• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4607 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ اسفند

نگاهي به شكست رئال مادريد مقابل بتيس

زماني كه خوابگردها صدر را باختند

عليرضا جوادي

 

 

رئال مادريد در هفته بيست‌وهفتم لاليگا مقابل رئال بتيس شكست خورد و صدر جدول را تنها پس از يك هفته تقديم بارسلونا كرد. بازيكنان رئال مادريد در استاديوم بنيتو ويامارين مانند خوابگردها عمل مي‌كردند؛ انگار جسم‌شان در استاديوم بتيس بازي مي‌كند و روح‌ و عقل‌شان را در خانه‌شان جا گذاشته‌اند. از دقايق ابتدايي بازي مشخص بود كه تيم زيدان با چالش‌ روبه‌رو خواهد شد و رئال بتيس مي‌تواند براي مادريدي‌هايي كه هفته گذشته ال‌كلاسيكو را با برتري پشت سر گذاشته‌اند، دردسرساز باشد. خلاصه اتفاقاتي در بازي رئال مادريد رخ داد را شايد بتوان در اين جمله زيدان خلاصه كرد: «ما (رئال مادريد) فاقد انرژي، مالكيت و قدرت هجومي بوديم». در واقع تيم زيدان در يكشنبه‌شب بيش از حد خنثي و منفعل بازي مي‌كرد، اتفاقي كه كمتر در اين فصل از رقابت‌ها رخ داده بود.

 

زماني كه پرس رئال به دست سبزوسفيدها له شد

بازي رئال بتيس در شب گذشته حيرت‌آور بود. از ابتداي كار اين تيم سعي داشت با شكستن خط پرس رئال مادريد به بازي واكنش‎گرايانه خود شكل دهد و با پرس خود، يكي از سخت‌ترين روزها را براي بازيكنان رئال مادريد رقم بزند. اتفاقي كه رخ داد و تيم زيدان در كمال تعجب نتوانست پرس خود را مانند گذشته انجام دهد و بتيس به يكي از معدود تيم‌هايي تبديل شد كه توانسته سلاح پرس رئال مادريد را خنثي كند. گل دوم بتيسي‌ها نماي كلي از شكل بازي دو تيم را در دقايق حساس به تصوير مي‌كشد؛ بعد از پاس بد بنزما، سه بازيكن بتيس به سمت توپ يورش مي‌برند و موفق مي‌شوند كه با گرفتن توپ، يك ضدحمله ترتيب دهند و از فضاي ايجاد شده پشت سر راموس كه براي گرفتن توپ به جلو آمده نهايت استفاده ببرند. همچنين در اين گل مشخص مي‌‎شود كه خط هافبك رئال مادريد ماهيت خود را از دست داده و فده والورده و كاسميرو، تنها هافبك‌هاي رئال مادريد در قسمت‌هايي متفاوت از زمين قرار داشتند. فدريكو والورده كه به عنوان يار تعويضي به ميدان آمده بود، در خط دفاع رئال مادريد جايگيري كرده و كاسميرو هم ميان ماريانو، واسكز و وينيسيوس ايستاده بود كه در حمله‌ها به تيمش كمك كند. بازي با دو هافبك قماري بود كه زيدان با بيرون كشيدن كروس و به بازي فرستادن ماريانو انجام داد؛ قماري بزرگ كه در نهايت به شكست انجاميد. در ابتدا مادريد‌ي‌ها سعي كردند با استفاده از زوج مودريچ-كاسميرو از پس اين اتفاقات بر بيايند، اما خستگي مودريچ و عدم ارايه كيفيت گذشته باعث شد تا زيدان به فكر تغييري دوباره بيفتد و والورده را راهي زمين كند، اما تفكرات زيدان به بن‌بست رسيد و رئال مادريد در انجام اين شيوه از بازي شكست خورد. پافشاري زيدان به استفاده از اين سبك بازي موجب شد تا رئال مادريد برتري نفري خود را در وسط ميدان از دست دهد و كريستين تيو، بازيكن سابق بارسلونا هم با استفاده از اين ضعف توانست گل دوم بتيس را به رئال مادريد بزند و بارسلونا را در صدر جدول نگه دارد.

 

خط حمله آشفته رئال مادريد

نكته ديگري كه در مورد تيم رئال مادريد به چشم مي‌آمد، آشفتگي در خط حمله رئال مادريد بود. جز بنزما به ‌دليل شيوه و سبك بازي‌اش بايد به عقب برگردد تا فضا و موقعيت لازم را براي ديگر بازيكنان تيم ايجاد كند. در بازي با بتيس دو بازيكن ديگر رئال مادريد در خط حمله هم بسيار به عقب برمي‌گشتند. در شرايطي اين اتفاق رقم مي‌خورد كه وينگرهاي رئال مادريد در اين فصل از رقابت‌ها بيشتر در شرايط هجومي مي‌ماندند و كمتر در كارهاي تدافعي و عقب زمين شركت مي‌كردند.

اين اتفاق در كنار ضعف رئال مادريد در خط هافبك باعث شد تا اين تيم توان هجومي سابق خود را نداشته باشد و نتواند موقعيت‌هاي زيادي را طرح‌ريزي و اجرا كند. جدا از اين مساله وينيسيوس جونيور هنوز هم در دادن پاس‌هاي نهايي بسيار سراسيمه عمل مي‌كند و بعد از لوپتگي و سولاري، اين موضوع به چالش زيدان نيز تبديل شده است.

 

فقدان والورده؛ نكته مشترك شكست‌ها

سه باخت لاليگايي رئال مادريد نقاط مشترك زيادي دارد؛ خارج از خانه و مقابل تيم‌هاي نيمه دوم جدول لاليگا. اما يك نقطه مشترك ديگر هم ميان تمام اين شكست‌هاي بدهنگام به چشم مي‌خورد؛ بازي نكردن فدريكو والورده از ابتداي مسابقه. اولين شكست رئال مادريد در لاليگا مقابل وايادوليد رقم خورد. در آن ديدار زيدان از دقيقه 66 به فرديكو والورده، هافبك اروگوئه‌اي خود اين فرصت را داد تا در تركيب لوس‌بلانكوس بازي كند و درنهايت با يك گل شكست خورد. اين اتفاق در بازي لوانته هم رقم خورد و والورده تنها 9 دقيقه فرصت بازي كردن پيدا كرد و رئال مادريد، ورزشگاه سيوداد والنسيا را هم با دستان خالي ترك كرد. اين اتفاق بار ديگر از در شب گذشته تكرار شد و والورده در دقايق پاياني بازي با بتيس به تركيب رئال مادريد اضافه شد تا تيم مادريدي‎ها باز هم در غياب و خارج از خانه مقابل يك تيم نيمه دوم جدولي شكست بخورند.

 

زيدان مانند گذشته از بحران خارج مي‌شود؟

شكست يكشنبه‌شب رئال مادريد مقابل بتيس، دهمين شكست زيدان در پنجاهمين بازي خود بعد از بازگشت دوباره به جمع رئال مادريد بود. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه زيدان در دوره اول سرمربيگري خود كه منجر به سه قهرماني متوالي شده بود در 105 بازي ابتدايي خود اين تعداد شكست را تجربه كرده بود. نكته عجيب ديگر در مورد اين ده شكست اخير به هفت بازي گذشته برمي‌گردد كه زيدان بيش از نيمي از اين بازي‌ها (4 مسابقه) را با شكست پشت سر گذاشته و اين اتفاق باعث افزايش هجمه‌ها و فشارها روي زيدان شده است؛ ابعاد اين اتفاق تا حدي گسترده بوده كه آ.اس در مورد اين موضوع از تيتر «شانس زيدان تمام شده است» براي توصيف آمارهاي شكست رئال مادريد استفاده كرده است. اما قرار گرفتن در بحران بارها براي رئال مادريد تحت هدايت زيدان رخ داده است و او هر بار توانسته از دل اين بحران‌ها با موفقيت بيرون بيايد؛ او اين فصل هم پس از شكست مقابل مايوركا در آستانه اخراج قرار گرفته بود، اما با پيروزي در بازي حساس مقابل گالاتاسراي و بازگشتن به رقابت‌ قهرماني لاليگا توانست جايگاه خود را محكم‌تر از گذشته كند. حالا بايد ديد همان‌طور كه در آن بازه زماني توانست شايعه حضور دوباره مورينيو روي نيمكت رئال مادريد را روي از ذهن همه پاك كند، اين هم مي‌تواند اين كار را انجام دهد و با بازگشت دوباره رئال مادريد به ريل پيروزي، اين چالش‌ها را پشت سر بگذارد يا نه؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون