• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4607 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ اسفند

سندرز يك سه‌شنبه ديگر را از دست داد

بايدن در مسير رويارويي با ترامپ

ميثم سليماني

اگر بخواهيم به دو انتخابات سال 2016 و 2020 در داخل حزب دموكرات نگاه كنيم، يك تفاوت عمده وجود دارد. در سال 2016 ساختار و سيستم قديمي حزب دموكرات باعث شد كه برني سندرز پيش از آغاز رقابت‌ها از پيش بازنده باشد. به نوعي حزب، سندرز را به‌رغم همه انتقادات بازنده مي‌دانست و تصميم گرفته بود كه هيلاري كلينتون گزينه نهايي حزب باشد. از همين‌رو هنگامي كه كلينتون در انتخابات به دونالد ترامپ باخت، بسياري اين انتقاد را مطرح كردند كه حزب به دليل كنار زدن سندرز بدون فرآيند دموكراتيك باعث شكست دموكرات‌ها در برابر ترامپ شده است. همين موضوع بود كه جنبش برني سندرز توانست زنده بماند و حالا در 2020 پشت سر او جمع شوند. اما اين‌بار نيز اگرچه بدنه ميانه‌روي حزب دموكرات علاقه‌اي به پيروزي سندرز نداشت، ولي خود را آماده كرده بود كه اگر پيروز رقابت درون حزبي شود از او حمايت كنند و قصد داشتند روند انتخابات به شكل طبيعي طي شود. در نتايج اوليه نيز به نظر مي‌رسيد سندرز اين‌بار مي‌تواند موفق شود. ولي همه تصميم‌ها بر اين چارچوب بود كه همه‌ چيز از طريق دموكراتيك طي شود. البته يك واقعيت را بايد پذيرفت كه همه‌ چيز را نمي‌توان سالم و شفاف دانست ولي نبايد واقعيت را ناديده گرفت كه اين‌بار سندرز توسط حزب شكست داده نمي‌شود، بلكه اين‌بار خود اوست كه به شكست نزديك مي‌شود. هرچند هنوز زمان و ايالت‌هاي زيادي باقي مانده ولي جو بايدن نشان داده كه در حال طي كردن مسير براي پيروزي در انتخابات درون حزبي دموكرات‌هاست. دومين سه‌شنبه بزرگ امريكا در 6 ايالت برگزار شد و جو بايدن بار ديگر توانست در 4 ايالت به پيروزي برسد. اگر به چهارسال قبل برگرديم ميشيگان نقطه‌اي بود كه سندرز را شگفت‌زده كرد و توانست در آن هيلاري كلينتون را شكست دهد و به كمپين او ضربه‌اي جدي وارد كند. اما اين‌بار جو بايدن با اختلافي قابل توجه توانست اكثريت نمايندگان حزبي ميشيگان كه در اين سه‌شنبه بزرگ‌ترين ايالت محسوب مي‌شد را به دست آورد و اين‌بار بايدن بود كه با اين پيروزي ضربه‌اي جدي به كمپين سندرز وارد كرد. بايدن همچنين در ايالت‌هاي آيداهو، ميسيوري و مي‌سي‌سي‌پي به پيروزي‌ رسيد. غير از آيداهو، اختلاف در ساير ايالت‌ها بسيار قابل توجه بود. با اين حال سندرز در ايالت داكوتاي شمالي به پيروزي قطعي رسيد و تا زمان تنظيم اين گزارش رقابت در ايالت واشنگتن بسيار نزديك بين دو نامزد دنبال مي‌شد كه سندرز در آن پيشتاز بود ولي نمايندگان حزبي به شكل مساوي بين دو طرف تقسيم شد.

سي‌ان‌ان در گزارشي عنوان كرد كه روز سه‌شنبه را مي‌توان نقطه عطفي براي دموكرات‌ها دانست، چراكه گفته مي‌شود بايدن در حال ايجاد ائتلافي قدرتمند از امريكايي‌-آفريقايي تبارها و سفيدپوستان روستايي و حومه‌نشين است. قشر دوم افرادي بودند كه بيشتر به سندرز تمايل داشتند اما بايدن توانسته آراي آنها را به خود جذب كند. از طرفي ديگر پيش از انتخابات روز سه‌شنبه كامالا هريس و كوري بوكر در كنار بايدن به سخنراني پرداختند. هر دوي آنها ابتدا در رقابت‌هاي درون حزبي حضور پيدا كردند اما هر دو كنار كشيدند. اندرو يانگ ديگر نامزد دموكرات نيز پس از پيروزي بايدن در ميشيگان رسما حمايت خود از بايدن را اعلام كرد.

بايدن و سندرز قرار است يكشنبه‌شب در آريزونا به بحث و گفت‌وگو بپردازند. مناظره‌اي كه احتمالا بتوان آن را جذاب‌ترين مناظره دموكرات‌ها طي ماه‌هاي اخير دانست. پس از مناظره‌هاي شلوغ اوليه حالا نوبت به مناظره‌هاي دو نفره رسيده است. مناظره‌اي كه براي هردو نامزد بسيار تعيين‌كننده خواهد بود، چرا كه سه‌شنبه هفته آينده انتخاباتي بسيار سخت و تعيين‌كننده در ايالات‌ها آريزونا، فلوريدا، ايلينويز و اوهايو برگزار مي‌شود كه با توجه به ميزان نمايندگان حزبي آنها احتمالا رقابتي سخت و نفس‌گير پيش رو خواهد بود، چراكه سندرز در سال 2016 نيز اين ايالت‌ها را از دست داد و موفقيت چنداني در برابر هيلاري كلينتون به دست نياورد و اگر بخواهد نتايج سال 2016 در اين ايالت‌ها براي سندرز تكرار شود كار او براي ادامه راه قطعا سخت خواهد شد. از طرفي واقعيت آن است كه سندرز از توانايي بالايي براي برگزاري گردهمايي‌هاي پر تعداد برخوردار است و همين موضوع تبديل به نقطه قوت او به شمار مي‌آيد. اما شيوع ويروس كرونا در امريكا به احتمال زياد تمام گردهمايي‌هاي سراسري را با خطر جدي مواجه مي‌كند و اين اهرم جدي و نقطه قوت را از سندرز خواهد گرفت.

البته بعد از انتخابات روز سه‌شنبه بايدن بسيار با اعتماد به نفس‌تر از گذشته صحبت مي‌كرد. او به نحوي صحبت كرد كه برني سندرز از رقابت خارج شده است. او يك پيام وحدت براي سندرز و طرفدارانش ارسال كرد و گفت: من مي‌خواهم از برني سندرز و هوادارانش به خاطر انرژي خستگي‌ناپذير آنها و اشتياق زيادشان تشكر كنم. او تاكيد كرد كه هر دوي ما يك هدف مشترك داريم و براي شكست دونالد ترامپ تلاش مي‌كنيم.

جو بايدن طي دو هفته از يك بازنده به يك برنده تبديل شده است. اگر از ابتدا روند را دنبال كرده باشيم مثل يك داستان دراماتيك مي‌ماند. همه مقدمات براي جو بايدن فراهم شد تا او به ناگاه اوج بگيرد و پرواز كند. سناريوها يك به يك كنار هم قرار گرفتند. كمپين او منتظر نقطه اوج بود و اين نقطه براي آنها در كاروليناي جنوبي فراهم شد.

ولي نبايد فراموش كرد كه بايدن كماكان آسيب‌پذير است. او اگرچه در انتخابات‌ حساس به پيروزي‌هاي بزرگ دست پيدا كرده ولي هنوز نتوانسته به حمايت جدي از سمت راي‌دهندگان جوان دست پيدا كند. ايراد جدي‌اي كه هيلاري كلينتون با آن دست به گريبان بود. ولي در سوي ديگر بايدن توانسته ارتباط خوبي با طبقات كارگري و سفيدپوستان حومه شهرها برقرار كند و در اين زمينه نسبت به كلينتون بهتر كار كرده است و همين موضوع چشم‌انداز روشن و بالقوه‌اي براي پيروزي ماه نوامبر به دموكرات‌ها ‌مي‌دهد. از طرفي ميشيگان در انتخابات 2016 تبديل به پاشنه آشيل كلينتون شد. ايالتي كه به راحتي مي‌توانست براي دموكرات‌ها باشد در اختيار جمهوري‌خواهان قرار گرفت ولي حالا بايدن اين ظرفيت را نشان داده كه ميشيگان بار ديگر به نامزد دموكرات راي دهد. بسياري معتقدند از دست دادن ميشيگان يك ضربه رواني به كمپين سندرز وارد كرده است، چراكه سندرز و تيم او سال‌هاست روي اين موضوع مانور دادند كه در ميشيگان پيروز شدند و كلينتون در همان نقطه حساس باخت و آن را شاهدي مي‌دانستند كه اگر به سندرز ميدان داده مي‌شد، مي‌توانست ترامپ را در سال 2016 شكست دهد. سندرز حتي وقت بيشتري در ميشيگان سپري كرد ولي باز هم نتوانست در راي اين ايالت اثرگذار باشد.

مجموعه شرايط نشان مي‌دهد كه كمپين بايدن بسيار حساب شده‌تر از قبل كار مي‌كند حتي به نظر مي‌رسد براي اين مرحله بيشتر از مراحل اوليه برنامه داشته است. مي‌دانند كجا و چگونه كمپين برگزار كنند در صورتي كه سندرز از حالت يك كمپين برنده خارج شده و به شكل سردرگم عمل مي‌كند. حال بايد ديد مناظره و انتخابات هفته آينده مي‌تواند اين‌بار سندرز را احيا كند يا خير. واقعيت در اعداد نمايندگان نمايان مي‌شود و اكنون بايدن پيشتاز اين رقابت محسوب مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون