• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4601 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند

زانو زدن بلوگرانا مقابل كهكشاني‌ها

نفس راحت زيدان

عليرضا جوادي

 ال‌كلاسيكو يكشنبه شب را بايد از پايان به ابتدا مرور كرد؛ فرار ماريانو و شوت دقيقش، ضربه‌ وينيسيوس جونيور كه با دخالت پيكه تبديل به گل شد و پيش از آن حركت دست و پاس تحسين‌برانگيز توني كروس نتيجه تمام جسارتي بود كه زيدان در نيمه دوم به خرج داد و توانست بارسلونا را پس از نيمه اولي پرموقعيت در بند خود اسير كند. جسارتي كه آميخته‌اي از هوش زيزو و درس گرفتن از اشتباهات نيمه اول و مهم‌تر از آن بازي منچسترسيتي بود.

 

پاسخ زيدان به گوارديولا در ال‌كلاسيكو

از اولين دقايق بازي رئال‌ مادريد-منچسترسيتي استفاده گوارديولا از گابريل خسوس در موقعيتي عجيب به چشم مي‌آمد و هر چه زمان بيشتر سپري مي‌شد، اين نكته براي همه شفاف‌تر از قبل مي‌شد كه سرمربي اسپانيايي قصد دارد از ضعف فيزيكي و فضاي گسترده‌اي كه هنگام حمله پشت دني كارواخال ايجاد مي‌شود، استفاده كند. خسوس (در دقايق پاياني استرلينگ) از اين طريق انرژي زيادي از دني كارواخال گرفت همچنين موقعيت‌هاي زيادي را از اين طريق فراهم كرد. اما هيچ يك از اين موقعيت‌ها و حركت‌ها با پاسخي از طرف زيدان در جريان آن بازي روبه‌رو نشد و سرمربي پرافتخار مادريدي‌ها نتوانست پادزهري براي اين بيماري‌ تيمش در جريان بازي پيدا كند. پيدا شدن اين حفره بزرگ دفاع رئال مادريد، در حالي كه بازيكني مانند جوردي آلبا در تركيب بارسلونا توپ مي‌زند، نمي‌توانست خبر خوشي براي مادريدي‌ها باشد.

اما زيدان در طول سالياني كه به عرصه مربيگري ورود كرده، نشان داده كه هميشه كارت‌هايي براي رو كردن دارد؛ اتفاقي كه در ال‌كلاسيكو هم رقم خورد. ستاره سال‌هاي دور فوتبال فرانسه به فده والورده اين وظيفه را داده بود تا پيش از حضور دفاع چپ بارسلونا در يك‌سوم هجومي كانال كناري رئال مادريد مسير او را ببندد و يكي از راه‌هاي اصلي بارسلونا براي گلزني را سد كند. در طرف ديگر زيدان از يك نكته ديگر بازي با من‌سيتي هم درس گرفت و از توني كروس در تركيب تيمش استفاده كرد؛ ستاره‌اي كه از زمان حضورش در رئال مادريد و پيش از آن در بايرن مونيخ ويژگي‌هاي فني خود را به‌ همگان ثابت كرده خلاف بازي با سيتي در تركيب ثابت‌ مادريدي‌ها قرار گرفت تا علاوه بر تنظيم ريتم بازي رئال مادريد كه وظيفه هميشگي اوست در پرس اعجاب‌آور تيم زيدان نقش كليدي را ايفا كند.

اين دو تغيير بزرگ زيدان نسبت به بازي منچسترسيتي رئال را به سمت پيروزي سوق داد تا اين تيم با انگيزه و اميد بيشتري به بازي سرنوشت‌ساز مقابل سيتي كه دو هفته ديگر برگزار مي‌شود، فكر كند.

 

ليونل مسي؛ ستاره‌اي كه خاموش بود

نقش نابغه‌ها در هر پديده‌اي غيرقابل انكار است و اين موضوع شامل فوتبال كه پديده‌اي همه‌گير است هم مي‌شود. بارها درخشش نابغه‌ها بوده كه تفاوت‌ها را رقم زده همچنين بارها فرو رفتن آنها در نقش يك بازيكن معمولي مشكلات زيادي را براي تيم‌هاي‌شان ايجاد كرده است.

يكشنبه شب يكي از آن لحظاتي رقم خورد كه ليونل مسي، ستاره بارسلونا در فرمي كه از او انتظار مي‌رفت قرار نداشت و نتوانست بار تيم را به دوش بكشد. حضور او در پست شماره 10 در بازي‌هاي قبلي او را تا حد زيادي از دروازه دور كرده است و در بازي شب گذشته برخلاف گريزمان كه موقعيت‌هايي در نزديك دروازه رئال مادريد داشت، مسي در موقعيت‌هاي دور از دروازه صاحب توپ مي‌شد و مجبور بود با استارت‌هاي انفجاري به سمت دروازه
رئال‌مادريد حركت كند. در دو موقعيتي كه مسي از اين طريق به دست آورد (خصوصا موقعيت دقايق پاياني) مشخص بود ستاره آرژانتيني در 32 سالگي، كمي از چالاكي خود را از دست داده و در اين زمينه با سال‌هاي گذشته خود فاصله دارد.

مشخص شدن اين اتفاق در حالي كه بارسلونا چند هفته ديگر بايد به مصاف ناپولي برود، مي‌تواند سرآغاز يك چالش جديد براي آبي‌اناري‌ها باشد و آنها را با اتفاقي روبه‌رو كند كه در دهه گذشته مشابه آن را تجربه نكرده‌اند. اگرچه مسي تا به امروز نشان داده كه هميشه راهي براي برگشتن پيدا خواهد كرد، اما باتوجه به اين افت اين سوال كه آيا مسي در بازي ناپولي مي‌تواند موثر باشد تا پيش از آن بازي در ذهن همه خواهد ماند.

 

وينيسيوس-پيكه؛ ورق در يك لحظه برگشت

وينيسيوس جونيور يكي از پديده‌هاي فوتبال جهان است كه از كناره‌ها به‌ خوبي نفوذ مي‌كند و او شب گذشته هم به كمك مارسلو توانست اين كار را به‌ خوبي تكرار كند و به‌ خوبي اين قابليت خود را بار ديگر به طرفداران رئال مادريد نشان داد. اما بازيكن برزيلي پس از نفوذ در تصميم پاياني سردرگم و سراسيمه عمل مي‌كند و جرارد پيكه با آگاهي از اين ضعف او شب گذشته چندبار توانست پاس‌هاي نهايي و كليدي او را قطع و اثر نفوذهاي او را خنثي كند. اما در دقيقه 71 وينيسيوس تصميم گرفت از فضايي كه بنزما به ‌خوبي برايش ايجاد كرده بود، استفاده كند و به سمت دروازه بارسلونا ضربه بزند؛ ضربه‌اي كه با دخالت جرارد پيكه وارد دروازه بارسلونا شد و ورق دوئل جذاب اين بازيكنان برگشت. در راستاي اين جدال‌هاي فني، اين دو بازيكن با يكديگر وارد جدال‌هاي لفظي هم شدند؛ بعد از رخ دادن يك صحنه مشكوك در محوطه جريمه بارسلونا و درخواست بازيكن برزيلي براي گرفتن پنالتي مدافع بارسلونا به ‌شدت برافروخته و عصباني شد و با كلمات تندي وينيسيوس را خطاب قرار داد.

 

بازگشت كاسميرو به اصل خويش

براي كاسميرو بازي مقابل منچسترسيتي يك شكست تمام‌عيار بود؛ او با ارايه نمايش ضعيفي كه در اين فصل مشابه آن را به نمايش نگذاشته بود باعث تعجب تماشاگران آن بازي حساس شد. اما ستاره خط هافبك رئال مادريد در طول چند روز به‌طور كلي متحول شد و فرم ايده‌آل خود را پيدا كرد. او در بازي شب گذشته نماي كاملي از شماره 14 رئال مادريد كه همه انتظارش را مي‌كشيدند ارايه داد؛ او با هوشمندي مسي را از جريان بازي خارج كرد. هافبك دفاعي مطمئن رئال به مسي اجازه حركت در پشت محوطه بارسلونا را نداد و به دفعات با فضايي كه به علت پرس شديد و بالاي رئال مادريد ايجاد شد را پوشش داد. او با اين نمايش بعد از عملكرد فاجعه‌بارش مقابل منچسترسيتي موفق شد به اصل خود باز گردد و خودي نشان دهد تا خيال زيزو و طرفداران رئال مادريد را راحت كند.

بازي يكشنبه شب دو قسمت مجزا داشت؛ همان‌طور كه جرارد پيكه در مصاحبه پس از بازي خود گفت، رئال مادريد در نيمه اول نتوانست عملكرد خوبي را از خود به‌ جا بگذارد. اما در نيمه دوم اين مادريدي‌ها و تفكرات زيدان بودند كه بر بارسايي‌ها چيره شدند و موجب عقب‎نشيني بارسلونا شدند. آنها از اين طريق توانستند به پيروزي دست يابند و علاوه‌ بر اختلاف يك امتيازي با بارسلونا موفق شدند در جدال رو در رو با اين تيم -كه پس از امتياز مهم‌ترين عامل تعيين‌كننده‌ است- دست بالا را داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون