• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4632 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ ارديبهشت

‏رييس‌جمهور از تقسيم كشور به وضعيت سفيد، زرد و قرمز بر اساس ميزان شيوع كرونا خبر داد

ماسك اجباري مي‌شود

بازگشايي اماكن مذهبي در مناطق سفيد

رييس‌جمهوري اعلام كرد كه با تصويب ستاد ملي مبارزه با كرونا، مناطق مختلف كشور برمبناي ميزان ابتلا و شيوع بيماري كرونا و همچنين مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، به 3 منطقه «سفيد، زرد و قرمز» تقسيم خواهد شد و محدوديت‌ها و مقررات مرتبط با بيماري كرونا، در اين چارچوب در آن مناطق سه‌گانه اعمال مي‌شود. برهمين اساس حسن روحاني در جلسه ديروز ستاد ملي مبارزه با كرونا گفت تا زماني كه منطقه‌اي سفيد باقي بماند، شرايط جديدي بر آن حاكم خواهد بود كه ازجمله آنها «بازگشايي اماكن مذهبي و برپايي نمازهاي جمعه و جماعت» است.

جلسه ديروز ستاد ملي مبارزه با كرونا به تعبير حسام‌الدين آشنا «يكي از سخت‌ترين جلسات» اين ستاد بود. دليل مشاور رييس‌جمهوري براي دشوار توصيف كردن اين جلسه، تصميم‌گيري درباره «نحوه بازگشايي اماكن مذهبي» بود. آشنا براساس آنچه در حساب توييتري‌اش نوشته، معتقد است كه «‏مردم‌سالاري ديني در رعايت مصالح عمومي از عقلانيت، تخصص و تجربه‌هاي داخلي و خارجي بهره مي‌گيرد.» درنهايت هم اين جلسه به پايان رسيد و رييس‌جمهوري خروجي اين جلسه را شرح داد.

براساس توضيحات حسن روحاني، در اين جلسه درباره بازگشايي اماكن مذهبي، فعاليت پاساژها در مناطق گرمسيري همچنين اجباري شدن استفاده از ماسك در اتوبوس و مترو تصميم‌گيري صورت گرفت. رييس دولت دوازدهم با وجود اينكه خبر از بازگشايي اماكن مذهبي داد اما تاكيد كرد كه محدوديت اجتماعات همچنان ادامه دارد و نبايد بازگشايي‌هاي كسب و كار سبب شود چنين برداشت كنيم كه كرونا در حال تمام شدن است. او تنها راه مقابله با اين بيماري را «مراقبت از خود و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري‌هاي فيزيكي» عنوان كرد.

به‌ گفته حسن روحاني، پيشنهاد جديد ستاد ملي مبارزه با كرونا اين است كه برمبناي ابتلاي به كرونا و شيوع كرونا و مقرراتي كه وزارت بهداشت به عنوان معيار قرار مي‌دهند، تقسيمات جديد كشوري انجام شود. او در اين باره توضيح داد: «مثلا اگر وزارت بهداشت اعلام مي‌كند در شهري به مدت يك هفته ابتلاي به كرونا گزارش نشده و فوتي‌هاي كرونا در اين شهر صفر است، آن منطقه سفيد اعلام شود و مناطق ديگر يا زرد يا قرمز هستند.» براساس گفته رييس‌جمهوري، در جلسه ديروز اين ستاد تنها درمورد بازگشايي اماكن مذهبي و نماز جماعت بحث شده و تصميم‌گيري درباره موضوعات ديگر در مناطق مختلف به هفته‌هاي آينده موكول شده است. برمبناي تبادل‌نظر و مذاكرات صورت گرفته در جلسه ديروز ستاد ملي مبارزه با كرونا، تصميم بر اين شده كه «همه اماكن و بقاع مذهبي هر استان و شهرستاني كه سفيد اعلام شد، بازگشايي شود.» به گفته رييس‌ دولت دوازدهم، امروز تعداد مناطق سفيد كشور بالاي 100 است كه پس از اعلام اسامي اين شهرها آنها مي‌توانند مساجد خود را با رعايت پروتكل‌ها باز كنند و نماز جمعه در اين شهرها با رعايت مسائل مربوطه برگزار شود.

در شرايطي كه روز شنبه، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران در شيوه‌نامه استفاده از مترو «از لزوم استفاده از ماسك در زمان سوار شدن به مترو براي تمامي مسافران» خبر داده بود، حسن روحاني ديروز اعلام كرد كه براساس صحبت‌هاي انجام شده درباره مخاطرات استفاده از مترو و اتوبوس در جلسه ديروز ستاد ملي مبارزه با كرونا، قرار بر اين است كه استفاده از ماسك براي سوار شدن به مترو و اتوبوس الزامي شود. البته رييس دولت گفت كه وزارت كشور اعلام خواهد كرد كه از چه روزي استفاده از ماسك ضروري خواهد بود. او همچنين گفت كه «مردم هم ان‌شاءالله مراعات كنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم تلاش كند كه توليد ماسك را اضافه كرده و در اختيار مردم بگذارد.»

يكي ديگر از موضوعاتي كه در جلسه ديروز درباره آن صحبت شده، فعاليت پاساژها در مناطق گرمسير بود كه به گفته رييس‌جمهوري، قرار بر اين شده كه استانداران تصميم‌گيرنده ساعت كار پاساژها در مناطق گرمسير باشند و اگر لازم ديدند ساعت كار پاساژها در اين مناطق را مي‌توانند تا ساعت 20 افزايش دهند. رييس‌جمهوري در بخش پاياني اظهاراتش در جلسه ديروز، با قدرداني از همه كارآفرينان، بخش خصوصي، مردم، بخش‌هاي بومي غيردولتي، نيروهاي مسلح كه به‌رغم مشكلات، كار بزرگي در مواجهه با كرونا انجام دادند، گفت: «اين جزو كلماتي است كه شب تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي عصبانيت‌شان را نشان خواهند داد. هر وقت مي‌گوييم وضع‌مان خوب است، همين كه ما يك نقطه مثبت پيدا مي‌كنيم؛ جيغ و فرياد آنها بلند مي‌شود كه همه دنيا به‌هم ريخته و همه بدبخت شده‌اند، ايران مي‌گويد وضع ما خوب است. خب حالا ما چه كار كنيم كه وضع‌مان خوب است؟» او ادامه داد: «ما آخر هفته افتتاح‌هاي مهم پيش‌رو داريم و مي‌خواهيم افتتاح كنيم. يك افتتاح ما در پنجشنبه‌ گذشته ارزش سرمايه‌گذاري‌اش يك ميليارد دلار بود. حالا شما عصباني و ناراحت مي‌شويد ما بايد چه كار كنيم؟!»

رييس دولت دوازدهم با بيان اينكه «آمار تورم ما نشان داد به‌رغم مشكلاتي كه در اسفند و فروردين داشتيم، تورم ما كاهشي بود و پايين آمد، هم نقطه به نقطه و هم سالانه» تاكيد كرد كه همين موضوع دوباره عده‌اي را عصباني مي‌كند و مي‌گويند چرا در دنيا همه بدبخت شده‌اند، شما چرا وضع‌تان خوب شد؛ خب وضع ما خوب شد چه كار كنيم!

او به اين افراد توصيه كرد كه «اگر ناراحت هستيد راه‌حلش اين است در گوش‌تان پنبه بگذاريد و اين حرف‌هاي خوب را نشنويد.» روحاني همچنين گفت: «بورس ما خوب شده و آنها عصباني مي‌شوند و مي‌گويند در همه دنيا بورس برهم ريخته، چرا بورس ايران خوب است؟ اين به‌خاطر تلاش همه شركت‌ها فعالان اقتصادي و خوشبختانه عرضه كردن سهام شركت‌هايي است كه بزرگ هستند. شستا اعلام كرد و اميدواريم به زودي شستان هم اعلام كند. بانك‌ها سهام‌شان را به زودي در بورس عرضه خواهند كرد و بورس ما رونق پيدا مي‌كند، حالا شوراي عالي بورس بايد مراقبت خودش را انجام بدهد و ما به جلو برويم.»

 

مي‌توانيم كالاهاي ضدعفوني صادر كنيم

رييس‌جمهوري ادامه داد: «اين روزها با بعضي از روساي جمهور صحبت مي‌كنم، مي‌گويم قدرت صادرات مازاد لوازم ضدعفوني را دارا هستيم و آنها تعجب مي‌كنند. مي‌گويند شما واقعا قدرت صادرات داريد؟ حتي در آينده ممكن است به نقطه‌اي برسيم كه بتوانيم در برخي وسايل بهداشتي و كيت صادرات داشته باشيم.» او
با اشاره به عصبانيت دشمن، تاكيد كرد: «خيلي ناراحت مي‌شوند كه ايران بعد از 2 سال تحريم شديدي كه فكر مي‌كردند كشور را نابود كردند و استخوان‌هاي ما خرد شده، به‌طوري كه نمي‌توانيم تكان بخوريم، مردم ما اين گونه بهتر از آنها بتوانند مقابل كرونا بايستند و بتوانيم در زمينه مواد ضدعفوني و ماسك حتي صادرات هم داشته باشيم. روحاني در پايان بار ديگر تاكيد كرد كه نبايد برابر ويروس كرونا اضطراب و نگراني داشته باشيم؛ بلكه بايد احتياط داشته باشيم و پروتكل‌ها را به‌دقت مراعات كنيم. خدا هم در اين ماه رحمت و بركت و فيض و ماهي كه تنزل‌الله ملائكه و روح است، سلامتي را به ما نازل كند و با كمك و اتحاد عبور خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها