• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4621 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ فروردين

‌سخنگوي دولت چرايي سود ۱۲ درصدي براي وام يك ميليوني را تشريح‌ كرد

تحريم و سنگيني بار مالي بر دوش دولت

پس از قريب به يك ماه، ظهر روز دوشنبه بار ديگر نشست خبري سخنگوي دولت اين بار نه به‌ صورت مجازي و از طريق ويديو كنفرانس بلكه در طبقه هشتم ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد؛ جلسه‌اي با حضور تعداد محدودي از نمايندگان رسانه‌ها، رعايت فاصله فيزيكي مناسب و البته سخنگوي دولت نيز پيش از قرار گرفتن پشت تريبون در حضور خبرنگاران ضدعفوني شد! علي ربيعي همان طور كه انتظار مي‌رفت، سخن خود را با «كرونا» آغاز كرد. او ابتدا بر استراتژي دولت مبني بر رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و اجراي طرح فاصله‌گذاري فيزيكي هوشمند همزمان با كاهش تبعات اقتصادي ناشي از كرونا تاكيد و اذعان كرد با وجود اينكه اطلاعات جهاني در مورد اين بيماري اندك است اما موسسات مطالعاتي و دانشگاهي در ايران و جهان تحقيقاتي داشته كه دولت در قالب ۵ سناريوي قابل اجراي پيش رو از آن استفاده مي‌كند. او همچنين گفت:«نيازمند اين هستيم كه در كنار راه‌اندازي معيشت مردم كمترين ميزان از شيوع را تجربه كنيم.»
سخنگوي دولت در ادامه به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به پرسشي در مورد ممانعت امريكا از پرداخت وام به ايران از سوي صندوق بين‌المللي پول توضيح داد كه امريكا حق وتو ندارد و ايران نيز در همه اين سال‌ها حق عضويت پرداخت كرده و هرگز درخواستي نداشته است.
ربيعي در ادامه به سوالي در مورد چرايي دريافت سود ۱۲ درصدي براي وام‌هاي يك ميليوني پاسخ داد. او شرايط تحريمي اقتصاد، كاهش رشد اقتصادي و احتمال بيكاري ۴ ميليون نفري گفت و ادامه داد كه به ۴ ميليون خانوار يك تا ۲ ميليون وام قرض‌الحسنه پرداخت مي‌شود اما اين وام به همه يارانه‌بگيران كه شامل اين ۴ ميليون مي‌شود نيز تعلق مي‌گيرد. او همچنين ضمن تاكيد بر شرايط تحريمي گفت، سود از ۱۸ درصد به ۱۲ درصد كاهش پيدا كرده و اگر اين وام هم به صورت قرض‌الحسنه بود بار مالي زيادي براي دولت داشت. ديروز همچنين آيت‌الله علوي‌گرگاني در پاسخ به استفتايي، دريافت اين ميزان سود در شرايط كرونا را حرام اعلام كرد.
سخنگوي دولت همچنين با اشاره به دلارهاي بانك مركزي در لوكزامبورگ كه با ادعاي امريكا مبني بر دست داشتن ايران در حمله ۱۱ سپتامبر بلوكه شده ‌بود، گفت: با اقدامات بانك مركزي حكم بلوكه شدن آن لغو شده و بعد از آزادسازي در بخش دارو، خوراك و نهاده‌هاي كشاورزي مصرف مي‌شود.  او نقل ‌قول شبكه خبري ايران اينترنشنال از رييس‌جمهوري در جلسه شوراي عالي امنيت ملي را فاقد وجاهت خواند و گفت:«براي ما حفظ جان انسان‌ها مهم است. اگر هم تصميماتي براي گشايش‌هاي اقتصادي مي‌گيريم آن هم براي حفظ جان انسان‌هاست.» ربيعي در پاسخ به سوالي مبني بر موضع دولت درباره عدم تناسب ميان افزايش ۲۱ درصدي حقوق كارگران با تورم سال گذشته و حضور نداشتن نمايندگان كارگران در جلسه مربوط به اين مساله نيز توضيح داد:«وزير كار برنامه‌ريزي خواهد كرد كه رضايت جامعه كارگري را به دست بياورند، تنها امكان ما در حق مسكن است اميدواريم با درخواست كارگران در مورد مسكن ۴ درصد افزايش يابد، اجازه دهيد كه محاسبات دقيق صورت گيرد، درصد را از من ناديده بگيريد اگر دست و بال دولت باز شود و به كارفرما فشار نيايد شايد در قالب مباحث ديگر بتوانيم جامعه كارگر را حمايت و كمك كنيم.» او با بيان اينكه زندگي كارگري به خصوص كارگران روزمزد بسيار سخت و دشوار است، ادامه داد: درآمد كارگري كفاف نمي‌دهد اما كارگران روزمزد را كه امكان بيكاري آنها بر اثر كروناست نبايد ناديده بگيريم از اين ۱۰ رسته مطالعه شده و آسيب اول را از كرونا مي‌بينند ۳ميليون و ۳۰۰ هزار نفري كه در اينجا مشغول به كار هستند. شايد ۴۰ درصدي از اينها كارگران غيررسمي باشند يعني رقم قابل توجهي در اين ۱۰ رسته كارگر غيررسمي داريم كه بايد مواظب زندگي آنها باشيم.»
سخنگوي دولت همچنين در بخشي از سخنان خود به حمايت سازمان‌هاي مردم نهاد، ورزشكاران و هنرمندان و خيرين به آسيب‌ديدگان كرونا نيز اشاره و از آنان قدرداني كرد و در بخش ديگري از از احترام به حاكميت عراق و حمايت از تشكيل دولت قدرتمند در افغانستان گفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون