• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4607 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ اسفند

خوزه مورينيو؛ در مسير يك تكنسين معمولي و بازنده

ايليا بهزاد اول

 

 

درست 16 سال پيش بود كه پورتو با مربي تازه‌كار و جوان خود، منچستريونايتد را در انگليس از ليگ قهرمانان اروپا حذف كرد؛ مربي‌اي كه حالا پس از
16 سال و كسب جام‌هاي متعدد با تيم‌هاي مختلف، كمترين شباهت را به آن فرد پرجنب‌وجوش كاربلد كه همپاي بازيكنان پورتو در اولدترافورد خوشحالي مي‌كرد، دارد. خوزه مورينيو بعد از دو تجربه اخراج غيرمحترمانه با چلسي و منچستريونايتد، از هفته سيزدهم اين فصل سكان هدايت تاتنهام را از مائوريتسيو پوچتينو گرفت. شروع نسبتا خوب سرمربي پرتغالي در بازگشتش به ليگ انگليس طرفداران فوتبال را به تماشاي يك تيم جذاب ديگر از او اميدوار كرد؛ اما شرايط در ادامه فصل مطابق ميل او و هواداران تاتنهام پيش نرفت. تاتنهامي‌ها در حال حاضر با 41 امتياز در رتبه هشتم ليگ قرار دارند و شكست در ديدار رفت ليگ قهرمانان اروپا مقابل لايپزيش و حذف از جام حذفي توسط نوريچ ته‌جدولي، تاتنهام را بيشتر از هر زماني در چند فصل اخير مورد چالش قرار داده است و رسانه‌هاي انگليسي، مورينيو و بازيكنان تاتنهام را سيبل انتقادات قرار داده‌اند.

مشكلات تاتنهام از ابتداي سال جديد ميلادي شدت گرفت؛ رفتن اريكسن به اينترميلان، مصدوميت ستارگان اين تيم مثل هوگو لوريس، هري كين، سون هئونگ مين و حالا ستاره جديد تيم، استيون برخواين در كنار غيبت بازيكناني مانند موسي سيسوكو، خوان فويث و رايان سسنيون، دست آقاي خاص را براي پي‌ريزي برنامه‌هاي مختلف، بسته‌تر از تيم‌هاي ديگر او كرده.

مديران تاتنهام در پنجره نقل و انتقالات زمستاني، گدسون فرناندز از بنفيكا و استيون برخواين از آيندهوون را به تركيب تيم اضافه كردند، اما آنچه اسپرز هم‌اكنون نياز دارد يك مهاجم نوك تخصصي و كاربلد است؛ مهاجمي كه بتواند تا حدودي خلأ نبود هري كين را پر كند. سفيدهاي شمال لندن بعد از فروش فرناندو يورنته به ناپولي در تابستان گذشته، هيچ مهاجم هدف بزرگي را به تركيب تيم اضافه نكردند و همين مساله باعث شده كه مورينيو، از بازيكنان غيرتخصصي براي آن پست استفاده كند؛ ابتدا سون، مهاجم محبوب و كاربلد كره‌اي در اين پست بازي مي‌كرد كه عملكرد خوبي داشت اما با مصدوميت او، لوكاس مورا، استيون برخواين و گهگاهي دله علي در اين پست بازي‌هاي ناموفقي از خود ارايه دادند. البته اين تنها مشكل تاتنهام نيست، نبود يك هافبك خلاق و مناسب كه جايگزين كريستين اريكسن باشد و بتواند در اين سيستم به تاتنهام كمك كند نيز، به چشم مي‌خورد. هري وينكس، دله علي و جوواني لوسلسو در بازي‌هاي اخير اين تيم ضعيف نشان داده و سرمربي پرتغالي، روي نيمكت جايگزين مناسبي براي آنها ندارد. همچنين ضعف مدافعان كناري و نبود يك مدافع راست مطمئن پس از فروش كيران تريپيه به اتلتيكومادريد، در مسابقات اخير علي‌الخصوص ديدار با ولورهمپتون به تاتنهام ضربه زده است.

مورينيو با فيناليست فصل گذشته اروپا در سراشيبي سقوط قرار گرفته و هواداران فوتبال، منتظر معجزه ديگري از او هستند؛ اما شايد سرمربي مغرور و پرافتخار، از يك برنده خاص به يك تكنسين معمولي و بازنده تبديل شده است. او مقابل لايپزيش به بدترين شكل ممكن شكست خورد و تيمي بسيار بي‌انگيزه و بي‌روح را راهي مسابقه كرده بود؛ تيمي كه با وجود مصدوميت‌ها، مي‌توانست با ايده‌هايي بهتر بازي آبرومندانه‌اي از خودش به نمايش بگذارد. شكست سه بر صفر در خانه حريف در ديدار برگشت يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان، مهر تاييدي بود بر اينكه خوزه مورينيو ديگر آن مرد جنگجوي سال‌هاي قبل نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون