• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4632 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ ارديبهشت

حمايت از سينماي آنلاين

غلامرضا موسوي

كرونا با تمام معايبي كه در پي داشته در بخش‌ها و فضا‌هاي مختلف هم اسباب اتفاقات تازه بوده است. خيلي از مسائلي كه تا قبل از وقوع كرونا حتي نمي‌توانستيم تصور كنيم(مثل اجبار خانه‌نشيني مردم در سراسر جهان) اين روزها در حال رخ دادن است همچنين مسائل و موضوعات پساكرونايي كه در تحليل اقتصاددانان، سياستمداران و فلاسفه مي‌گنجد و قطعا آنها نكات متفاوتي را عنوان خواهند كرد. 
طبيعتا در اين بين سينما هم از اين شرايط مستثنا نيست. ما به دليل شرايط خاص نداشتن قانون كپي‌رايت مدت‌ها بود به سمت «اكران آنلاين» حركت نكرده بوديم اما شيوع بيماري كرونا و تعطيلي ادامه‌دار سينماها باعث شد تا به سمت تجربه سينماي آنلاين يا نمايش خانگي فيلم‌ها از طريق اينترنت پيش برويم.  اما ذكر اين نكته ضروري است، دوستاني كه قرار بود پخش اولين فيلم آنلاين را عهده‌دار شوند، تعهد داده بودند كه امكان دانلود فيلم از روي خط آنلاين وجود ندارد اما متاسفانه اين اتفاق رخ نداد و ظاهرا در محاسبات فني دچار اشتباه شدند، از سوي ديگر عدم برخورد قاطع با دزدان و قاچاقچيان فيلم‌هاي سينمايي و نداشتن قانوني كه مانع كپي فيلم باشد، باعث شد كه در اين زمينه نتوانيم گام‌هاي موثري ‌برداريم. اما به اين نكته توجه كنيم، سينماي آنلاين به دلايل متعدد جزو نيازهاي ما به حساب مي‌آيد كه ساده‌ترين آن وجود هزاران شهر و روستاي مجهز به اينترنت است كه سالن سينما ندارند و اغلب علاقه‌مندان سينما يا براي تماشاي فيلم بايد منتظر ورود دي‌وي‌دي به شبكه نمايش خانگي باشند يا براي تماشاي فيلم مورد علاقه خود سفرهاي برون‌شهري داشته باشند اما خوشبختانه سينما آنلاين حداقل در هزار شهر و روستا ما را به سينما مجهز كرده و اين امكان به وجود آمده كه همزمان با تماشاگران تهراني ما مخاطبان در شهرهاي بزرگي چون تهران، مشهد، شيراز، اصفهان و... به آن متصل شويم. 

در مورد استقبال مخاطبان از سينماي آنلاين بايد گفت ما از فيلم «خروج» پيش‌بيني فروش 6 تا 8 ميليارد تومان را داشتيم كه معمولا در بهترين شكل با توجه به هزينه‌هاي تبليغاتي كه براي فيلم مي‌شود اين ميزان به سرمايه‌گذار بازمي‌گشت و در حال حاضر هم فيلم نزديك به دو ميليارد و چهارصد ميليون تومان فروش داشته كه همين مبلغ معادل 10 ميليارد تومان فروش فيلم در سالن‌هاي سينماست. نتيجه مي‌گيريم تا به اينجاي كار نمايش فيلم در فروش آنلاين موفق بوده و مسير براي اكران فيلم‌هاي بعد باز شده است.  اما نكته مهم اين است كه همه ما(منظور كساني كه در زمينه‌هاي تصويري و فرهنگي فعاليت دارند) بايد به تبليغ سينماي آنلاين بپردازيم يعني صدا و سيماي جمهوري اسلامي، شهرداري‌ها با تابلوهاي محيطي كه نصب مي‌كنند يا هنرمندان رشته‌هاي مختلف در فضاي مجازي همه و همه به گمان من وظيفه دارند، سينماي آنلاين را در ميان مردم معرفي كنند و به تبليغ آن بپردازند ضمنا به مردم اين آگاهي را هم بدهند كه سرقت فيلم سينمايي با سرقت از فلان مغازه هيچ تفاوتي ندارد. مردم ما اگر بدانند، دزدي فيلم با دزدي پول يا كالا از فلان فروشگاه هيچ تفاوتي ندارد قطعا از تماشاي فيلم به صورت دزدي خودداري مي‌كنند. به هر حال سينماي ايران شيوه نمايش جديدي را تجريه مي‌كند كه ادامه خواهد داشت و همه ما بايد به كمك اين شيوه جديد در سينما برخيزيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها