• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4607 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ اسفند

كرونا و سرنوشت ليگ

فرزاد آشوبي

يكي از دغدغه‌هاي اصلي فوتبال ايران در حال حاضر سرنوشت مسابقات ليگ برتر و ساير دسته‌هاي پايين‌تر است. در آخرين خبرها آمده است كه كليه مسابقات ورزشي تا پايان فروردين 99 لغو شده‌اند اما از اينكه ادامه مسابقات از چه زماني استارت مي‌خورد، حرفي به ميان نيامده. با توجه به اينكه زمان مشخصي را براي خارج شدن بيماري كرونا از كشور نمي‌توان تعيين كرد، دو راهكار براي مقابله با اين روند به نظر مي‌رسد؛ يكي موكول كردن ادامه ليگ به بعد از فروردين و ديگري ناتمام گذاشتن مسابقات اين فصل و اتمام آن در همين برهه. هر دو راهكار اما مشكلاتي را با خود به همراه مي‌آورد. در حال حاضر با توجه به درگير بودن كشورمان با معضل بيماري بدون شك تعطيلي مسابقات عاقلانه‌ترين راهكار ممكن است. اما براي ادامه مسابقات بايد تدبير جديدي اتخاذ كرد. به نظر من بهترين راه اين است كه يك برنامه و راهكار مشخص به تيم‌ها اعلام شود. اگر قرار است بعد از فروكش كردن بيماري ادامه ليگ برگزار شود بايد خيلي صريح و واضح به تيم‌ها و باشگاه‌ها گفته شود. اينكه اعلام نمي‌شود سرنوشت مسابقات در نهايت به كجا ختم خواهد شد و صرفا حرف از تعطيلي موقت مسابقات تا فلان تاريخ زده مي‌شود بلاتكليفي تيم‌ها را به دنبال خواهد داشت. به هر حال تيم‌ها بايد براي تمرينات آماده‌سازي خود برنامه‌ريزي كنند. ممكن است سوال پيش بيايد كه وقتي هيچ‌كس نمي‌داند تكليف بيماري چيست چطور برنامه‌ريزي مشخصي به تيم‌ها اعلام شود؟ پاسخ اين است كه ما مي‌دانيم شيوع بيماري به اين زودي‌ها نخواهد بود ولي تجربه كشورهاي ديگر نشان داده كه بعد از دوره پيك بيماري مي‌تواند با در نظر گرفتن مسائل بهداشتي ادامه مسابقات پيگيري شود. حداقل چيزي كه تيم‌ها الان به آن احتياج دارند اين است كه يك زمان تقريبي به آنها اعلام شود؛ حتي اگر به اين قيمت باشد كه برنامه‌ريزي خيلي فشرده و سنگيني را در ادامه پيش رو داشته باشيم.

گاهي اوقات بعضي نعمت‌ها و خدمات هستند كه آن‌قدر وجودشان براي ما تكرار شده كه گاه اصلا فراموش مي‌كنيم كه وجود دارند، مثل سلامتي و شبكه‌هاي هميشه در دسترس ارتباطات كه تنها در صورت بروز كوچك‌ترين اختلال متوجه آنها مي‌شويم. ويروس كرونا چند روزي است كه خود را به كشور ما نيز رسانده و علاوه بر خسارات جاني و تكانه‌هاي گسترده به نظام بهداشت و سلامت كشور، آثار منفي و گسترده‌اي بر ساير بخش‌هاي اقتصادي، اجتماعي، امنيتي، آموزشي و حتي تفريحي ما نيز گذاشته است.

از روزي كه كرونا به كشور وارد شده، هر روز شاهد خاموش شدن چراغ مراكز دولتي، خصوصي و عمومي ‌بيشتري هستيم و هر روز تعداد بيشتري از مردم تشويق به ماندن در خانه و دوركاري مي‌شوند. موضوع اما فقط خانه‌نشيني و دوركاري نيست و به شكل شبانه‌روزي از مردم خواسته مي‌شود تا حد امكان اقدام به خريد و پرداخت‌هاي غيرنقدي و آنلاين بكنند، آن هم در ايام منتهي به پايان سال كه بيشترين حجم تراكنش‌هاي بانكي و خريدها و پرداخت‌ها در حال انجام است. البته موضوع فقط محدود به يك يا چند كلان‌شهر نيست، اين وضعيت و شرايطي است كه در دورافتاده‌ترين و كم‌جمعيت‌ترين نقاط كشور نيز با آن دست به گريبان هستند. نكته‌اي كه اما شايد كمتر متوجه آن هستيم، لزوم وجود شبكه گسترده ارتباطات در سراسر كشور است كه پشت صحنه كمتر ديده مي‌شود و بار اصلي كسب‌وكارهاي اينترنتي و سنتي، دوركاري‌ها، آموزش‌هاي مجازي دانش‌آموزان و دانشجويان، اطلاع‌رساني به اقصانقاط كشور و حتي سرگرمي ‌مردم را به دوش مي‌كشند.

همراه ‌اول يكي از اصلي‌ترين و بزرگ‌ترين بازيگران ارتباطات كشور است كه در پشت صحنه به شكل شبانه‌روزي و بدون انتشار حتي يك خبر از اختلالي كوچك، بار اين حجم عظيم از ارتباطات كشور را به دوش مي‌كشد. به گزارش آي‌تي آناليز، بنا بر آمار سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، در روزهاي اخير، شيوع كرونا ميزان استفاده از اينترنت در كشور را روزانه به ركورد بي‌سابقه 30 هزار ترابايت رساند كه رشدي 50درصدي را نشان مي‌دهد.

با اين حال خوشبختانه هنوز خبري از اختلال در پاسخگويي به اين افزايش جهشي در استفاده از خدمات ارتباطي مشاهده نمي‌شود. اگرچه برخي مشتركان اينترنت ثابت اين روزها از كندي ارتباطات خود گله‌مند هستند اما در حوزه ارتباطات سيار و به ويژه اپراتور اول كشور مشكلي ديده نمي‌شود. براساس آمار، همراه ‌اول 58درصد بازار مشتركان و ارتباطات سيار كشور را به عهده داشته و گسترده‌ترين پوشش شبكه‌اي در شهرها، روستاها و حتي جاده‌هاي كشور را دارد، به نحوي كه آخرين آمار رومينگ ملي كشور نيز نشان مي‌دهد اين اپراتور اول است كه در نبود آنتن‌دهي اپراتورهاي ديگر (ايرانسل و رايتل) به مشتركان اين اپراتورها در كشور خدمات مي‌دهد.

همراه‌ اول چند سالي مي‌شود كه به عنوان يك ميراث ملي و اقتصادي شناخته مي‌شود و كافي است تصور كنيم اگر امروز اپراتوري با اين گستردگي و آمادگي ارتباطي در كشور را نداشتيم، خسارات ويروس كرونا چه ابعاد نامعلوم و وسيعي برجاي مي‌گذاشت. اگرچه امكان دقيق محاسبه خسارت ناشي از نبود يا اختلال در شبكه همراه‌ اول با وجود كرونا، بسيار سخت است، اما كافي است ده‌ها ميليون كاربر اين اپراتور و حتي مشتركان ديگر اپراتورهايي كه از خدمات شبكه همراه ‌اول از قلب تهران گرفته تا محروم‌ترين نقطه كشور و حتي جاده‌ها، بهره مي‌برند، تصور كنند اين اپراتور نبود. در اين صورت بسياري از تراكنش‌هاي بانكي، كسب‌وكارها، آموزش، اطلاع‌رساني و حتي سرگرمي‌ كاربران، با بحراني عظيم مواجه مي‌شد. همراه ‌اول اما در روزهاي گذشته و در شرايط مقابله با بحران كرونا، صرفا خود را به مسووليت سنگين سرپا نگه ‌داشتن شبكه ارتباطي خود محدود نكرد.

در روزهاي قبل همراه‌ اول ظرفيت شبكه ارتباطي خود را 20درصد افزايش داد و به گفته مرتضي طاهري‌بخش، معاون فني و توسعه شبكه همراه ‌اول در يكي، دو هفته اخير و بر سر توسعه ظرفيت‌هاي شبكه از جمله لينك‌هاي سمت اينترنت، كر (Core) شبكه و سايت‌هاي راديويي در نقاطي كه دچار ضعف بوديم، بيش از ٢٠٠ نفر در بامداد و به شكل دوركاري، پاي كار بودند تا مشتركان دچار تجربه بد در مقوله كيفيت سرويس‌ها نشوند. اما در روزهايي كه شاهد احتكار و گراني اقلام ضروري و موردنياز مردم هستيم، همراه ‌اول
به منظور كمك به آموزش غيرحضوري، تعرفه ترافيك دسترسي به سامانه‌هاي آموزش مجازي دانشگاه‌هاي كشور با اينترنت اين اپراتور را به يك سوم كاهش يافت. 10 روز قبل اين اپراتور اعلام كرد، با گسترش ويروس كرونا در راستاي مسووليت اجتماعي و حفظ سلامت دانشجويان، همراه ‌اول به عنوان اپراتور پيشرو در ارايه خدمات نوين، تعرفه دسترسي به سامانه‌هاي آموزش مجازي تمامي ‌دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را به يك‌سوم كاهش مي‌دهد. براساس اين اطلاعيه، دانشگاه‌هاي متقاضي استفاده از اين طرح مي‌توانند با ارسال درخواست خود به ايميل eLearning@mci.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام كنند. استفاده از شبكه اينترنت پرسرعت همراه ‌اول پس از ارسال درخواست و انجام مراحل ثبت‌نام تا اطلاع ثانوي همراه با تخفيف خواهد بود. دانشجويان مي‌توانند وضعيت تعرفه استفاده از ترافيك سامانه‌هاي آموزش مجازي را از درگاه‌هاي اطلاع‌رساني دانشگاه متبوع خود پرس و جو كنند. اقدامات همراه‌ اول اما همچون سال‌هاي قبل و در راستاي مسووليت اجتماعي اين اپراتور بازهم صرفا محدود به خدمات ارتباطي نشد و هفدهم اسفند ماه اين اپراتور از كمك ٣٠ ميليارد ريالي براي ساخت و تجهيز بيمارستان سيار خبر داد. اپراتور اول تلفن همراه كشور اعلام كرد
در راستاي انجام مسووليت اجتماعي خود با اختصاص ٣٠ ميليارد ريال در ساخت، تجهيز و بهره‌برداري از يك بيمارستان سيار مشاركت مي‌كند. اين بيمارستان سيار با هدف ارايه خدمت در بحران‌ها و بلاياي طبيعي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. همچنين در آستانه شيوع ويروس كرونا در بخش‌هاي مختلف كشور، شركت ارتباطات سيار ايران جزو اولين برندهاي بزرگ بود كه تصميم به برقراري شرايط دوركاري مبتني بر سامانه‌هاي يكپارچه الكترونيكي خود به منظور حفظ سلامت كاركنان و رفاه حال پيمانكاران و شركاي تجاري خود گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون