• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4638 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ ارديبهشت

فناوري

رشد ٨.۴ درصدي ‌آي‌سي‌‌تي در دو سال نخست برنامه ششم توسعه

رييس سازمان ملي بهره‌وري ايران درباره وضعيت بهره‌وري بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) گفت: اين بخش در دو سال نخست برنامه ششم توسعه ٨.۴ درصد رشد داشته است. فاطمه پهلواني در ديدار با وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، آخرين وضعيت بهره‌وري بخش ICT را بررسي كردند. در اين جلسه رييس سازمان ملي بهره‌وري آخرين اطلاعات و داده‌هاي مربوط به وضعيت بهره‌وري در سطح كلان، بخش‌هاي اقتصادي و مقايسه‌هاي منطقه‌اي را ارايه كرد. او گفت: بخش ICT با وجود دستيابي به رشد متوسط ٨.۴ درصد بهره‌وري كل عوامل توليد در دو سال نخست برنامه ششم كه فراتر از ميزان ۶.۵ درصد هدف‌گذاري شده براي اين بخش بود، با كاهش ميزان نهاده‌ها همراه بوده كه اين امر به ويژه با توجه به اهميت اين حوزه در ارتقاي بهره‌وري كل اقتصاد قابل توجه و نيازمند ارايه راهكار مناسب است.

 

آغاز فعاليت اپراتور ماهواره‌اي  با سرمايه ۳۰۰ ميليون دلاري

مشاور رييس سازمان فضايي كشور از مراحل نهايي صدور پروانه اپراتور ماهواره‌اي خبر داد و گفت: اپراتور ماهواره‌اي مي‌تواند كار خود را با ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون دلار سرمايه اوليه آغاز كند. بحث اعطاي پروانه به اپراتورهاي ماهواره‌اي و آغاز به فعاليت آنها تقريبا از دو سال قبل آغاز شد، اما هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است. البته دستورالعمل‌ها و نحوه واگذاري اعلام شده اما هيچ كنسرسيوم و مجموعه‌اي تا الان موفق به دريافت پروانه نشده است. احسان حامد رحمت در خصوص فرآيند دريافت مجوز اپراتور ماهواره‌اي گفت: بحث فضايي در كشورها و خصوصا ايران هميشه از اولويت‌ها بوده و در بازه‌هاي زماني مختلف توانسته‌ايم با كمك شركا تامين ماهواره را انجام دهيم. مدتي قبل دولت تصميم گرفت با تدوين «پروانه» - پروانه‌هايي كه براي اپراتورهايي مانند همراه اول، ايرانسل و شركت مخابرات- در كميسيون تنظيم مقررات به بخش خصوصي اجازه دهد در تامين و بهره‌برداري ماهواره مشاركت كند. او با بيان اينكه بخش خصوصي متقاضي مي‌تواند تحت شرايطي براي دريافت اين پروانه درخواست بدهد، افزود: يكي از شرايط مدنظر اين است كه حتما بخش خصوصي بايد كنسرسيومي (مشاركت) از شركت‌هاي تامين‌كننده مالي و توانمند در حوزه فني باشند. اينها امتيازبندي مي‌شوند و اگر كف امتياز را دريافت كنند مي‌توانند موافقت اوليه براي دريافت پروانه را بگيرند.

 

كاهش خطوط اعتباري تلفن همراه در كشور

وضعيت توسعه تلفن همراه تا پايان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸ حاكي از آن است كه خطوط اعتباري فعال با كاهش ۴۰۳ هزار و ۷۲۷ عددي در مقايسه با سه ماهه سوم مواجه شده است. مطابق آمار منتشر شده توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي درباره‌ وضعيت توسعه تلفن همراه در سه ماهه‌ چهارم سال ۱۳۹۸، خطوط واگذار شده دايمي ۲۴ ميليون و ۶۵۶ هزار و ۹۰ عدد و خطوط واگذارشده اعتباري ۱۶۲ ميليون و ۴۱۷ هزار و ۵۱۹ عدد است كه مجموع خطوط واگذار شده دايمي و اعتباري را به ۱۸۷ميليون و ۷۳ هزار و ۶۰۹ مي‌رساند. از ميان خطوط واگذار شده، ۲۱ ميليون و ۹۶۹ هزار و ۷۰۶ خط دايمي فعال و ۹۶ ميليون و ۵۵ هزار و ۷۴۶ خط اعتباري فعال وجود دارد كه مجموع خطوط دايمي و اعتباري فعال را به ۱۱۸ ميليون و ۲۵ هزار و ۴۵۲ عدد مي‌رساند. همچنين ضريب نفوذ تلفن همراه تا پايان سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۸، ۱۴۲.۰۷ درصد است. مقايسه اين آمار با سه ماهه سوم سال ۱۳۹۸ حاكي از آن است كه تعداد خطوط واگذار شده و فعال دايمي و اعتباري در تمامي بخش‌ها افزايش داشته جز خطوط اعتباري فعال كه در سه ماهه سوم، ۹۶ ميليون و ۴۵۹ هزار و ۴۷۳ عدد بوده و كاهش ۴۰۳ هزار و ۷۲۷ عددي را نشان مي‌دهد.

 

مصرف ديتا در يك‌ماه گذشته حدود ١٠درصد كاهش يافت

نايب‌رييس هيات‌مديره شركت ارتباطات زيرساخت گفت: مصرف ديتا طي يك‌ماه گذشته حدود ١٠درصد كاهش يافت. سجاد بنابي، نايب‌رييس هيات‌مديره شركت ارتباطات زيرساخت با اشاره به اينكه مصرف ديتا طي يك‌ماه گذشته حدود ١٠درصد كاهش يافته است، گفت: از زمان شيوع ويروس كرونا و تمهيدات مقابله با اين بيماري كه باعث دوركاري بخش عمده‌اي از نيروي شاغل در نهادها و ارگان‌هاي دولتي شده بود به‌طور ميانگين مصرف اينترنت در كشور افزايش يافت اما در طول يك ماه گذشته مصرف ديتا حدود ١٠درصد كاهش پيدا كرده است. او افزود: كاهش ۱۰ درصدي مصرف ديتا طي يك ماه گذشته نشان از بازگشت نسبي شرايط كشور دارد به‌طوري كه بسياري از كسب و كارها فعاليت خود را آغاز كرده و به مرور زمان با وضعيت طبيعي همراه خواهيم بود. بنابي تصريح كرد: اپراتورها و شركت ارتباطات زيرساخت در هر شرايطي آمادگي كامل را براي ارايه خدمات به مردم دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون