• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4638 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ ارديبهشت

كرونا با روزنامه‌نگاران در جهان چه كرده است؟

مرگ، تهديد مالي و چند داستان ديگر

همزمان با سخت‌تر شدن شرايط روزنامه‌نگاران در روزهاي كرونايي در جهان، اولين گزارش‌ از مرگ روزنامه‌نگاران بر اثر ابتلا به كرونا در جهان منتشر شد. در گزارش موسسه Press Emblem Campaign تا اين لحظه دست‌كم ۵۵ روزنامه‌نگار بر اثر ابتلا به كوويد ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. اين گزارش كه همزمان با روز جهاني آزادي مطبوعات منتشر شده هشدار مي‌دهد كه همچنان بسياري از خبرنگاران براي پوشش بحران جهاني كرونا در معرض خطر هستند و ده‌ها نفر نيز به ويروس كرونا مبتلا شده‌اند و جان باخته‌اند. 
در اين گزارش آمده است: «از اول ماه مارس ۵۵ نفر از خبرنگاران در ۲۳ كشور جهان جان خود را به دليل ابتلا به ويروس كرونا از دست داده‌اند؛ اگرچه در اين گزارش تاكيد شده كه مشخص نيست اين خبرنگاران حين انجام كار به ويروس آلوده شده‌اند يا خير.  خبرنگاران در اين بحران جهاني در معرض خطر بزرگي قرار دارند؛ چراكه ناگزيرند براي ادامه اطلاع‌رساني به بيمارستان‌ها بروند و با پزشكان، پرستاران، رهبران سياسي، متخصصان، دانشمندان و بيماران مصاحبه كنند.  همچنين در برخي كشورها اقدامات محافظتي چون فاصله‌گذاري اجتماعي، قرنطينه و استفاده از ماسك رعايت نمي‌شود». 
بر اساس آمار منتشر شده در اين گزارش كشور اكوادور با مرگ ۹ خبرنگار بر اثر ابتلا به ويروس كرونا در رتبه اول قرار دارد و پس از آن امريكا با ۸ قرباني، برزيل با ۴ و اسپانيا و بريتانيا هر يك با ۳ قرباني خبرنگار در رتبه‌هاي بعدي هستند. در بين اسامي نام برده شده از خبرنگاراني كه بر اثر كرونا فوت كرده‌اند، همچنين نام عبدالله زاويه، عضو شوراي سردبيري خبرگزاري فارس هم ديده مي‌شود.
كمي قبل از انتشار اين گزارش هم فدراسيون بين‌المللي روزنامه‌نگاران درباره وضعيت اين‌ روزهاي روزنامه‌نگاران و شرايط كاري اهالي رسانه در بحران كرونا در جهان، درباره تحت فشار قرار گرفتن روزنامه‌نگاران هشدار داده بود. در گزارش منتشر شده از نظرسنجي تازه اين انجمن اعلام شد كه هزار و سيصد و هشت روزنامه‌نگار از ۷۷ كشور جهان نسبت به شرايط كاري در روزهاي شيوع جهاني كرونا نگران هستند. 
آنتوني بلانگر، دبيركل فدراسيون بين‌المللي روزنامه‌نگاران (IFJ) در اين گزارش توضيح داد: «در شرايط بحران كرونا كه اهميت اطلاع‌رساني و روزنامه‌نگاري با كيفيت بيش از پيش شده است، نتايج به دست آمده نشان‌دهنده كاهش آزادي رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران است كه حاكي از روندي نگران‌كننده است». بررسي نتايج اين نظرسنجي كه ۴۲ درصد شركت‌كنندگان آن زن بوده‌اند، نشان مي‌دهد از هر چهار روزنامه‌نگار سه نفر در جريان اطلاع‌رساني در مورد كرونا، با محدوديت‌هاي رسمي، ارعاب يا انسداد سياسي مواجه شده‌اند.
نتايج اين نظرسنجي كه ۴۳ درصد شركت‌كنندگان آن روزنامه‌نگار آزاد بوده‌اند، نشان مي‌دهد دوسوم كارمندان و روزنامه‌نگاران آزاد دچار كاهش دستمزد يا از دست دادن درآمد و ضرر شغلي شده‌اند و عدم امنيت شغلي و مشكلات مالي، يكي از بزرگ‌ترين مشكلات شيوع كرونا در جهان براي روزنامه‌نگاران است.
با اين گزارش‌ها پيش‌بيني مي‌شود شرايط روزنامه‌نگاري در جهان در روزهاي آينده سخت‌تر شود. پيش از شيوع كرونا در جهان و همه‌گيري اين بيماري، روزنامه‌نگاران در جريان گسترش روزافزون شبكه‌هاي مجازي، كاهش مخاطب نشريات چاپي و مشكلات هميشگي آزادي رسانه در كشورهاي مختلف جهان، با شرايط دشواري روبه‌رو بودند و بحران كرونا اين شرايط را سخت‌تر كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون