• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4621 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ فروردين

يك عضو شوراي مركزي حزب موتلفه، پيام رهبري، شرايط كشور و... را در انتخاب رييس موثر مي‌داند

سوداي پارلماني سنتي‌ها

گروه سياسي

محمدباقر قاليباف، سيدمصطفي ميرسليم، مرتضي آقاتهراني، عبدالرضا مصري، عليرضا زاكاني، حميدرضا حاجي‌بابايي، شمس‌الدين حسيني، علي نيكزاد و حتي چهره‌هايي همچون الياس نادران، محمدمهدي زاهدي، سيدمحمود نبويان و... تنها برخي از مهم‌ترين گزينه‌هايي هستند كه اين روزها -اگر كرونا امان دهد- از آنها به عنوان مهم‌ترين گزينه‌هاي تكيه زدن بر مهم‌ترين كرسي مجلس يازدهم در رسانه‌ها و گوشه و كنار گعده‌هاي سياسي نام برده مي‌شود. هرچند بسياري از ناظران و تحليلگران، نه امروز و ديروز، بلكه حتي پيش از برگزاري انتخابات مجلس، از آنجا كه بعضا نتيجه اين رقابت اصولگرايان با يكديگر را تا حدودي روشن دانسته و معتقد بودند در چنين رقابتي، پيروز هم خود اصولگرايان خواهند بود، معتقد بودند كه احتمالا رييس مجلس آينده و جانشين علي لاريجاني، كسي نيست جز محمدباقر قاليباف و اين يعني، ديگر گزينه‌ها در بهترين حالت مي‌توانند رقباي او براي نشستن بر اين كرسي كليدي باشند. بماند كه همين چند روز پيش علي مطهري، نايب‌رييس سه سال از دوره چهارساله مجلس دهم، گفته فرقي ندارد چه كسي بر مجلس رياست كند؛ چراكه به گفته او مجلس مدتي است تصميم‌گير مسائل كلان كشور نيست و تصميمات جايي ديگر رقم مي‌خورد.  با اين همه اما رقابت براي رياست موضوعي نيست كه به دلايلي از اين دست منتفي شود. همان‌طور كه حتي كرونا هم توان آن را ندارد كه اينچنين اثرگذار شود. به‌وي‍ژه وقتي كمي از نزديك‌تر بر تركيب مجلس يازدهم دقيق شويم و ببينيم تصويري كه در نگاه نخست، يكدست و تماما اصولگراست، وقتي جلوتر بياييم، چندپاره است و متشكل از چندين و چند طيف رنگارنگ. تركيبي كه اگرچه قاليبافي‌ها يك‌سوي آن ايستاده‌اند، اما پايداري‌ها هم بيكار نمانده و گوشه‌اي ديگر را تصاحب كرده‌اند. همان‌طور كه احمدي‌نژادي‌ها چراغ خاموش جلو آمده و براي خود جا باز مي‌كنند و اصولگرايان سنتي هم سعي دارند برش ديگري از كيك قدرت پارلمان را نوش جان كنند.
 به‌ افتخار رياست!
همين ديروز و در حالي كه همه نگاه‌ها به شيوع كرونا در كشور معطوف شده و حتي جهان، خبري مهم‌تر از اين ندارد، دبيركل و رييس شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي به عنوان مهم‌ترين حزب موسوم به طيف سنتي جناح راست در توييت‌هايي جداگانه، نسبت به جايگاه رياست مجلس يازدهم و همچنين وظايف نمايندگان مجلس يازدهم موضع‌گيري كردند. آنجا كه سيدمصطفي ميرسليم كه البته از جمله منتخبان مجلس يازدهم از پايتخت نيز هست، نوشت: «‏نمايندگان مجلس براي خدمت مخلصانه به مردم انتخاب شده‌اند و هيات رييسه خدمتگزاران آنهايند و رييس مجلس خادم قسم‌خورده آن هيات. اين مقام جاي برتري‌جويي نيست ولي آن ‎خدمت، افتخار است.» افتخاري كه اين‌طور پيداست، بعيد است ميرسليم و ديگر اصولگرايان سنتي بخواهند به اين راحتي از خيرش بگذرند و اين مهم ما را بر آن داشت براي بررسي دقيق‌تر عِده و عُده سنتي‌هاي جناح راست ‌سراغ يكي از اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي برويم.
جدال موتلفه و كرونا
حميدرضا ترقي در پاسخ به پرسش «اعتماد» در ارتباط با اولويت‌هاي حزب و اينكه آيا در حال حاضر مشخص شده كه چند نفر از اعضاي حزب موتلفه اسلامي كه به مجلس يازدهم راه يافته‌اند، گفته است: «هنوز بررسي به‌طور كامل انجام نشده و به‌ خصوص در سطح استان‌ها در حال جمع‌بندي هستيم، اما هنوز آمار و ارقامي كه قابل ‌اعلام باشد، در دست نيست.» او درباره احتمال تشكيل فراكسيون موتلفه در مجلس يازدهم نيز گفته است: «بايد مجلس شكل بگيرد و بعد ببينيم آيا چنين ايده‌اي ممكن خواهد شد يا خير.» اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي البته تاكيد كرد: «به‌طور طبيعي انتظار اين است كه ائتلاف نيروهاي انقلاب در فراكسيوني منسجم و يكپارچه فعاليت كنند. اما به هر حال نمايندگاني كه از گذشته ارتباطات تشكيلاتي و حزبي دارند، ممكن است رابطه‌اي قوي‌تر و منسجم‌تر با يكديگر داشته باشند و جلساتي را به‌طور منسجم و منظم برگزار كنند، اما در مجموع قاعدتا بايد فراكسيوني يكپارچه تحت عنوان فراكسيون نيروهاي انقلاب تشكيل شود.»
ترقي همچنين در واكنش به اينكه آيا تاكنون در حزب موتلفه درباره نحوه ورود به رقابت‌هاي درون‌پارلماني اعم از رقابت بر سر كرسي رياست و ديگر كرسي‌هاي هيات رييسه و همچنين كرسي‌هاي كليدي در كميسيون‌هاي تخصصي بحثي صورت گرفته است يا خير نيز مي‌گويد: «مواردي از اين دست، در واقع تصميماتي است كه بايد خود نمايندگان، داخل مجلس اتخاذ كنند و نبايد از بيرون پارلمان در اين رابطه دخالت كنيم.» او گفته است: «نمايندگان بايد جلساتي داشته باشند و بر اساس توانمندي‌ها و تخصص‌هايي كه دارند، به جمع‌بندي برسند تا مشخص شود وضعيت كميسيون‌ها و هيات رييسه در آينده چگونه خواهد بود.» جالب اينكه اين‌بار و در بحث بر سر مناسبات دروني مجلس آينده نيز باز پاي يك ويروس مسري و مرموز به ميان آمده است. ترقي به «اعتماد» گفته است: «باتوجه به شيوع گسترده كرونا در كشور، تاكنون امكان برگزاري جلسات جمعي با حضور تمامي اعضا و منتخبان عضو موتلفه در تهران و ديگر استان‌ها فراهم نشده و به همين دليل هنوز شفاف نيست كه نظرات عزيزان چگونه است و چه خواهد شد.»
سنتي‌ها جا مانده‌اند؟!
اين اظهارات اما در حالي مطرح شده كه همين جمعه گذشته نشستي با عنوان «منتخبان جوان مجلس يازدهم» در پايتخت برگزار شد و سخنراناني شاخص از جمله محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، محمد دهقاني، عضو حقوقدان شوراي نگهبان و همچنين مهرداد بذرپاش، كنشگر سياسي اصولگرا و از جمله نمايندگان دوره نهم مجلس در جمع منتخبان سخنراني كردند. جلسه‌اي كه ظاهرا بنا بر پيگيري‌ها و شنيده‌هاي «اعتماد» عمدتا با حضور منتخبان نزديك به جبهه پايداري از يكسو و همچنين برخي نزديكان محمدباقر قاليباف برگزار شده است. ترقي نيز ضمن تاييد اينكه چنين نشستي به‌ گفته او با محوريت پايداري‌ها تشكيل شده، در واكنش به اينكه آيا از اعضا و منتخبان جديد عضو حزب موتلفه براي حضور در اين جلسه دعوت به عمل آمده است، گفت: «خير، با ما رايزني نشده بود.» او با اين حال درباره اينكه آيا موتلفه بناي تشكيل چنين جلساتي را در آينده ندارد، مي‌گويد: «به هر حال در حال برنامه‌ريزي هستيم، اما در حال حاضر، خير. درواقع در حال برنامه‌ريزي براي تشكيل چنين جلساتي در آينده هستيم، چراكه هم‌اكنون به‌دليل شيوع كرونا در كشور، رفت و آمد منتخبان از شهرستان‌ها به پايتخت بسيار مشكل است، اما سعي داريم برنامه‌ريزي كنيم تا با پايان فروردين‌ماه و بازگشايي مسيرهاي تردد ميان استان‌ها، با دعوت از منتخبان نسبت به برگزاري اين دست جلسات اقدام كنيم، اما در حال حاضر منتخبان نوعا در قرنطينه هستند.» همه اين مقدمات اما وقتي از ارزش وي‍ژه خبري برخوردار خواهد بود كه به آن بحث اصلي يعني رياست مجلس آينده مي‌رسيم. آن هم در حالي كه از مدت‌ها قبل، حتي پيش از برگزاري انتخابات در اسفندماه 98، باتوجه به آنكه نتيجه اين انتخابات به ‌نحوي از پيش مشخص بود و مي‌شد حدس زد كه اصولگرايان پيروز انتخابات خواهند بود، بسياري ناظران از احتمال رياست قاليباف سخن مي‌گفتند. ترقي در پاسخ به اينكه آيا موتلفه مي‌پندارد قاليباف مي‌تواند بدون چالش جدي بر كرسي رياست مجلس يازدهم تكيه بزند، مطابق انتظار دوپهلو پاسخ داده است: «به‌طور طبيعي براي رياست مجلس، رقبايي در مجلس حضور دارند. اما اين مساله نيز جزو وظايف مجلس آينده است، اما از آنجا كه به دليل عدم امكان برگزاري نشست منسجم، هنوز نتوانسته‌ايم نظرات يكايك نمايندگان را دريافت كنيم، طبيعتا جمع‌بندي دقيقي نيز نداريم و نمي‌توانيم گرايش و نظرات تمامي منتخبان را اعلام كنيم. اما درمجموع مي‌توان بر پايه شناختي كه از عزيزان مرتبط با شوراي ائتلاف داريم، بگوييم كه تركيب هيات رييسه مجلس آينده، تركيبي قدرتمند باشد.»
 مولفه‌هاي انتخاب موتلفه
پاسخ ترقي همچنين در واكنش به اينكه آيا باتوجه به آغاز رايزني‌هاي برخي گزينه‌هاي رياست از جمله قاليباف و حتي چهره‌هايي همچون عليرضا زاكاني، مرتضي آقاتهراني و... با ديگر منتخبان، حزب موتلفه از اين رقابت عقب مانده و بازي را به حريف واگذار كرده، منفي است. او مي‌گويد: «قرار نيست كسي پيشاپيش درباره مجلس تصميم‌گيري كنند. به هر حال بررسي تمايلات و گرايش منتخبان، با تصميم‌گيري قطعي متفاوت است.» اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي كه معتقد است علل و عوامل متعددي در اين زمينه دخيل خواهد بود، به برخي از اين عوامل اشاره كرده و گفته است: «طبيعتا پيام رهبري و شرايط و فضاي كشور در اين مساله بسيار موثر است. گزارش‌هايي كه درون مجلس ارايه مي‌شود، روندي است كه تاييد اعتبارنامه‌ها طي مي‌كند و مواردي از اين دست، تاثيراتي قابل ‌توجه در تصميم‌گيري نمايندگان دارد. به هر حال ابتداي امر بنا بر قانون هيات رييسه سني، مجلس را اداره خواهد كرد. بنابراين بايد اجازه دهيم منتخبان جديد در فضاي مجلس قرار بگيرند و آن زمان است كه بسياري از اين دست مسائل تعيين‌تكليف خواهد شد.» اشاره ترقي به اداره مجلس در روزهاي نخست توسط هيات رييسه سني اما در حالي مطرح شده كه پيش از اين برخي رسانه‌ها از احتمال رياست مصطفي ميرسليم از جمله اعضاي ارشد حزب موتلفه اسلامي به عنوان مسن‌ترين منتخب مجلس يازدهم و در نتيجه رييس سني اين مجلس خبر داده بودند. ترقي در واكنش به اين گمانه‌زني‌ها اما با لحني توام با شوخي به «اعتماد» گفته است: «نمي‌دانم والله! هنوز شناسنامه عزيزان را بررسي نكرده‌ايم!»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون