• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4601 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند

احتكار كالاهاي ايراني در امارات

مرزهاي صادراتي كرمانشاه به عراق باز است

با شيوع كرونا در ايران، يكي از حوزه‌هايي كه تداوم فعاليتش با اما و اگر مواجه شد، عرصه صادرات غيرنفتي ايران بود. باتوجه به كاهش فروش نفت تحت‌تاثير تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا، دولت در ماه‌هاي گذشته حساب ويژه‌اي روي ارزهاي حاصل از صادرات غيرنفتي باز كرده و همين امر باعث شده ايجاد خلل در روند صادرات، براي كشور نگران‌كننده باشد. چين به عنوان اصلي‌ترين واردكننده كالا از ايران در ماه‌هاي گذشته با كرونا مواجه شده و تحت‌تاثير اين موضوع، تقاضايش براي واردات كالا كاهش يافته و از سوي ديگر عراق نيز به عنوان دومين واردكننده محصولات ايراني، با هدف مقابله با شيوع كرونا در اين كشور، محدوديت‌هايي را در مسير تردد ميان دو كشور وضع كرده است.

در شرايطي كه در روزهاي گذشته، خبرهايي از بسته شدن مرزهاي مشترك ميان ايران و عراق و دشوار شدن صادرات كالاهاي ايران به اين كشور منتشر مي‌شد، حالا رييس اتاق بازرگاني كرمانشاه از باز بودن مرزهاي مشترك كرمانشاه به عراق خبر داده است. كيوان كاشفي، عضو هيات‌رييسه اتاق بازرگاني ايران با اشاره به شيوع ويروس كرونا در كشورهاي متعدد، گفت: اين مساله اقتصاد همه كشورهايي كه درگير بيماري هستند را تحت‌تاثير قرار داده؛ هر چند پيامدهاي اقتصادي اين معضل به نسبت وضعيت اقتصادي كشورها متفاوت خواهد بود. در ايران حوزه‌هاي گردشگري، تجارت خارجي و اصناف مهم‌ترين بخش‌هايي هستند كه از شيوع كرونا تحت‌تاثير قرار گرفته‌اند كه البته شدت اين خسارت‌ها هم حوزه به حوزه متفاوت است.

او همچنين تاثير شيوع ويروس كرونا بر تجارت خارجي و قطع ارتباط اقتصادي ميان كشورها را نيز با اهميت عنوان كرد و گفت: بعد از انتشار اين ويروس، ارتباط تجاري ما با برخي كشورها قطع شد و برخي كشورها نيز واردات كالا از ايران را محدود كردند. رييس اتاق كرمانشاه درباره تاثير اين وضعيت بر مراودات تجاري با كشورهاي همسايه، خصوصا عراق به عنوان يك شريك تجاري اصلي ايران اظهار كرد: فعلا بخش عمده مشكل صادراتي به عراق رفع شده و براي صادرات كالا به اين كشور در مرزهاي استان كرمانشاه مشكلي نداريم، چراكه جابه‌جايي كالاها ميان ايران و عراق عمدتا با تخليه و بارگيري همراه است. باوجود اينكه چند روز محدوديت‌هايي در اين زمينه اعمال شد، اما درنهايت توانستيم طرف عراقي را متقاعد كنيم و اگرچه برخي مرزهاي ايران با عراق هنوز مشكلاتي دارند، اما مرزهاي كرمانشاه با عراق همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.

عضو هيات‌رييسه اتاق ايران گفت: پيشنهادي هم در اين زمينه به دولت ارايه داديم مبني بر اينكه واردات ماسك، لوازم ضدعفوني و... بدون ثبت سفارش صورت گيرد تا بتوانيم بازار داخل را اشباع كنيم و مردم در اين زمينه كمتر در مضيقه باشند. باتوجه به پيامدهاي اقتصادي قابل‌توجهي كه شيوع كرونا به همراه داشته، هر چه زودتر شاهد مديريت اين شرايط باشيم تا خسارت‌هاي وارده كمتر شود.

در كنار نگراني‌هايي كه در حوزه صادرات براي توليدكنندگان ايراني به وجود آمده، واردكنندگان كالاهاي ايراني نيز نگران توقف صادرات كشور هستند. رييس اتاق بازرگاني ايران و امارات گفت: در پي شيوع ويروس كوويد‌19 و لغو پروازهاي بين امارات و ايران، فروشندگان محلي ايراني به خاطر ترس احتمالي از توقف واردات كالا از ايران در آينده كالاهاي خود را در انبار ذخيره كردند.

فرشيد فرزانگان در مورد آخرين وضعيت كالاهاي ايراني به ويژه مواد غذايي در امارات گفت: به گفته فروشندگان محلي، قيمت مواد غذايي ازجمله پسته، زعفران، كشمش، ميوه و سبزيجات تازه وارد شده از ايران در آينده نزديك در دوبي افزايش پيدا مي‌كند. در پي شيوع ويروس كوويد9 و لغو پروازهاي بين امارات و ايران، فروشندگان محلي ايراني به خاطر ترس احتمالي از توقف واردات كالا از ايران در آينده، كالاهاي خود را در انبار ذخيره كردند. يكي از فروشندگان گفت كه در حال حاضر از ايران كالا وارد مي‌كنيم اما مشخص نيست كه اين وضعيت تا چه زماني ادامه داشته باشد. با فرا رسيدن ماه رمضان، تقاضا براي ميوه‌هاي خشك افزايش پيدا مي‌كند و بايد اطمينان حاصل كنيم كه كالا به اندازه مورد نياز براي اين ماه فراهم است. امارات 9 مواد غذايي عمده از ايران وارد مي‌كند. طبق اين آمار در سال 2018 امارات حداقل 130 ميليون دلار مواد غذايي از ايران وارد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون