• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4621 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ فروردين

بيماران ‌ام‌اس و شيوع كرونا

اميررضا عظيمي

چندي است كه شيوع ويروس كرونا در كشور ما رو به افزايش است. اطلاع‌رساني در خصوص بيماري و نحوه مقابله با آن از مراجع رسمي صورت مي‌گيرد و اين در حالي است كه بيماران ‌ام‌اس كمي با ساير افراد جامعه فرق دارند و علت اين است كه بيماران ‌ام‌اس داروهايي مصرف مي‌كنند كه مي‌تواند سيستم ايمني بدن را تضعيف كند.
داروهاي‌ ام‌‌اس دو دسته هستند؛ يك دسته داروهايي كه سيستم ايمني را تضعيف مي‌كنند و يك دسته داروهايي كه سيستم ايمني را تنظيم مي‌كنند. تنظيم‌كننده‌ها شامل اينترفرون‌ها هستند مثل سينوكس، آونكس، اكتووكس، ربيف، بتافرون، زيفرون، اكتوفرون و داروي گلاتيرامر استات هم جزو همين دسته است مثل سينومر، گلاتسي، كوپامر، اسويمر كه همه تنظيم‌كننده سيستم ايمني هستند.
اما ساير قرص‌هاي خوراكي و آمپول‌هايي كه هر 6 ماه يك بار زده مي‌شوند مثل آمپول تاي سابري، يك مقدار سيستم ايمني را تضعيف مي‌كنند و بيماراني كه اين داروها را استفاده مي‌كنند سيستم ايمني بدن‌شان كمي تضعيف شده است. البته چند وقت قبل كه آنفلوآنزا شايع شد و شديد هم بود، خوشبختانه بيماران ما با وجود اينكه سيستم بدن‌شان تضعيف شده بود براي‌شان هيچ مشكلي پيش نيامد. بايد بگويم اين بار هم جاي نگراني نيست و اميدوارم دراين مورد هم مشكلي پيش نيايد. اما شرط عقل است كه نكات ايمني رعايت شود. اكيدا توصيه مي‌كنم كه شست‌و‌شوي مكرر دست را انجام بدهيد. از همه خواهش مي‌كنم تا حد امكان در مكان‌هاي عمومي حاضر نشويد و سعي كنيد بيشتر وقت را در منزل بگذرانيد.
بعضي بيماران ‌ام‌اس هستند كه سركار مي‌روند و با ارباب رجوع ارتباط دارند. بهتر است با مسوول‌شان صحبت كنند از نظر من صلاح است كسي كه دچار اين بيماري است فعاليت‌هايش را كم كند و بيشتر در منزل بماند و در صورت نياز از پزشك ‌ام‌اس خود و حتي من گواهي بگيرد تا در خانه بماند. نكته ديگري كه بايد توجه داشته باشيد اين است كه اين ويروس در بچه‌ها شايع نيست و در بچه‌هاي زير 10 سال بسيار به ندرت مشاهده شده است. نكته اين است كه بچه‌ها درگير نمي‌شوند اما ناقل بسيار خوبي هستند. يعني مي‌توانند خودشان علامت‌دار نشوند اما به بزرگسالان انتقال بدهند. بنابراين بهتر است فرزندان‌تان را كنترل كنيد تا در منزل باشند. خوشبختانه مدارس و دانشگاه‌ها هم تعطيل شده‌اند. بهتر است بچه‌ها در مكان‌هاي عمومي حضور نداشته باشند چون مي‌توانند ويروس را به شما منتقل كنند.
تمهيدات ديگري كه بايد انجام داد، اين است كه بيماراني كه داروهاي 6 ماه يك بار مصرف مي‌كنند مثل ريتاكسين ما اين داروها را كمي به تاخير مي‌اندازيم. كساني كه داروهاي ديگر مصرف مي‌كنند فعلا نيازي به قطع دارو نيست. قطع بعضي داروها مي‌تواند حملات ‌ام‌اس را برگرداند. بهتر است دارو مصرف شود اما حتما نكات ايمني را رعايت كنيد. من توصيه مي‌كنم اگر هر گونه بيماري تب‌دار گرفتيد حتما دارو را ترك كنيد. يعني دارو به ‌طور موقت قطع شود و براي شروع مجدد آن با پزشك مشورت كنيد. تنها دارويي كه نياز به تمهيداتي براي شروع مجدد دارد داروي فينگوليمود است. اگر بيماري بيشتر از يك ماه است كه داروي فينگوليمود را استفاده مي‌كند و الان عفونت تب‌دار پيدا كرده و دارو را قطع كرد اگر اين قطع بيشتر از 14 روز طول كشيد، بايد مثل روز اول كه به بيمارستان رفت و 6 ساعت تحت نظر بود، اين 6 ساعت را تحت نظر باشد. در مورد داروهاي ديگر اين طور نيست. بنابراين به خلاصه عرض كنم كه فعلا نيازي به قطع دارو نيست و فقط تزريق‌هاي 6 ماه يك بار را به تاخير مي‌اندازيم. داروهاي ديگر را مصرف كنيد اما اگر دچار عفونت تب‌دار شديد دارو را موقتا قطع كنيد.
خيلي از بيماران در ماه اسفند وقت مطب داشتند اما با توجه به شرايط اگر بيماري حس كردند شرايط‌شان خوب است و نياز به ويزيت ندارند با منشي هماهنگ كنند و مي‌توانند دفترچه خود را بفرستند تا دارو را براي‌شان بنويسيم و بنابراين مي‌تواند كمكي باشد تا كمتر به حضور در سطح جامعه نياز داشته باشيد.
فلوشيپ ‌ام‌اس ومعاون آموزشي كميته علمي انجمن ‌ام‌اس ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون