• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4638 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ ارديبهشت

علي لاريجاني در واپسين نطق پيش از دستور؛

مجلس دهم دنبال اقدامات شعاري و سرگرمي‌هاي سياست‌زده نبود

مجلس يازدهم هنوز كار خود را آغاز نكرده ولي هر روز يكي از منتخبان عمدتا اصولگراي دوره يازدهم، به‌ وي‍ژه 30 نفري كه از پايتخت به «بهارستان» رفته‌اند، به ‌نحوي از لزوما «احياي پارلمان» و بازگرداندن مجلس شوراي اسلامي به جايگاه واقعي خود -راس امور- سخن مي‌گويند. نكته‌اي كه شايد از قضا تنها نقطه ‌اشتراك اين روزهاي نمايندگان فعلي پايتخت در مجلس دهم و منتخبان جديد تهراني‌ها در دوره يازدهم باشد. با اين تفاوت البته اساسي كه اصولگراياني كه هنوز پاي‌شان به «بهارستان» نرسيده، بيرون گود ايستاده و معتقدند اگر مجلس در جايگاه خود نيست، مقصر صرفا نمايندگان فعلي مجلس كه فشارها و محدوديت‌هاي گاه و بي‌گاه عليه پارلمان را به اصطلاح «لنگ» و «فتيله‌پيچ» نمي‌كنند. 
مجلس دهمي‌ها اما نگاه‌شان به افق ديگري است. آنها كه اين ‌سال‌ها به دفعات از تنزل جايگاه پارلمان گلايه كرده‌اند، مشكل اصلي را در «مثلثي» مي‌بينند كه از قضا هر 3 ضلعش، بيرون ساختمان هرمي‌شكل «بهارستان» قرار گرفته و از بيرون پارلمان، عملكرد مجلس را محدود مي‌كند. مثلثي كه به‌ باور آنها يك ضلعش در نهادهاي بالادستي مثل شوراي عالي هماهنگي اقتصادي است كه در جريان افزايش قيمت بنزين، دست به قانونگذاري زد؛ حال آنكه قانون، قانونگذاري را منحصرا در اختيار مجلس قرار داده. ضلع دوم را در هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام پي مي‌گيرند كه به‌وي‍ژه همين سال‌هايي كه مجلس دهم بر سر كار بود، فعال‌تر شد و در ادامه كار به جايي رسيد كه مصوبات مجلس علاوه بر تطبيق با شرع و قانون با تشخيص شوراي نگهبان، بايد با سياست‌هاي كلي مصوب مجمع تشخيص نيز منطبق مي‌شد و ضلع سوم اين مثلث هم به باور مجلس دهمي‌ها، در توصيه‌هايي بود كه به‌طور نانوشته مانع از اثرگذاري تام و تمام و كاهش اختيارات پارلمان مي‌شد. انتقادهايي كه به باور منتخبان اصولگراي مجلس يازدهم محلي از اعراب نداشته و با اين پيش‌فرض مطرح شده و مي‌شود كه مجلس‌دهمي‌ها ضعيف عمل كردند.
در اين ميان اما علي لاريجاني، رييس اصولگراي مجلس دهم كه ديروز پس از مدت‌ها دوري از صحنه سياست به‌ دليل ابتلا به كرونا، اداره جلسه علني مجلس را برعهده داشت، تلويحا به اين انتقادها پاسخ داد. رييس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور جلسه علني ديروز مجلس گفت: «هيچ مجلسي به اندازه مجلس دهم در زمينه بنيه دفاعي كشور به اين اندازه حساسيت و توجه نشان نداد؛ اين يعني يك اقدام انقلابي و از سر بصيرت، اقدامي كه مجلس مقابل رفتار ماجراجويانه امريكا انجام داد و به نيروي قدس منابع جديدي اختصاص داد و پس از شهادت سردارسليماني تصميم به حمايت از نيروي قدس گرفت يعني اقدام انقلابي آگاهانه.» رييس قوه مقننه همچنين اضافه كرد: «اگر بودجه‌هايي كه مجلس براي شركت‌هاي دانش‌بنيان هر ساله در نظر مي‌گرفت، نبود و اگر حمايت از اين واحدها و بخش‌هاي نوآورانه جهاد دانشگاهي وجود نداشت، امروز در بحث كرونا اين‌گونه خدمات به مردم عرضه نمي‌شد.» او همچنين تصريح كرد: «اين نگاه‌ها، نگاه انقلابي واقعي است، مجلس دهم انقلابي بودن را در خدمت خاكسارانه به ملت و سنگر مقاوم مقابل دشمن معنا و عمل كرد.» لاريجاني معمولا اهل تنش‌هاي جناحي نيست و اگر هم كلامي در نقد برخي سوءرفتارهاي جناحي به زبان بياورد، معمولا پسِ كنايه و استعاره و طوري بيان مي‌شود كه به ‌اصطلاح ضمير، مرجع خود را پيدا كند. چنانكه شايد آخرين جمله از آخرين نطق پيش از دستور ركورددار رياست بر مجلس شوراي اسلامي نيز از همين جملات كنايي خاص لاريجاني بود، آنجا كه گفت «البته (مجلس دهم) به ‌دنبال اقدامات شعاري و سرگرمي‌هاي سياست‌زده نبود» و كلامش را خطاب به نمايندگان حاضر در صحن علني مجلس اين‌طور پايان داد: «خداوند به همه خدمات صادقانه شما اجر دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون