• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4609 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند

نمايندگان مجلس از راهكارهاي مقابله با كرونا و جلوگيري از شيوع بيشتر اين ويروس گفتند

نبرد پارلمان با كوويد19

واكنش به شيوع ويروس كرونا همچنان ادامه دارد. با وجود تعطيلي «خانه ملت» به دليل شيوع كرونا، نمايندگان شهرهاي مختلف در تلاشند تا با ارايه راهكارهاي مختلف، از گسترش هر چه بيشتر اين ويروس جلوگيري كرده و بتوانند شرايط كشور را با سرعت بيشتري به حالت عادي برگردانند. همچنان مهم‌ترين تاكيد اين نماينده‌ها «ماندن در خانه‌هاست» كه حالا البته گامي فراتر رفته و حرف از قرنطينه شهرها به ميان آمده. هر چند از ابتداي شيوع «كوويد۱۹» افكار عمومي و نمايندگان مجلس، تعطيلي ادارات و سازمان‌ها را راه‌حلي براي بيرون نيامدن مردم از خانه‌ها عنوان كردند، اما ستاد ملي مبارزه با كرونا هرگز با هيچ پيشنهاد و طرحي كه به «قرنطينه» شهرها بينجامد، موافقت نكرد و از تعطيلي كامل ادارات نيز خودداري كرد.
حالا اما شرايط به قدري پيچيده شده كه به نظر مي‌رسد چاره‌اي جز اين نيست كه دست‌كم مسيرهاي ورودي و خروجي شهرها مسدود شوند. چه آنكه رييس ستادكل نيروهاي مسلح هم روز جمعه در حاشيه نخستين نشست قرارگاه بهداشتي و درماني امام‌ رضا(ع) از روندي جديد خبر داد و گفت كه قرار است تدابير جديدي براي خلوت كردن خيابان‌ها در نظر گرفته و اعلام شود. اظهارنظري كه گمانه‌زني در ارتباط با قرنطينه شهرها را تقويت كرد. هرچند در ادامه و با توضيحات تكميلي سرلشكر باقري، مشخص شد همچنان بناي كار بر قرنطينه شهرها نيست و آنچه مورد نظر مسوولان است، كنترل تردد و نهايتا خلوت كردن شهرهاست.
همزمان در شرايطي كه از مدتي قبل با تشكيل ستادي با عنوان ستادملي مبارزه با كرونا قرار بود همه امور در اين راستا زير نظر اين ستاد دنبال شود، از جمعه‌اي كه گذشت، نيروهاي مسلح نيز وارد ميدان شده و نسبت به راه‌اندازي يك قرارگاه بهداشتي اقدام كردند. حالا اما ابوالفضل سروش، نماينده تهران در كميسيون بهداشت و درمان مجلس خواهان آن شده كه با افزودن وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه به اين قرارگاه نظامي‌ ضدكرونا، مي‌توان آن را به «ستاد مشترك ضدكرونا» ارتقا داد.
در اين ميان علي لاريجاني، رييس مجلس هم روز گذشته ابراز اميدواري كرد تا كشور با «همبستگي جمعي»، عزم ملي و روحيه اميد و مسووليت‌پذيري از اين بحران به سرعت عبور كند. لاريجاني با قدرداني از تلاش شبانه‌روزي كادر پزشكي و درماني كه در اقصا  نقاط كشور در خط مقدم مبارزه با كرونا قرار دارند، بر اهميت استقرار افراد در منازل و پرهيز از سفرهاي درون‌شهري و برون‌شهري تاكيد كرده و خواستار مديريت صحيح و برنامه‌ريزي استانداران براي كاهش ترددها شد. او همچنين خواستار به‌ كارگيري تمامي ظرفيت‌هاي استان‌ها براي آگاه‌سازي و اطلاع‌رساني به‌موقع همچنين استفاده از توان همه دستگاه‌ها براي ارتقاي بهداشت محيط‌هاي  عمومي در مقابله با ويروس كرونا شده است. آنچه با اين مقدمه، در ادامه مي‌خوانيد سرخط مهم‌ترين اظهارنظرها و موضع‌گيري‌هاي نمايندگان مختلف مجلس و وكلاي ملت در اقصا نقاط كشور است كه در ارتباط با آخرين وضعيت شيوع كرونا در شهر و ديار خود صحبت كرده و گفته‌اند كه چطور بايد به نبرد با اين ميهمان ناخوانده چيني رفت.

 


مسعود پزشكيان  نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي:

كرونا و فشار ديپلماتيك

(با اشاره به نامه رييس مجلس به اتحاديه بين‌المجالس در راستاي ضرورت مداخله جهاني براي لغو تحريم‌ها در بحران كرونا) فعاليت‌هاي ديپلماسي از طريق مجالس، NGOها، دانشگاه‌ها و نهادهاي خصوصي مي‌تواند آگاهي و انگيزش افكارعمومي دنيا را نسبت به مداخلات امريكا حساس كند و مطالبه‌گري را افزايش دهد. افزايش مطالبه‌گري و ايجاد حساسيت مجالس كشورهاي مختلف كمك‌كننده است. به نظر همه گروه‌ها بايد ‌چنين گام‌هايي را بردارند. امريكا تا جايي كه بتواند به ايران فشار مي‌آورد. روند اين فشارهاي حداكثري از طرف دولتمردان امريكا كاهش پيدا نمي‌كند اما اگر توقعات و مطالبات جهاني عليه آنها افزايش يابد، محافظه‌كارتر مي‌شوند و عقب خواهند نشست.

بهرام پارسايي

سخنگوي كميسيون اصل 90:

درخواست براي منع تردد در شيراز ستاد استاني استان فارس و استانداري رسما درخواست كردند كه هموطنان عزيز به قصد مسافرت به اين استان ورود نكنند و همه اماكن پذيراي مهمان‌ها مانند هتل‌ها، مهمانسراها و خانه‌هاي استيجاري از پذيراي مسافر منع شدند. استانداري تصميم گرفته كه مراكز ضروري مانند داروخانه‌ها، سوپرماركت‌ها و مراكز توليد مواد غذايي باز باشند و به مابقي مراكز دستور دادند كه بسته شوند. ما بايد يك تصميمات ملي بگيريم و اجرايي كنيم؛ اينكه مدام توصيه كنيم در خانه بمانيد اما شاغلان سركار خودشان حاضر شوند يك شعار و تصميم متناقض است. نمي‌شود بگوييم مردم در خانه بمانند اما سركار هم برويد؛ اينكه نمي‌شود.

محمدرضا تابش رييس فراكسيون محيط زيست:

اين فرصت بي‌نظير را قدر بدانيم

كرونا احترام به حقوق بشر و پرهيز از خرافه‌گرايي و ترويج حس نوع‌دوستي را در حد اعلا به منصه ظهور رسانيد. كرونا تجربيات كوتاه‌مدت ولي ذي‌قيمتي را در جهان و كشور ما به وجود آورد. اگر گوش شنوايي باشد و چشم‌ها واقعيات را ببينند. دنياي پس از كرونا فرصت بي‌بديلي براي تحول و پيشرفت است؛ بايد از فرصت‌سوزي در اين مقطع تاريخي بپرهيزيم و راه پر‌افتخار پيشرفت و توسعه كشور را فراهم كنيم. اين فرصت بي‌نظير را قدر بدانيم و از فرصت‌سوزي در اين مقطع تاريخي بپرهيزيم و راه پرافتخار پيشرفت و توسعه كشور و آسايش و آرامش مردم و احياي حس اعتماد و اميد به آينده را فراهم ‌سازيم.

نصرالله پژمانفر نماينده اصولگراي مشهد:

به  مشهد  سفر نكنيد

از هر گونه مسافرت به مشهد مقدس پرهيز كنيد. امروز آمدن و مسافرت به مشهد هم براي مسافران و هم براي مردم مشهد ضرر دارد؛ نه تنها مشهد بلكه مسافرت به ديگر نقاط چنين وضعيتي دارد؛ من هم به عنوان يك عالم ديني كه سال‌ها در تبليغ معارف ديني مسووليت داشتم و هم به عنوان نماينده اين شهر كه اطلاعات كافي را در حوزه دارد با وجود اينكه مي‌دانيم آمدن افراد براي زيارت عملي مستحب است مي‌گويم كه قطعا در اين شرايط سفر به مشهد خطرات زيادي را براي افراد ايجاد مي‌كند. تقاضا مي‌كنيم اگر افراد قصد دارند به مشهد سفر كنند سفر خود را به تاخير بيندازند.

شهاب‌الدين بيمقدار نماينده اصلاح‌طلب تبريز:

جلوي سفرها از مبدا گرفته شود

يكي از مشكلات اصلي در مسير مقابله با كرونا افرادي بوده كه به توصيه‌ها و دستورالعمل‌هاي پزشكان و متخصصان توجه ندارند. خريد شب عيد كار واجبي نيست. مردم نبايد رفت‌ و ‌آمدهاي غيرضروري داشته باشند. بهترين راه مقابله با كرونا در شرايط كنوني پيشگيري است كه با ماندن در خانه انجام مي‌شود. يكي از كارهاي موثر محدوديت سفر از مبدا است. بايد پليس راهنمايي و رانندگي در خروجي‌هاي شهرهاي آلوده مستقر شده و با جريمه‌هاي سنگين مانع سفرهاي غيرضروري شود.. تعطيلي ادارات در هفته پاياني سال بايد در دستور باشد. با يك هفته تعطيلي در شرايط فعلي مشكلي پيش نمي‌آيد.

داوود محمدي عضو كميسيون آموزش و تحقيقات:

تقويم آموزشي كشور تغيير كند

با توجه به تعطيلات اجباري براي جلوگيري دانش‌آموزان از ابتلا به كرونا وزارت آموزش و پرورش بايد كار كارشناسي دقيقي درباره تغيير تقويم آموزشي در سال تحصيلي جاري انجام دهد؛ در اين زمينه لازم است وضعيت تمامي استان‌ها مورد بررسي قرار گرفته و برنامه‌اي براي سال تحصيلي باقيمانده ارايه شود. طبيعتا كميسيون آموزش هم در اين باره ورود خواهد كرد. در شرايط فعلي تابستان زمان مناسبي براي تحصيل دانش‌آموزان است البته كه وزارت آموزش و پرورش مدعي است به صورت مجازي آموزش را دنبال مي‌كند اما باز هم زيرساخت‌هاي لازم فراهم نيست به همين دليل اكثريت اعضاي كميسيون خواستار تغيير تقويم آموزشي در سال تحصيلي جاري هستند.

 

سيده فاطمه ذوالقدر سخنگوي كميسيون فرهنگي:

ادارات تعطيل  يا محدود شود

براي پيشگيري از شيوع كرونا تعطيلي ادارات يا محدودتر شدن فعاليت آنها ضروري است. خيلي از ادارات هنوز با تمام ظرفيت كار مي‌كنند، كساني هستند كه عضوي از خانواده آنها بيمار است و نگران انتقال بيماري به آنها هستند، اگر افرادي چنين مشكلاتي دارند، دوركار يا شيفتي شوند يا كلا تعطيل شوند. درست است كه نمي‌خواهند مملكت تعطيل شود ولي بايد ملاحظات بهداشتي و سلامت مردم را در نظر گرفت، ساعت كاري را كمتر كرد و امكانات متناسب بدهند تا كساني كه علائمي دارند سركار نيايند. شعب بانك‌ها با ظرفيت كمتري كار كنند و كارمندان بانك شيفتي شوند و حضور كمتري در محل كار داشته باشند.


عبدالحميد خدري
عضو كميسيون انرژي: بوشهر نيمه قرنطينه   است

به‌رغم اينكه استان بوشهر يك استان هدف براي نوروز و گردشگرپذير است برنامه‌هاي ساحلي تعطيل و اعلام شده است كه به دليل شرايط خاص پذيراي مسافر نيستند. شهرهاي استان بوشهر تقريبا به صورت نيمه قرنطينه در آمده و ورود و خروج‌ها كاملا كنترل مي‌شود. به‌رغم همه‌ تدابير اتفاق افتاده امروز ۷ مورد جديد ابتلا به كرونا داشتيم كه آمار استان در مجموع به ۲۸ نفر رسيد و در اين ميان ۲ نفر فوت كردند.. پيك بيماري در فروردين ماه است و رفت و آمدها بايد كنترل شود چرا كه با توجه به اينكه از نقاط مختلف به ويژه تهران و مشهد به بوشهر پرواز داريم، همين مساله مي‌تواند زمينه‌ساز شرايط بحراني باشد. مردم در اين شرايط به شايعات توجه نكنند.

 

علي ساري نايب‌رييس كميسيون اجتماعي:

به شايعات توجه نكنيد

تجربه‌هاي گذشته هميشه ثابت كرده كه هيچ قدرتي برابر اراده مردم توان پيروزي ندارد؛ در اين شرايط مردم اراده خود را نشان داده و با رعايت نكات بهداشتي توصيه شده از سوي نهادهاي رسمي با همبستگي و كنار يكديگر از خود و كشور دفاع مي‌كنند. اميدواريم مردم بيشتر از اينها به نكات توصيه شده از سوي نهادهاي مرجع و اخبار رسمي وزارت بهداشت كه توسط رسانه‌هاي رسمي كشور منتشر مي‌شود، توجه كنند و به شايعات هيچ اهميتي ندهند تا بتوانيم از اين شرايط به خوبي گذر كنيم؛ عملكرد مردم و توجه به اين توصيه‌ها مي‌تواند تاثير بسيار مثبتي داشته باشد.

 

حميد گرمابي عضو كميسيون صنايع:

نيشابور قرنطينه شود

با توجه به درخواست سازمان نظام پزشكي نيشابور مبني بر ضرورت قرنطينه كردن شهرستان من هم موافق اين اقدام هستم؛ هر چند شايد قرنطينه كردن شهر براي همشهريان مشكلاتي را در پي داشته باشد اما مرگ تعداد بيشتر همشهريان قابل جبران نيست، به همين دليل موافق اجراي طرح قرنطينه به صورت حداكثري و نسبي توسط فرمانداري هستم تا بتوانيم با اين روش جان‌هاي بيشتري را نجات دهيم و بتوانيم پيك را پشت سر بگذاريم. بايد در اين خصوص در شوراي تامين تدابير لازم اتخاذ و مقررات مورد نظر اعلام شود. با موافقت ديگر نمايندگان درخواست قرنطينه در سطح كشور را هم كرده‎ايم، كه بدون شك يكي از راه‎هايي كه براي مهار اين ويروس استفاده مي‌كنيم، قرنطينه است.

 

محمد قمي نماينده اصلاح‌طلب پاكدشت:

حكومت نظامي اعلام شود

در برخي از شهرها شدت بيماري بالاست و مردم توصيه و خواهش را گوش نمي‌كنند و باز هم سفر مي‌كنند. اين در حالي است كه سفر هم براي آن افراد و هم براي ديگران خطر دارد. شهرهايي كه بيشتر درگير شيوع كرونا هستند بايد قرنطينه شوند. حتي بايد در اين شهرها حكومت نظامي اعلام شود كه مردم به سفر نروند. راديو و تلويزيون اعلام مي‌كند كه سفر نكنيد، اما مردم گوش نمي‌كنند. متاسفانه مردم به جان خودشان رحم نمي‌كنند، اما اميدواريم به جان ديگران رحم كنند. لازم است به هر نحوي شده به منظور جلوگيري از شيوع كرونا چه با قرنطينه و چه حكومت نظامي مانع سفر مردم شويم.

 

علي بختيار رييس فراكسيون پاسخگو:

همه به ميدان بيايند

باتوجه به جديت اين بيماري بايد همه بخش‌هاي دولت و ساير اركان نظام از قبيل نيروهاي مسلح وارد عرصه شده تا اين ويروس ريشه‌كن شود.
تمام افراد حقيقي و حقوقي كه كاري از دستشان برمي‌آيد بايد به ميدان آمده و منتظر مسووليتي نباشند. مقابله با اين ويروس همكاري همه بخش‌هاي كشور را مي‌طلبد.
يكي از اقدامات ضروري تعطيلي بخش‌هاي اداري كشور است. اگر اين تعطيلي صورت نگيرد ما نمي‌توانيم به سرعت به شرايط عادي بازگرديم. ماموريت تمام بخش‌ها بايد روشن شود و هر بخش بايد در چارچوب وظايف تعيين شده پيش رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون