• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4621 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ فروردين

وزير آموزش و پرورش از برگزاري مجازي 250 هزار كلاس درس خبر داد

شاد؛ افتخار ملي يا شكاف آموزشي

گروه اجتماعي| «طبق پژوهش‌هاي صورت گرفته، احتمال شيوع اين بيماري از طريق مدارس بيش از 11 درصد است و بايد با احتياط بسيار عمل كرد.» اين را سعيد اوحدي، معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش روز يكشنبه اعلام كرد و رسما گفت كه شرايط براي بازگشايي مدارس مهيا نيست. اين موضوع البته همراه شده است با تبليغات گسترده آموزش و پرورش روي طراحي و بهره‌برداري از شبكه اجتماعي دانش‌آموزان (شاد)؛ فضايي مجازي براي تشكيل كلاس‌هاي درس و در ارتباط ماندن معلمان و دانش‌آموزان. شبكه‌اي كه به قول وزير آموزش و پرورش جاي نگراني براي تعطيلات ناخواسته باقي نمي‌گذارد و يكي از افتخارات اين وزارتخانه به شمار مي‌رود. افتخاري كه وزير مي‌گويد البته سبب شده تا پاي فعالان مدني و آموزشي را به عنوان منتقدان گسترش شكاف آموزشي ميان دانش‌آموزان به ميان بكشد.
محسن حاجي‌ميرزايي در نشست با مديران كل حوزه ستادي كه با موضوع شبكه شاد برگزار شد، گفته است: ‌«هر تغييري بر زندگي افراد جامعه تاثير مي‌‌گذارد و شيوع ويروس كرونا يكي از اين نوع تغييرات است كه زندگي بشر را تحت تاثير قرار داده است. چنانكه دانشمندان مي‌گويند پس از دوران كرونا تغييرات اساسي در سطح دنيا صورت مي‌گيرد لذا اين آزمون بزرگي براي دولت‌هاست و مطمئنا بسياري از تعادل‌هاي دنياي كنوني را برهم زده و تعادل‌هاي جديدي را ايجاد مي‌كند.» به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش ‌و پرورش به نقل از حاجي‌ميرزايي، آموختن به عنوان يكي از حقوق مسلم زندگي انسان بايد با توجه به شرايط پيش‌آمده مورد بازنگري قرار گيرد: «بيش از يك ونيم ميليارد نفر از دانش‌آموزان جهان از مدرسه محروم شدند. حال سوال اين است كه اگر اين بيماري در برهه‌هايي ديگر از زمان ادامه يابد چه بايدكرد؟ لذا طبق مصوبه ستاد مديريت بيماري كرونا بايد برنامه‌ها بر اساس فرض‌هاي وجود كرونا ارايه شود. تعطيلي مدارس باعث شد بستري را در فضاي مجازي براي آموزش دانش‌آموزان ايجاد كنيم تا شرايط مدرسه و كلاس درس را در فضاي مجازي ادامه دهيم.» وزير آموزش و پرورش مي‌گويد كه باوجود شبكه شاد، ديگر نگران تعطيلات ناخواسته در طول سال تحصيلي نيستيم، زيرا فرايند آموزش در اين شبكه ادامه مي‌يابد: «شبكه شاد يكي از افتخارات ملي و نقطه عطفي در تاريخ آموزش‌ و پرورش است. تاكنون ۲۵۰هزار كلاس در شبكه شاد تشكيل‌ شده و بيش از ۲ميليون و۹۰۰هزار كاربر در اين شبكه آموزشي ثبت‌نام كردند.» روز گذشته هم مهدي شرفي، رييس مركز برنامه‌ريزي و فناوري اطلاعات آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر اين شبكه براي مقطع ابتدايي فعال شده و مدارس منتخب توانسته‌اند آموزش خود را در فضاي ايمن مجازي آغاز كنند و ساير مدارس نيز به مرور زمان به شبكه شاد اضافه مي‌شوند.
با وجود همه اين اقدامات، كمي زمان لازم است تا مشخص شود واقعا چند درصد از مدارس و دانش‌آموزان كشور مي‌توانند به اندازه تبليغات آموزش و پرورش از اين بستر اينترنتي استفاده كنند. پيش از آغاز سال 99 و در دو هفته نخستين اجراي كلاس‌هاي درس در شبكه آموزش و برخي مدرسه‌هايي كه آمادگي و امكانات بيشتري داشتند اقدام به برگزاري كلاس‌هاي آنلاين كردند. همان زمان عضو انجمن اوليا و مربيان يكي از مدارس شمال شهر تهران به «اعتماد» گفته بود كه در تلاش هستند محتواي آنلاين را در اختيار برخي مدارس مناطق كمتر برخوردار بگذارند و البته به خاطر نبود اينترنت و گوشي هوشمند يا كامپيوتر اين امكان را نمي‌توان براي همه فراهم كرد. او از معلمي در كهگيلويه و بويراحمد ياد كرد كه براي دريافت اين محتوا از روستا خارج مي‌شد تا بعد از اتصال به اينترنت و دانلود درس‌ها دوباره به مدرسه بازگردد. در اين شرايط هنوز آموزش و پرورش به اندازه تبليغاتش روي اينكه چه برنامه‌اي براي از ميان بردن اين شكاف رو به گسترش آموزشي دارد، صحبتي نكرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون