• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4601 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند

آيا خروج پت بوتجيج از رقابت به نفع جو بايدن تمام خواهد شد؟

بازي بزرگان

ميثم سليماني

 پت بوتجيج را مي‌توان شگفتي‌ساز انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها در سال 2020 خواند. اگر بخواهيم به جايگاه او باز گرديم، بوتجيج تنها شهردار يك منطقه كوچك از ايالت اينديانا بود كه به ناگاه وارد كارزار انتخاباتي دموكرات‌ها شد و حتي حامياني هم براي خود به دست آورد. در ابتدا كمتر كسي او را جدي مي‌گرفت ولي كمپين او رفته ‌‌رفته گسترده‌تر شد. او جوان بود و پرانرژي؛ در مناظره‌ها قدرتمند ظاهر شد و توانست ديدگاه برخي از راي‌دهندگان را به خود جذب كند. به نوشته نيويورك‌تايمز او نخستين دگرباش جنسي بود كه توانسته بود تبديل به يكي از شانس‌هاي اصلي در رقابت ميان دموكرات‌ها شود. هنگامي كه او در آيووا اول شد هيچ كس آن را باور نمي‌كرد و در نيوهمپشاير نيز شانه به شانه برني سندرز حركت كرد اما دو نتيجه بد در نوادا و به خصوص كاروليناي جنوبي به او نشان داد كه توان كمپين او بيش از اين نيست، چرا كه او نتوانسته در ميان رنگين‌پوست‌هاي امريكايي طرفدار چنداني به خود جذب كند. بوتجيج يكشنبه شب رسما اعلام كرد كه از رقابت‌هاي رياست‌جمهوري كنار مي‌رود، چرا كه او توانايي ايجاد يك همگرايي ميان تمام طيف راي‌دهندگان امريكايي را نداشت و فقط سفيدپوست‌هاي ميانه‌رو از او حمايت مي‌كردند. او حتي به‌رغم سن پايين نتوانسته بود در رقابت با سندرز راي جوانان را به خود جذب كند. با اين حال تصميم بوتجيج زماني اتخاذ شد كه تنها 48 ساعت تا اولين سه‌شنبه بزرگ باقي مانده بود. روزي كه حدود يك سوم نمايندگان حزبي تكليف‌شان مشخص مي‌شود و نظر سنجي‌ها نشان مي‌داد كه او نمي‌تواند رقابت قابل توجهي با دو نامزد اصلي كنوني يعني برني سندرز و جو بايدن داشته باشد.

از همين رو بود كه بوتجيج تمام برنامه‌هاي خود را كه براي كمپين و جمع‌آوري كمك از قبل برنامه‌ريزي كرده را لغو كرد و به شهر محل زندگي خود يعني South Bend بازگشت. او گفت: گاهي اوقات طولاني‌ترين راه، همان راه كوتاه بازگشت به خانه است. او در جمع تعدادي از طرفداران و اعضاي كمپين انتخاباتي خود گفت: حقيقت اين است كه مسير پايان يافته، اما اين مختص به كانديداتوري من است و نه هدف ما؛ او در ادامه گفت: امشب من تصميم دشواري را اتخاذ و كمپين انتخاباتي خود را متوقف كردم.

با اين حال برخي معتقدند وقتي كه به قانون رياضيات و آمار نگاه مي‌كنيم بوتجيج كار بسيار خوبي كرده كه پيش از سه‌شنبه بزرگ تصميم به كناره‌گيري گرفته است، چرا كه با حمايت از يك طرف در دولت آينده مي‌تواند قدرت چانه‌زني و سهم خواهي داشته باشد. بوتجيج بدون اشاره به نام ساير رقبا گفت كه نگران تاثير حضور خود در ادامه روند رقابت بوده است و تاكيد كرد كه بايد دموكرات‌ها نامزد صحيح را عليه ترامپ انتخاب كنند. به گفته برخي مقام‌هاي حزب دموكرات، بوتجيج يكشنبه شب با جو بايدن، معاون اول سابق و باراك اوباما رييس‌جمهور پيشين گفت‌وگو كرده است. بايدن از بوتجيج خواست تا از او در ادامه حمايت كند و او نيز تاكيد كرد كه اين درخواست را بررسي خواهد كرد. با اين حال برخي دستياران او تاكيد كرده‌اند كه او بايد هر چه سريع‌تر تصميم‌گيري كند و پشت سر جو بايدن قرار گيرد و او را تاييد كند. البته باراك اوباما در گفت‌وگو با بوتجيج او را تشويق نكرده كه از بايدن حمايت كند. اما اين مقام آگاه در حزب دموكرات به نيويورك‌تايمز گفته است كه اوباما به بوتجيج تاكيد كرده يك اهرم قدرت قابل توجه از هوادارانش دارد و بايد در خصوص چگونگي استفاده از آن نيز فكر كند. اگر بوتجيج روز دوشنبه تصميم بگيرد كه براي حمايت از بايدن وارد عمل شود و هواداران او نيز تصميم بگيرند بر مبناي نظر او انتخاب كنند مي‌تواند شرايط و نتيجه انتخابات داخلي دموكرات‌ها را تغيير دهد و اين قطعا يك چالش براي جنبش برني سندرز ايجاد خواهد كرد. البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه اين شيوه براي جمهوريخواهان چندان جواب نداد و نتوانست جلوي پيشروي دونالد ترامپ در سال 2016 را بگيرد. ولي نبايد فراموش كرد آن زمان هنگامي ماركو روبيو از رقابت درون حزبي كناره‌گيري كرد كه شانس كمي براي شكست ترامپ براي تد كروز باقي مانده بود و آراي ماركو روبيو به سبد تد كروز سرازير نشد. اما حالا بوتجيج مي‌تواند در يك كناره‌گيري زودهنگام در ادامه كار تبديل به شخصي تعيين‌كننده شود ولي لزوما نمي‌تواند همه آراي خود را به يك سمت سوق دهد زيرا برخي هواداران به دليل شخصيتش او را همراه مي‌كردند.

بوتجيج در نطق كناره‌گيري خود بدون اشاره به سندرز گفت: ما به رهبري نياز داريم كه ما را از هم دور نكند. ما به يك دستور كار فراگير نياز داريم كه حقوق همه مردم امريكا را تامين كند، نه برنامه‌اي كه ايدئولوژيك محور باشد. او گفت: ما تنها نبايد به فكر پيروزي در كاخ سفيد باشيم، بلكه به رويكردي نياز داريم كه علاوه بر مجلس نمايندگان، مجلس سنا را نيز به دست آوريم و ميچ مك كانل (رهبر اكثريت جمهوريخواهان در سنا) را بازنشسته كنيم.

سندرز اما در واكنش به كناره‌گيري بوتجيج در اظهارنظري كوتاه ضمن تبريك به آقاي بوتجيج از طرفداران او خواست كه از او حمايت كنند. سندرز گفت: او اولين نامزد دگرباشي بود كه وارد رقابت رياست‌جمهوري شد و فوق‌العاده عمل كرد. من از همه هوادارانش در كمپين خود استقبال مي‌كنم و از آنها مي‌خواهم در جنگ براي ايجاد يك تغيير واقعي در كشور به ما بپيوندند. از آنجايي كه تا زمان تنظيم اين گزارش بوتجيج فرد خاصي را براي حمايت تاييد نكرده اما نظرسنجي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد كه 21 درصد از هوادارانش به سمت برني سندرز گرايش دارند و 19 درصد طرف بايدن هستند. از طرفي ديگر فضا در ميان دموكرات‌ها و نامزدهاي آنها روشن‌تر شده است. در ابتداي امر بالاي 20 نامزد در انتخابات حضور پيدا كردند كه رفته رفته كنار رفتند و عملا نتوانستند جايي در نظرسنجي‌ها پيدا كنند و حالا ديگر تعداد كمي در رقابت مانده‌اند كه عملا توان دريافت راي مردم را دارند. بوتجيج 38 ساله تا پيش از انتخابات بسيار گمنام بود ولي به سرعت خود را در انتخابات بالا كشيد و حتي توانست حاميان بزرگي را براي خود جذب كند و از زمان آغاز تا پايان ماه ژوئن 24 ميليون دلار براي كمپين خود گردآوري كرد كه رقم چشمگيري بود. كمپين او تقريبا تمام بودجه خود را صرف كسب مقام اول در آيووا كرد، چرا كه انتظار داشتند پيروزي در آيووا مي‌تواند بوتجيج را بسيار بالا بكشد. او در يك فاصله نزديك با سندرز در نيوهمپشاير دوم شد. اما آنچه در اين دو ايالت رخ داد براي او در دو ايالت ديگر محقق نشد. او آن گونه كه بايد نتوانست توجه‌ها را به خود جلب كند. شايد نحوه اعلام نتايج آرا در آيووا نيز در اين زمينه بي‌تاثير نبود زيرا تاخير در اعلام نتايج اين ايالت نتوانست آن پيروزي بزرگ دلخواه را به ارمغان آورد. بزرگ‌ترين ضعف بوتجيج در جايي بود كه او نتوانست دايره حاميان خود را از سفيدپوستان به غير سفيدپوستان گسترش دهد. كمپين او در اين تصور بود كه پيروزي‌هاي بوتجيج مي‌تواند حمايت‌هاي جديدي را براي او به همراه داشته باشد، اما اين اتفاق رخ نداد و پيروزي براي او پيروزي به همراه نياورد.

در حال حاضر سناريويي كه در خصوص كناره‌گيري بوتجيج وجود دارد اين است كه شايد تحت فشار خاصي بوده است، چرا كه او برنامه‌هاي آلاباما و تگزاس را از قبل آماده كرده بود و در هواپيما به خبرنگاران گفته كه به خانه باز مي‌گردد؛ تصميمي كه به نظر مي‌رسد در مسير اتخاذ شده است، به همين دليل به برخي سناريوهاي محتمل دامن زده است، بوتجيج هرچند از شانس بالايي در انتخابات‌هاي آينده برخوردار نبود اما مي‌توانست آراي بخشي از ميانه‌روها را به خود اختصاص دهد. اين براي بايدن كه با پيروزي در كاروليناي جنوبي خود را بار ديگر احيا كرده بود و اميد داشت در سه‌شنبه بزرگ خود را به سندرز نزديك‌تر كند و رقابت تنگاتنگي را با او ايجاد كند، حضور بوتجيج مي‌توانست يك مانع جدي باشد. از همين رو فشارها براي كناره‌گيري بوتجيج احتمالا بيشتر و بيشتر شده و احتمالا حاميان اصلي او نيز كنار كشيده‌اند زيرا مي‌دانند كه ديگر شانسي نخواهد داشت. شايد ميانه‌‌روهاي حزب بعد از سه شكست متوالي بايدن، پس از پيروزي چشمگير او در كاروليناي جنوبي بار ديگر به او اميدوار شدند از همين رو تصميم گرفتند
بار ديگر تمام توان خود را براي پشتيباني از بايدن قرار داده‌ تا بتوانند از او حمايت كنند. مجموعه شرايط نيز در ايالت‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه سندرز شانس بالايي براي پيروزي در سه‌شنبه بزرگ دارد ولي كناره‌گيري بوتجيج اگر به نفع بايدن باشد مي‌تواند نقشي تعيين‌كننده ايفا كند.
14 ايالت روز سه‌شنبه بسيار سرنوشت‌ساز خواهند بود. حتي اليزابت وارن و ايمي كلوبوچار نيز شانس دارند تا جايگاه خود را تقويت كنند. ولي مايكل بلومبرگ بعد از ميليون‌ها دلار سرمايه‌گذاري براي انتخابات به نظر نمي‌رسد شانس بالايي داشته باشد. با همه اين تفسير‌ها شرايط نشان مي‌دهد كماكان سندرز شانس به مراتب بالاتري نسبت به ساير نامزدهاي حزب دارد و همه در تلاش هستند تا به نحوي اجازه ندهند او به نامزدي حزب برسد. شرايط سندرز بسيار مشابه ترامپ در انتخابات 2016 شده است. اكثريت بدنه حزب جمهوريخواه تلاش كردند تا او نامزد نهايي نشود اما مجبور شدند در نهايت او را بپذيرند و شايد همين اتفاق اين‌بار براي سندرز رخ دهد. ولي نبايد فراموش كرد كه حالا انتخابات دموكرات‌ها صحنه بازي بزرگاني شده كه به هر نحو ممكن قصد دارند ديگري را حذف كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون