• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4632 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ ارديبهشت

گالري گلستان و شهرداري تهران باهم همكاري مي‌كنند

كودكان جهان و نقاشي تجربه كرونا

بهمن فاطمي

 

بحران‌هاي برآمده از وضعيت‌ عمومي و اجتماعي، معمولا زمينه‌هاي مساعدي بوده‌اند براي خلاقيت هنري. اين را نمونه‌هاي بسياري در طول تاريخ گواهي مي‌دهند. از بلاياي طبيعي و انعكاس آن در آثار ادبي و هنري گرفته تا بيماري‌هايي كه محرك پديدآمدن شعرها، دااستان‌ها، فيلم‌ها، نمايشنامه‌ها و... بوده‌اند. از «طاعون» آلبر كامو گرفته تا «سلاخ‌خانه شماره پنج» كورت وونه گات و «پيش‌روي» ال.اي.داكترو و در نمونه‌هاي وطني داستان‌هاي جنگ نويسندگان دهه شصت به بعد و ... همين‌طور بازتاب‌هايي كه بيماري‌هاي مسري در ادبيات كلاسيك فارسي داشته‌اند. در اين روزها علاوه بر مردان و زنان بزرگسال ايراني كه جايي در ميانه عمر خود تجربه بي‌‌سابقه قرنطينه براي مصون‌ماندن از ويروس كرونا را از سر مي‎گذرانند، كودكان هم در سال‌هاي آغازين خود در اين تجربه سهيمند. آنها وضعيتي را در آغاز عمرشان تجربه مي‌كنند كه ما با گذشت چند دهه از عمرمان تاكنون تجربه نكرده بوديم. 
چنان كه خيلي از پيشينيان‌مان هم‌چنين روزهايي را ناديده، ديده از دنيا فرو بستند. اين مقدمه براي اين بود كه بگوييم گالري گلستان براي بهره‌گرفتن از فرصت قرنطينه و تجربه كرونا كودكان را به رقابتي هنري با يكديگر فراخوانده است. اين گالري به مديريت ليلي گلستان، نقاش و مترجم با مشاركت شهرداري تهران براي كودكان مسابقه نقاشي با موضوع قرنطينه و كرونا برگزار مي‌كند.  اين رويداد فرهنگي كه عنوان آن «مسابقه بزرگ نقاشي ويژه كودكان زير ١٠ سال» است، كودكان اين رده سني را در رقابتي قرار مي‌دهد كه طي آن تجربه زيست‌شده خود را در قالب نقاشي ارايه كنند. موضوع مسابقه – آن‌طور كه در خبرهاي مربوط به آن آمده- «قرنطينه» عنوان شده است.  كودكان زير ١٠ سال ايران و دنيا در اين رقابت، نگاه، خاطرات و تصاوير ذهني خود را از بحران جهاني كرونا همراه با بيم و اميدهاي كودكانه‌شان از قرنطينه و در خانه ماندن و قدرداني از جامعه پرستاران و پزشكان و درس خواندن در خانه و... نقاشي مي‌كنند.  آثار ارسال‌شده به اين مسابقه توسط هيات داوران متشكل از فرشيد مثقالي، كامبيز درم‌بخش و تارا بهبهاني بررسي و داوري مي‌شوند.
در پايان نيز اقداماتي با مشاركت شهرداري تهران و گالري گلستان انجام خواهد شد كه عبارتند از: اهداي لوح سپاس (زندگي) با امضاي شهردار تهران و مدير گالري گلستان به ده اثر برگزيده، اهداي هداياي نقدي به ده اثر برگزيده، اهداي جايزه نقدي به مبلغ سه، دو و يك ميليون تومان به نفرات اول تا سوم، ديوارنگاري و نقاشي آثار برگزيده اول، دوم و سوم با قيد نام نقاشان (كودكان خالق اين آثار) روي يكي از ديوارهاي منطقه پنج شهرداري تهران با مشاركت اداره زيباسازي شهرداري منطقه. علاوه بر اينها براي ديده‌شدن آثار ديگر كودكان نقاش، برگزاركنندگان اين مسابقه جهت تشويق اين نقاشان برنامه ديگري هم دارند. شهرداري تهران كتابي از 50 اثر برگزيده‌شده توسط هيات داوران منتشر خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها