• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4607 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ اسفند

معاون هماهنگي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) خبر داد

افزايش توليدات ضدكرونايي در كشور

در شرايطي كه ويروس جديدي در دنيا به نام كرونا شيوع پيدا كرده كه تنها راه جلوگيري از آن رعايت نكات بهداشتي به خصوص شستن دست‌ها و استفاده از ماسك است؛ ضرورت اتخاذ راهبردهاي اجرايي موثر براي مقابله با دامنه هاي اين بيماري بيشتر از هر زمان ديگر در فضاي عمومي كشورمان مطرح شده است .با شيوع اين ويروس عرضه و تقاضاي استفاده از محصولات بهداشتي مانند محلول‌هاي ضدعفوني و ماسك در كشور افزايش پيدا كرد و با كمبود اين محصولات مواجه شديم. بعد از مطرح شدن موضوع ويروس كرونا در كشور و آغاز فعاليت‌هاي مقابله‌اي براي عبور از چالش پيش رو ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) براي حل اين مشكل وارد عمل شد و بلافاصله چتدين خط توليد ماسك و وسايل بهداشتي را راه‌اندازي كرد تا از يك طرف به بخشي از مطالبات فعالان حوزه بهداشت و درمان پاسخ دهد و از سوي ديگر به نيازمندي‌هاي درماني و بهداشتي عموم مردم كه در همين راستا با سيدمصطفي سيدهاشمي، معاون هماهنگي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) به گفت‌وگو پرداختيم كه مشروح آن به اين شرح است.

 

چه اقداماتي در راستاي مبارزه با شيوع ويروس كرونا انجام شده است؟

ستاد اجرايي بنا بر نيازهاي موجود و در راستاي مقابله با بيماري كرونا اقداماتي را انجام داده است.در ابتدا كميته مبارزه با كرونا تشكيل شد و دستورالعمل‌هاي لازم در اين خصوص به واحدهاي زيرمجموعه ابلاغ و يكي از وظايف اصلي اين ستاد با توجه به اينكه در سال توليد ملي قرار داريم كمك به توليدكنندگاني بود كه محصولاتي بهداشتي براي مبارزه با كرونا توليد مي‌كنند. در همين راستا توليدكنندگان مواد ضدعفوني‌كننده مورد بررسي و تعدادي از اين كارخانه‌هاي توليدي مورد حمايت‌هاي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) قرار گرفتند و ميزان توليدهاي آنها افزايش پيدا كرد. در همين راستا 4 كارخانه توليدي ستاداجرايي به نام ايران دارو، توليد دارو، البرز دارو و سبحان دارو با تغيير مسير توليد، تا پايان سال 130 هزار ليتر محلول ضدعفوني‌كننده و 15 تن ژل ضدعفوني‌كننده توليد خواهند كرد و تا تاريخ 19 اسفند 98 نيز توانستند 59 هزار ليتر محلول ضدعفوني‌كننده و 4 تن ژل ضدعفوني‌كننده توليد كنند. ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) و زيرمجموعه آن بنياد بركت با بعضي از شركت‌هاي خصوصي در حوزه نانو نيز مشاركت داشته به نحوي كه 49 درصد از سهام اين شركت‌ها براي بنياد بركت است كه نسبت به توليد مواد ضدعفوني و ماسك اقدام مي‌كنند. در حال حاضر در همين راستا يك كارخانه در اشتهارد به ميزان 60 هزار ليتر روزانه محلول و ژل‌هاي ضدعفوني‌كننده توليد مي‌كند.

چه برنامه‌اي براي ساخت ماسك‌هاي نانو داريد؟

در حال حاضر ماسك نانو، ميزان موجودي آن در كشور خيلي كم است و توليد آن نيز پايين است ولي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام توانست خط توليد ماسك نانو N95 را راه‌اندازي كند كه 76 هزار عدد ماسك نانو در يكي از كارخانه‌هاي زيرمجموعه ستاد توليد مي‌شود و از سوي ديگر پارچه نانو نيز براي توليد ماسك در اختيار ديگر توليدكنندگان ماسك قرار مي‌گيرد. بعضي از مبتلايان به بيماري كرونا با بيماري‌هاي تنفسي مواجه هستند كه در اين حوزه نيز ستاد اجرايي فرمان حضرت امام نسبت به توليد دستگاه اكسيژن‌ساز اقدام كرد و اگر اكسيژن بدن پايين بيايد قطعاً تعداد زيادي از بيماران مبتلا به كرونا جان خود را از دست مي‌دهند.

در خصوص ساخت دستگاه اكسيژن ساز در كشور چه راهكاري را تدارك ديده ايد؟

دستگاه اكسيژن‌ساز توسط يكي از شركت‌هاي دانش‌بنيان ستاداجرايي توليد شده است و توليد آن در حال حاضر كاملا بومي‌سازي شده و به صورت سه شيفت روزانه 30 دستگاه اكسيژن‌ساز توليد مي‌كند. توليد بعضي از قطعات اين دستگاه در اختيار كشور امريكا بود كه ما توانستيم بومي‌سازي كنيم و آن را در داخل كشور توليد كنيم و از نظر قيمتي خيلي پايين‌تر ازواردات است و اين دستگاه را در اختيار افراد نيازمند و محتاج به دستگاه اكسيژن‌ساز قرار مي‌دهيم.اين توليدي موجب اشتغال شغل مستقيم و غيرمستقيم در كشور شده است. ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) 10 ميليارد تومان براي توليد انبوه اين محصول سرمايه‌گذاري كرده و توانسته است اين دستگاه را به توليد مناسبي برساند و كساني كه مشكل تنفسي دارند از اين دستگاه استفاده كنند. يكي ديگر از اقدامات صورت گرفته توليد لباس‌هاي ايزوله بيمارستاني است كه در همين راستا ستاد اجرايي فرمان حضرت امام با يكي از شركت‌ها به صورت مشاركتي نسبت به توليد اين لباس اقدام كرده است. اين كارخانه در شهر سنندج واقع شده است و لباس‌هاي ايزوله كادر پزشكي و پرستاري بيمارستاني جهت مقابله با كرونا توليد مي‌كند كه در اين حوزه نيز بنياد بركت ستاد اجرايي فرمان حضرت امام 10 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري كرده است و 200 نفر هم اشتغال مستقيم و غيرمستقيم دارند. در اين كارخانه ماهانه 60 هزار لباس ايزوله توليد مي‌شود و در حال حاضر روزي 2 هزار لباس ايزوله توليد مي‌شود كه اين قابليت را داريم به 4 هزار لباس افزايش يابد.

نحوه توزيع توليدات ستاد اجرايي به چه شكل است؟

تمامي توليدات ستاد اجرايي فرمان حضرت امام براي توزيع در اختيار وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي قرار مي‌گيرد تا يك نظام واحد براي توزيع محصولات با توجه به مشكلات موجود داشته باشيم و ستاد اجرايي فرمان حضرت امام نقشي در توزيع اين توليدات ندارد. در حال حاضر قيمت توليد لباس‌هاي ايزوله در كشورمان يك دوم قيمت لباس‌‌‌هاي وارداتي است و از نظر كيفيت هم تأييديه وزارت بهداشت و استانداردهاي لازم را دارد . شركت نفت پارس نيز خط توليد و بسته‌بندي مواد ضدعفوني را راه‌اندازي كرده است و روزانه 4 هزار مواد ضدعفوني‌كننده دست 250 سي‌سي، 5 هزار مواد ضدعفوني‌كننده سطوح هزار سي‌سي، 4 هزار مواد ضدعفوني‌كننده سطح هزار سي‌سي، 250 عدد مواد ضدعفوني‌كننده سطح 20 ليتري و 76 هزار ماسك نانو توليد مي‌كند. قطعا‌ پيشگيري بهتر از درمان است و دادن اطلاعات درباره بيماري كرونا به مردم قطعا بيشتر از شيوع آن جلوگيري مي‌كند.

سامانه 4030 براي پاسخگويي درباره بيماري كرونا راه‌اندازي شده است. در اين زمينه توضيح مي‌فرماييد.

در همين راستا سامانه پاسخگويي 4030 را راه‌اندازي كرده‌ايم كه ظرف سيزده روز سه ميليون تماس برقرار شده و از پرستاران، پيراپزشكان و گروه‌هاي جهادي استفاده مي‌كرديم و در حال حاضر 300 هزار تماس را به صورت روزانه مديريت مي‌كنند و در روزهاي اول تا 700 هزار تماس به مركز ارجاع داده مي‌شد كه به 30 درصد آنها پاسخگو بوديم لكن الان به بيش از 60درصد از تماس گيرندگان پاسخ مي‌دهيم. يكي ديگر از اقدامات ستاد فرمان حضرت امام در راستاي مقابله با بيماري كرونا استقرار كاروان‌هاي سلامت است كه اين كاروان‌ها در استان‌هاي قم و گيلان مستقر شده‌اند. در استان قم مناطق محروم شيخ‌آباد، چهل‌اخترون، شهر قائم و در استان گيلان مناطق محروم شهر فومن، بيمارستان پيامبر اعظم، شهر خمام و شهر تالش كاروان‌هاي سلامت استقرار دارند.در همين راستا 405 نفر در استان گيلان و 2940 نفر نيز در استان قم ويزيت شده‌اند.

استفاده از تله مديسين براي درمان بيماران براي چه منظوري به كار مي‌رود؟

اين واحد در جزيره هرمز و استان گيلان و استان قم مستقر شده است و در جزيره هرمز روزانه 20 مورد بيمار از طريق تهران و با وسيله تله‌مديسين ويزيت مي‌شوند.در مجموع 700 نفر نيز در استان گيلان و 570 نفر نيز در استان قم به وسيله تله‌مديسين ويزيت شدند. نحوه كار تله‌مديسين به اين شكل است كه از بيماران خاص عكس تهيه مي‌كند و آن را به متخصصين مربوطه در تهران ارسال مي‌كند و بلافاصله پس از بررسي‌هاي لازم توسط پزشك نسخه آن فرد بيمار نوشته مي‌شود و در اختيارش قرار مي‌گيرد. راه‌اندازي سامانه تله‌مديسين براي نخستين‌بار توسط ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) انجام شده است و با اين روش توانسته مراجعات حضوري بيماران را كاهش دهد و ديگر براي ويزيت يك پزشك متخصص در پايتخت نيازي به مسافرت از شهرستان‌ها به تهران نيست و با اين روش مي‌توان بيماري بيماران را درمان كرد. ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) به بعضي از كارخانه‌ها كمك مالي كرده است تا ميزان توليدات خود را از 30 هزار ماسك به 100 هزار برساند و در اين راستا افزايش اشتغال نيز داشته است و در ضمن تمامي توليدات اين محصولات براي مقابله با ويروس كرونا در اختيار هيات امناي محترم ارزي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار مي‌گيرد و در توزيع اين اقلام ستاد هيچ دخالتي ندارد.

درباره خباثت يك كشور اروپايي براي عدم تحويل 50 ميليون ماسك به كشور نيز اخباري منتشر شد؛واقعيت ماجرا چه بود؟

براي تأمين ماسك در كشور واردات حدود 50 ميليون ماسك را از يك كشور اروپايي و آسيايي آغاز كرده بوديم و تمامي اقدامات آن انجام شده بود ولي متأسفانه آن كشورها اجازه واردات آن را به كشور ما ندادند و اوج خباثت خودشان را در اين خصوص نشان دادند. وقتي ما از كشورهاي آسيايي واردات ماسك و محلول ضدعفوني‌كننده داريم و اما عليرغم قراردادهاي منعقد شده اين واردات نيز انجام نشد استراتژي ما به سمت توليد داخلي رفت و دستگاه‌هاي توليد ماسك را خريداري كرده‌ايم و اين دستگاه‌ها توسط شركت‌هاي دانش‌بنيان در داخل كشور ساخته مي‌شود و مقرر شده كه 10 دستگاه توليد ماسك توسط شركت‌هاي دانش‌بنيان طي هفته‌هاي آينده در اختيار ستاد اجرايي قرار بگيرد تا توليدات ماسك را در كشور افزايش دهيم و با اين اقدام نيازهاي ماسك را در كشور تا حدودي كه توليد مي‌شودتامين كنيم. اين دستگاه‌ها استانداردهاي لازم را دارند و تماماً‌ استرليزه شده‌اند. اين دستگاه‌ها هر كدام روزانه بين 70 تا 100هزار ماسك مي‌توانند توليد كنند.

در خصوص توزيع بسته‌هاي بهداشتي مبارزه با كرونا در مناطق محروم است چه اقداماتي انجام شده است؟

يكي ديگر از اقدامات ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) توزيع مواد ضدعفوني‌كننده به افراد نيازمند است و در همين راستا بنياد احسان كه زيرمجموعه ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) است در منطقه هروي تهران با كمك نيروهاي جهادي حدود 30 هزار بسته‌بندي بهداشتي مقابله با كرونا را به مردم اين محله اهدا كرده و ضدعفوني‌كردن تمامي معابر و مساجد اين محله نيز انجام شده است. همچنين مقرر شد ستاد اجرايي فرمان حضرت امام با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هزينه نگهداري 250 تخت براي بيماران مشكوك به كرونا را پرداخت كند و در همين راستا ماهي 5 ميليون تومان براي هر تخت بيمار ستاد اجرايي فرمان حضرت امام به بيمارستان امام خميني پرداخت مي‌كند. از سوي ديگر ستاد اجرايي فرمان حضرت امام متعهد شده كه قسمتي از نيازهاي ماسك ويژه پزشكان و پرستاران را تأمين كند و جهت توزيع به وزارت بهداشت تحويل دهد كه تاكنون بيش از 215 هزار ماسك را تحويل اين وزارتخانه داده‌ايم و در تلاشيم كه بقيه را تحويل دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون