• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4630 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت

مقامات داخلي و بين‌المللي به پرتاب ماهواره نور واكنش نشان دادند

يك بام و دو هواي امريكايي در مواجهه با ماهواره ايراني

دستور جديد سپاه به واحدهاي نظامي در خليج فارس

ماهواره «نور» به عنوان نخستين ماهواره نظامي جمهوري اسلامي ايران صبح چهارشنبه از ماهواره‌بر دومرحله‌اي «قاصد» از كوير مركزي ايران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با موفقيت پرتاب و در مدار ۴۲۵ كيلومتري زمين قرار گرفت. «نور يك» اولين ماهواره نظامي جمهوري اسلامي ايران است كه با موفقيت در مدار قرار گرفته است. حسين سلامي، فرمانده سپاه پاسداران همان روز با تاييد اين پرتاب موفقيت‌آميز گفت كه «با پرتاب ماهواره نور سپاه امروز فضايي شد» و در مورد اين ماهواره نظامي توضيح داد:«امروز ما مي‌توانيم جهان را از فضا رويت كنيم و اين به ‌معناي گسترش اطلاعات راهبردي نيروي دفاعي قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.» البته او تاكيد كرد كه پرتاب ماهواره تنها مختص به مسائل دفاعي و نظامي نيست و در واقع يك دستاورد راهبردي براي ايران به شمار مي‌آيد. همزمان با اين پرتاب موفق محمد شيرازي، رييس دفتر نظامي رهبري پيام تشكر ايشان را به فرمانده سپاه ابلاغ كرد. سردار حسين سلامي، فرمانده كل سپاه پاسداران نيز روز چهارم ارديبهشت در پيامي از ابراز لطف و پيام روحيه‌بخش و محبت‌آميز فرماندهي كل قوا قدرداني كرد و در اين پيام نوشت كه «سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تدبير و فرمان «بايد قوي شويم» را كه ترجمان «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه» است را دريافت نموده... و با توليد مداوم قدرت و اقتدار به دنبال تحقق گام دوم انقلاب اسلامي است...».
  رييس‌جمهوري نيز پرتاب ماهواره نور توسط سپاه پاسداران را ارزشمند و مبارك توصيف كرد. روحاني  در گفت‌و‌گو با فرمانده كل سپاه  در مورد پرتاب ماهواره نور صحبت كرد و گفت:«پرتاب ماهواره نور به فضا يك موفقيت ارزشمند ملي است... وحدت همه نيروها در مقابله با كرونا باعث آرامش مردم بوده است.» اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري نيز در صفحه شخصي خود در توييتر اين اقدام را تبريك گفت و نوشت:«موفقيت‌هايي از اين دست يادآور خدمات بي‌ادعا ولي درخشان شهيداني چون سردار حسن تهراني‌مقدم و امثال اوست. يادشان گرامي باد.» علاوه بر او محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري نيز در پيامي اينستاگرامي پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره «نور» به مدار ۴۲۵ كيلومتري زمين را افزودن «برگ زرين ديگري به افتخارات جوانان و دانشمندان حوزه فضايي كشور» توصيف كرد. همچنين برخي ديگر از مقامات لشكري و كشوري نيز پرتاب موفق اولين ماهواره نظامي از سوي سپاه را به اين نهاد نظامي و فرمانده آن تبريك گفتند.  به گفته سردار اميرعلي حاجي‌زاده، فرمانده هوافضاي سپاه پاسداران زماني كه اين پرتاب انجام شده از ايستگاه‌هاي تهران، زاهدان و چابهار اين ماهواره كنترل شده و پس از ۹۰ دقيقه كه اين ماهواره يك دور به دور زمين چرخيد، سيگنال آن در شمال غرب كشور دريافت شده و بين ۳ تا ۱۰ روز آينده برخي فرمان‌هاي آن صادر خواهد شد، تنظيمات آن كامل و كاربري آن 100 درصد مي‌شود. همچنين بعدازظهر روز جمعه خبري منتشر شد مبني بر اينكه اين ماهواره از فضاي اسراييل عبور كرده است. گفته مي‌شود احتمالا اين ماهواره دفعه بعد كه از اين مسير عبور كند، تمام سنسورها و دوربين‌هايش فعال شده و مي‌تواند نقاط حساس اين منطقه را اسكن كند. همچنين بر اساس اطلاعات موجود اين ماهواره روزي 3 بار دور كره زمين را مي‌زند و از فضاي امريكا هم رد مي‌شود.
هر چقدر اين اقدام در فضاي داخلي كشور مورد تمجيد و تحسين قرار گرفت، ايالات متحده عمليات رواني خود عليه اين اقدام فضايي- نظامي جمهوري اسلامي را آغاز كرد. ابتدا گفته شد كه اساسا اين ماهواره در مدار قرار نگرفته اما درنهايت مجبور به تاييد شد. در همين راستا دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده در نشست خبري كاخ سفيد در واكنش به پرتاب اين ماهواره گفت كه از نزديك ايران را زير نظر داريم. مايك پمپئو، وزير امور خارجه امريكا نيز اين اقدام سپاه را محكوم و ايران را به نقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد متهم كرد. اين در حالي است كه ترامپ به اين بهانه كه توافق هسته‌اي موسوم به برجام برنامه موشكي و نظامي ايران را دربرنمي‌گيرد از اين توافق خارج شد و امروز او و برخي از همراهانش در دولت پرتاب ماهواره نظامي به فضا را نقض قطعنامه 2231 مي‌دانند. البته انگليس و فرانسه نيز با امريكا در اين راستا هم‌نظر شدند اما روسيه معتقد است، نقضي اتفاق نيفتاده‌ و اين قطعنامه الزام دارد كه ايران موشك‌هاي بالستيك با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي را توليد نكند اما الزامي هم در اين باره ايجاد نكرده است. همزمان با يك بام و دو هواي امريكا عليه ماهواره ايراني «نور» فرمانده سپاه به واحدهاي نظامي خود دستور داد در صورت «به مخاطره» افتادن امنيت كشتي‌هاي ايران توسط نيروي دريايي امريكا آنها را هدف حمله قرار دهند. اين دستور به توييت چندي پيش ترامپ بازمي‌گردد كه به ارتش امريكا دستور داده ‌بود تا به هر قايق ايراني كه مزاحم كشتي‌هاي نيروي دريايي امريكا شود، حمله كرده و آن را منهدم كنند.   27 فروردين بود كه ناوگان پنجم نيروي دريايي امريكا اعلام كرد 11 قايق‌ سپاه پاسداران در نزديكي كشتي‌هاي امريكايي  در خليج فارس مانورهايي انجام دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون