‌رفتند، گامي عملي بر مي‌داشتند.» وي با انتقاد از رفتار تبليغاتي امريكا تاكيد كرد: «به هر حال ما مواضع امريكايي‌ها را مرتبا رصد مي‌كنيم، واضح است كه از وقتي اين موضوع در ايران اتفاق افتاد، دولت امريكا به شكل گسترده‌اي عليه كشور ما، توانمندي‌هاي كشور ما و تضعيف روحيه مردم ايران، تبليغات گسترده‌اي آغاز كرد و هنوز هم به آن ادامه مي‌دهد. جعل اخبار و جعل آمار، از جمله اصلي‌ترين اقداماتي بود كه دولت امريكا انجام داده است و همزمان ادعا مي‌كند كه آمادگي دارد به دولت و ملت ايران كمك كند.» سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: «ما از آنجايي كه به حسن نيت امريكايي‌ها شك داريم و در موارد گذشته هم ديديم كه به‌رغم سر و صدايي كه راه انداختند، اقدامي را از پيش نبردند، نه خيلي روي اين كمك‌ها حسابي باز كرده‌ايم و نه آمادگي داريم كمك‌هاي لفظي را بپذيريم.»

وي در مورد فعاليت‌هاي كانال بشردوستانه سوييس تاكيد كرد: «لازم است اطلاع بدهم كه كانال مالي سوييس هم كه مدتي پيش باز شد و مقداري دارو از طريق آن وارد ايران شد، براي همان هم دولت امريكا در حال سنگ‌اندازي و مانع‌تراشي است و اجازه نداده‌اند منابعي را كه خودمان داريم از طريق اين كانال منتقل بكنيم.»

سيد عباس موسوي در مورد ادعاي وزير خارجه امريكا در مورد ارسال پيام از طريق دولت سوييس هم گفت: «من از پيام رسمي امريكا تا اين لحظه هيچ اطلاعي ندارم. و بعيد مي‌دانم دولت ايران پيش از اينكه دولت امريكا اطلاع رسمي كند و گام عملي بردارد، كمك‌هاي لفظي اين كشور را بپذيرد.»

 

تشكيل ستاد ويژه در وزارت خارجه براي كرونا

به گزارش خبرگزاري فارس، موسوي در پاسخ به سوالي درباره اقدامات وزارت خارجه در پي شيوع كرونا گفت: از ابتداي شروع بحران كرونا، وزارت خارجه يكي از ارگان‌هاي فعال بوده و در همه ستادها و كميته‌ها اعم از تبليغاتي و اجرايي عضو بوده است. علاوه بر آن، بلافاصله ستاد ويژه‌اي را در وزارت خارجه تشكيل داديم، علاوه بر حضوري كه در ساير ستاد‌ها داريم. بحث پروازها را علي‌رغم كارشكني‌ها پيگيري كرديم و تلاش كرديم هموطنان به كشور و محل زندگي خود بازگردند.

وي افزود: درباره صدور رواديد به برخي كشورها كه در آنجا بيماري هست، علاوه بر كنترل در داخل، سعي كرديم ورودي‌ها را كنترل كنيم كه هر چه زودتر بيماري
ريشه‌كن شود. برخي ورودي‌ها را كم و تعليق كرديم. در بعد اقتصادي با صدور گواهينامه‌هاي بهداشتي و در تماس نزديك با مقامات كشورهاي همسايه، به آنها اطمينان داديم مواردي كه از ايران صادر مي‌شود كاملا بهداشتي است و از قرنطينه عبور كرده و جاي نگراني نيست. ما و كشورهاي همسايه به كالاهاي همديگر نيازمنديم و طبيعي است تمام توان خود را به كار‌گيريم كه اطمينان حاصل كنيم مردم و كشورها با طيب خاطر با هم ارتباط داشته باشند و مراودات قطع نشود.

 

گفت‌وگو با طالبان را ادامه مي‌دهيم

موسوي در پاسخ به سوال ديگري درباره توافق طالبان و امريكا و اينكه ايران پيش از اين گفت‌وگوهايي با طالبان داشت و آيا در زمان توافق ارتباطي با طالبان داشته؟ گفت: طالبان به عنوان گروهي كه در افغانستان حضور داشته و نقش‌آفريني مي‌كند واقعيتي انكارناپذير است، ولي آنچه بر آن تأكيد داريم اين است كه تمام مسيرهايي كه مي‌خواهد به سمت صلح و ثبات در افغانستان برود، بايد از طريق اجماع بين‌الافغاني باشد و خود افغانستاني‌ها اعم از گروه‌هاي مختلف سياسي، احزاب و غيره و با هدايت دولت مستقر در افغانستان، به اين سمت بروند.

وي افزود: ايران بنا به دلايلي كه واضح است و با اطلاع دولت افغانستان، تماس‌هايي را با گروه طالبان داشته، ولي آنچه در خصوص همكاري طالبان و امريكا كه منجر به امضاي توافق اخير در قطر شد بيان كرديم اين بود كه ما از هرگونه تلاشي كه به ثبات و امنيت در افغانستان كمك مي‌كند، حمايت مي‌كنيم، ولي در نيت امريكا قطعا شك داريم و مظنون هستيم.اصل حضور امريكايي‌ها در منطقه و به ويژه افغانستان غيرقانوني بوده و آنها حق ورود به اين منطقه و مسائل داخلي كشورهاي منطقه را نداشتند و اقدامي كه الان كردند بدعتي است كه با گروهي مستقل توافق امضا مي‌كنند.اين ناشي از اين است كه امريكايي‌ها در حضورشان در منطقه شكست خورده‌اند و باعث شد جنگ و بي‌ثباتي در منطقه و افغانستان ادامه يابد و شكست‌هاي خودشان را بزك كنند به اين اقدامات رو آورده‌اند. حركت آنها را احترام به تماميت و حاكميت ملي افغانستان نمي‌دانيم و اقدامي است كه براساس منافع نامشروع خود صورت دادند و راه‌حل آن را يك توافق همه‌گير بين همه دولت‌هاي افغان و دولت مستقر در افغانستان مي‌دانيم كه اميدواريم به آن سمت حركت كنيم.سخنگوي وزارت خارجه درباره تاثير توافق اخير بر گفت‌وگوي ايران و طالبان نيز خاطرنشان كرد: گفت‌وگوهاي‌مان را با طالبان طبق روال گذشته و با اطلاع دولت افغانستان ادامه مي‌دهيم و دلايلش را قبلا ذكر كرديم و اين توافق اثري بر اين گفت‌وگوها نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون