• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4601 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند

ضرورت تعطيلي موزه‌هاي اهواز

گروه اجتماعي | ستاد ملي مديريت بيماري كرونا، مديريت اماكن مربوط به حوزه گردشگري و فضاهاي ورزشي را به اين وزارتخانه سپرده است، اما همچنان تعطيلي سراسري موزه‌هاي كشور مورد مناقشه است و فعالان ميراث‌فرهنگي اهوازي طي نامه‌اي سرگشاده خطاب به وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي، خواستار تعطيلي موزه‌هاي اين شهر شده‌اند.

در همين حال مديريت اماكن مربوط به حوزه گردشگري و فضاهاي ورزشي دو روز گذشته در نخستين جلسه كميته گردشگري و فضاهاي ورزشي ستاد ملي مديريت بيماري كرونا به وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي واگذار شد. با اين حال همچنان دستوري مبني بر تعطيلي سراسري موزه‌هاي كشور صادر نشده است و با شيوع كرونا در استان خوزستان، دوستداران و فعالان ميراث‌فرهنگي شهر اهواز با نوشتن نامه‌اي سرگشاده خطاب به وزير ميراث‌فرهنگي خواستار تعطيلي موزه‌هاي شهر اهواز شده‌اند. طبق اين نامه كه از طريق اين فعالان در اختيار «اعتماد» قرار گرفته است، گرچه موزه‌ها يكي از مهم‌ترين و موثرترين جاذبه‌هاي عرصه گردشگري هستند و نقش مهم آنها در حوزه فرهنگي و جذب گردشگر بر كسي پوشيده نيست، اما اين اماكن فرهنگي محل تلاقي اقشار مختلف اعم از گردشگران داخلي و خارجي هستند. در اين نامه تاكيد شده است، با توجه به اينكه موزه‌ها ابزار بهداشتي و نظام كاملي براي جلوگيري از شيوع اين بيماري ندارند و بازديدكنندگان آموزش لازم نديده‌اند، لزوم تعطيلي موزه‌ها احساس مي‌شود. علاوه بر اين، اين نامه متذكر شده است كه تاكنون موزه‌هاي تهران و البرز، آذربايجان شرقي، اصفهان، لرستان، گيلان، مركزي، گلستان، زنجان، همدان، قزوين، كردستان، سمنان و كرمانشاه به دليل گزارش مواردي از كرونا تعطيل شده‌اند اما اين تصميم درمورد موزه‌هاي شهر اهواز اتخاذ نشده است.

اما و اگرهاي تعطيلي موزه‌ها درست يك روز پس از تعطيلي اماكن عمومي مثل مدارس، سينما، كنسرت‌هاي موسيقي شروع شد. هفته گذشته، رضا دبيري‌نژاد در گفت‌وگو با «اعتماد» به لزوم تعطيلي موزه‌ها اشاره كرده و گفته بود كه موزه‌ها محل تماس هستند و به تبع ساير اماكن فرهنگي، اين مراكز نيز بايد بسته شوند. علاوه بر اين مدير موزه ملك متذكر شده بود خسارتي كه براي صنعت سينما يا موسيقي در اين روزها پيش‌خواهد آمد، براي موزه‌ها كم‌اثرتر خواهد بود، زيرا موزه‌ها مكان ثابتي دارند اما روال براي سرمايه‌گذاري براي سينما، تئاتر و كنسرت‌هاي موسيقي چنين نيست. در حالي كه شيوع كرونا موزه لوور را نيز به تعطيلي كشاند، همچنان نظر وزارت ميراث‌فرهنگي و گردشگري كشور مطابق با نامه‌ وزير اين وزارتخانه به معاون ميراث‌فرهنگي و گردشگري است كه طبق آن، از پذيرش بازديدهاي گروهي در موزه‌ها و مراكز گردشگري دولتي ممانعت به عمل مي‌آيد. پيش از اين محمدرضا كارگر، مديركل موزه‌هاي وزارت ميراث‌فرهنگي كشور به ايسنا علت مخالفت اين وزارتخانه با تعطيلي عمومي موزه‌‌ها را، حضور برخي‌ تورهاي خارجي در ايران مثل تورهايي از كشور مالزي خوانده بود كه در اين مدت مي‌توانند از موزه‌هاي كشور بازديد كنند. در حالي كه به نقل از ايسنا، شيوع كرونا در ايتاليا، موزه‌هاي شهرهاي ونيز، تورين و ميلان و موسسات عمومي و خصوصي ايتاليا را تعطيل كرده است، تعطيلي موزه‌هاي كشور همچنان در خم اما و اگرهاي وزارت ميراث‌فرهنگي است و تاكنون دستوري عمومي مبتني بر تعطيلي سراسري موزه‌ها منتشر نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون