• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4638 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ ارديبهشت

در انتظار نظر ستاد ملي مبارزه با كرونا براي ادامه رقابت‌هاي ليگ

بازگشت يا تعطيلي كامل؟ مساله اين است

سامان سعادت

همزمان با بازگشايي پلكاني برخي صنوف بحث ادامه مسابقات ليگ برتر داغ شده است. ديروز رييس‌جمهور روحاني پس از پايان جلسه ستاد مقابله با كرونا، از بازگشايي برخي از صنوف از جمله مراكز ورزشي به شرط تجمع نكردن خبر داد. اين اظهار نظر گمانه‌زني‌ها براي بازگشت مسابقات فوتبال را تقويت كرد. روحاني گفت: «برخي صنوفي كه ممنوع بودند حتي در بخش‌هاي قرمز نيز بازگشايي مي‌شوند؛ مثل آرايشگاه‌ها، برخي مراكز ورزشي و مراكز كشوري البته در حدي كه تجمع نباشد. وزارت كشور و بهداشت‌و درمان اين را اعلام مي‌كند. بازگشايي ما خيلي با آرامش و پلكاني خواهد بود اما در عين حال از ياد هم نمي‌بريم كرونا هم‌چنان هست و ممكن است يك روزي با اوج هم روبه‌رو شود. براي آن اوج بايد از امروز فكر كنيم، هم از لحاظ تجهيزات و امكان و هم كالاي اساسي؛ اين دو اگر در كشور آماده باشد مردم نگراني ندارند.»

رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران از تاريخ 8 اسفند به دليل شيوع ويروس كرونا تعطيل شده است. از چند روز قبل شايعاتي در خبرگزاري‌ها و فضاي مجازي مبني بر آغاز مسابقات از اواخر ارديبهشت يا اواسط خرداد به گوش رسيده بود. چهارشنبه شب سهيل مهدي سرپرست برگزاري رقابت‌هاي سازمان ليگ كه در برنامه «از فوتبال چه خبر» حضور داشت درباره بازگشت مسابقات ابراز اميدواري كرد. مهدي گفت: «خوشبختانه در جلسه‌اي كه با ستاد ملي مبارزه با بيماري كرونا در ورزش داشتيم، به تعاملات خوبي رسيديم و چارچوب‌هايي براي نهايي شدن توسط اين ستاد به رياست خليليان تنظيم شد. اين چارچوب‌ها تحويل وزارت ورزش شده تا مورد بازبيني قرار گرفته و سپس نظرشان را اعلام كنند تا ما بتوانيم سراغ برنامه‌ريزي‌ها برويم.»

مهدي همچنين درمورد آماده باش به تيم‌ها نيز گفت: «باشگاه‌ها براي بازيكناني كه در شهرستان‌ها يا حتي خارج از كشور هستند؛ به علت مشكل بودن تهيه بليت و شرايط خاص اين روزها، فراخوان داده‌اند تا در آن زمان به تيم ملحق شوند. تا اگر شرايط طوري شد كه تمرينات در آن زمان شروع شود زمان را از دست ندهند و اين فراخوان در واقع يك آماده باش است. تا به امروز تمام تيم‌ها پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كرده‌اند و گزارشي مبني بر شروع تمرين به ما نرسيده است.»

اما روز شنبه كانون مربيان ايران در نامه‌اي به وزير ورزش خواهان تعطيلي ليگ‌هاي فوتبال شد. در نامه اين كانون كه به رياست بيژن ذوالفقارنسب و افرادي نظير حسين فركي، هادي طباطبايي، نيما نكيسا و چند مربي ديگر فعاليت مي‌كنند، آمده است: «اين تشكل صنفي بر حسب وظايف ذاتي و مسووليت‌هاي اجتماعي خود و با استفاده از برآيند نظرات مربيان شاغل در ليگ‌هاي كشور و نيز ظرفيت‌هاي علمي و سرمايه‌هاي تجربي اعضا، درخواست رسمي اعلام پايان ليگ‌هاي كشور را دارد.» در اين نامه به مشكلاتي نظير نبود چشم‌اندازي براي پايان بيماري، مشكلات آماده‌سازي تيم‌ها، فاصله فشرده بين اتمام ليگ و شروع فصل بعد، درخواست اكثريت تيم‌هاي حاضر در ليگ و تصميم برخي كشورهاي صاحب فوتبال اشاره شده است.

نامه كانون مربيان واكنش‌هاي زيادي بين اهالي فوتبال به راه انداخت. برخي رسانه‌ها اعلام كردند اصلا جلسه‌اي برگزار نشده كه بخواهد چنين خروجي‌اي داشته باشد. هادي طباطبايي دررابطه با اين جلسه و نظر اعضا گفت: «نمي‌دانم كه بعضي‌ها در جريان بودند يا نبودند. چند ساعت قبل از انتشار بيانيه به صورت پيامكي به ما گفتند كانون قرار است بيانيه بدهد. نمي‌دانم همه در جريان اين موضوع بودند يا نه و بايد در جلسه‌اي درباره آن صحبت كنيم. كار منطقي اين بود كه جلسه‌اي برگزار مي‌شد كه شايد در اين صورت خيلي اتفاقات ديگري رخ مي‌داد.»

نيما نكيسا ديگر عضو اين كانون نيز به فاصله چند ساعت بعد از انتشار اين بيانيه در مصاحبه‌اي عنوان داشت: «من عضو اين كانون و رييس كميته آموزش كانون مربيان هستم. از ما نظرخواهي كردند و هر كس به صورت فردي نظر خود را اعلام كرد. نظر من هم اين بود كه ليگ بايد ادامه پيدا كند. 12-10 روز پيش بود كه نظر ما را خواستند اما اينكه چرا اين بيانيه را امروز منتشر كرده‌اند و اين اتفاق زودتر نيفتاده را بايد از آقاي ذوالفقارنسب به عنوان رييس و آقاي ناصري به عنوان دبير كانون بپرسيد.»

اما بيژن ذوالفقار نسب به عنوان رييس كانون ديروز در مصاحبه‌اي گفت همه اعضاي كانون با تعطيلي ليگ موافق بودند. ذوالفقارنسب گفت: «نظر همه اعضاي هيات مديره كانون مربيان فوتبال ايران گرفته شده و همه موافق اين بيانيه بودند. ديشب در يك كانال ديدم كه آقاي نكيسا گفته بود در جريان نبوده است. امروز ولي تكذيب كرد و صراحتا نظرش را گفته است. ما يك راهكار مشخص كرديم. ۹ هفته به پايان اين فصل باقي مانده است. پيشنهاد ما اين است كه امتياز بازي‌هاي فصل آينده براي ۹ هفته اين فصل هم در نظر گرفته شود. به‌طور مثال پرسپوليس و پيكان يك بازي در اين ۹ هفته با يكديگر دارند. فصل آينده كه آنها با هم بازي كنند، امتياز آن مسابقه علاوه بر فصل آينده براي فصل 99-98 هم در نظر گرفته مي‌شود. يعني با يك بازي براي دو بازي امتياز در نظر گرفته شود تا جدول مسابقات فصل 99-98 بعد از ۹ هفته و تيم قهرمان و تيم‌هاي سقوط كننده مشخص شود.»

رييس كانون مربيان ايران در مورد 3 تيمي كه موافق تعطيلي ليگ نيستند نيز گفت: «تيم‌هاي پرسپوليس، فولاد‌ خوزستان و نفت آبادان، درخواستي براي تعطيلي ليگ نداشته‌اند. اين اتفاق به معني مخالفت اين سه باشگاه نيست اما برخلاف 13 باشگاه ديگر، هيچ نامه‌اي از اين سه باشگاه به دست ما نرسيده است.»

اين در حالي است كه سعيد آذري مديرعامل فولاد خوزستان پيش‌تر گفته بود درخواست تعطيلي مسابقات ليگ را رييس‌جمهور داشته است. همچنين مسعود رضاييان، معاون ورزشي باشگاه صنعت نفت آبادان در اين زمينه به خبرنگار ايلنا گفت: «باشگاه صنعت نفت هيچگونه مخالفتي با عدم برگزاري مسابقات ليگ برتر نداشته است. در جلساتي كه مديران باشگاه داشته‌اند اعلام كرده‌اند كه اگر نظر به برگزاري ليگ باشد ما موافقت خواهيم كرد و اگر قرار باشد مسابقات تعطيل شود هم ما موافق خواهيم بود. بالاخره اين يك تصميم جمعي است و نمي‌توان در اين باره سليقه‌اي عمل كرد.»

از جمله تيم‌هايي كه مصرانه درخواست تعطيلي مسابقات را داشته، تيم تراكتور است. مير معصوم سهرابي سرپرست اين باشگاه ديروز به فاصله چند دقيقه بعد از اظهارات رييس‌جمهور بيانيه‌اي را منتشر كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «اگر مسابقات برگزار شود، روزانه گروه 50 نفري از بازيكنان و عوامل تيم‌ها كنار همديگر جمع شده و در سالن‌هاي بدنسازي عمومي و زمين چمن، تمرينات‌شان را انجام خواهند داد كه همين تجمع، دروازه ورود كرونا به فوتبال ايران است. باتوجه به اثرات ماندگار كرونا ويروس، بازيكنان فوتبال در صورت ابتلا به اين ويروس كشنده، عمر فوتبالي‌شان به آخر خط مي‌رسد. كرونا مي‌تواند يك استعداد اين مرز و بوم را با هزار و يك آرزويش نابود كند! در شرايطي كه اين بيماري در دنيا جولان مي‌دهد، باشگاه‌ها چگونه بازيكنان‌شان را براي شروع تمرينات دعوت كنند؟ با چه تضميني؟ اگر يك بازيكن به كرونا مبتلا شود، چه كسي جواب مي‌دهد؟ متوليان امر عواقب اين تصميم را برعهده مي‌گيرند؟ طي روزهاي گذشته بسياري از بازيكنان نگراني‌شان را بابت از سرگيري مسابقات اعلام كرده‌اند.» همچنين ديروز علي اميري، مديرعامل باشگاه نساجي هم در نامه‌اي به حيدر بهاروند، سرپرست فدراسيون فوتبال، به عنوان يكي از آخرين‌ تيم‌ها تعطيلي ليگ نوزدهم را خواستار شد.

يكي از مشكلات اصلي تعطيلي ليگ تعيين قهرمان مسابقات است. باشگاه پرسپوليس و پيشكسوتان اين تيم معتقدند با وجود فاصله 10 امتيازي با تيم دوم و 9 هفته باقي‌مانده در صورت ناتمام ماندن ليگ اين تيم بايد قهرمان معرفي شود. در طرف مقابل تيم‌هاي رقيب بر اين نكته تاكيد دارند كه رقابت‌ها بايد بدون قهرمان معرفي شود. به عنوان مثال در بيانيه ديروز باشگاه تراكتور آنها موجوديت كمپين فوتبال فداي سلامت را اعلام و درخواست كردند جلوي نام قهرمان اين فصل «سلامت» نوشته شود. برخي از بازيكنان و پيشكسوتان باشگاه پرسپوليس معتقدند رقباي آنها پشت بيماري كرونا و سلامت مردم سنگر گرفته‌اند. محمد برزگر پيشكسوت باشگاه پرسپوليس در همين رابطه گفت: «اين رفتار و اين واكنش‌ها غير حرفه‌اي است، نمي‌توانند پوكر قهرماني پرسپوليس را ببينند آقايان. عزيزان در زمين با پرسپوليس بازي كردند و باختند. اخلاق را هم باختند، ديگر نمي‌توانند حرفي بزنند، ۱۰ امتياز هم عقبند. پرسپوليس بازي‌هاي آسانش مانده، دارند جنگ رواني و حاشيه درست مي‌كنند. مي‌خواهند اين اتفاق نيفتد. اين حق پرسپوليس است، به عنوان هوادار و بازيكن سابق اين را مي‌گويم. نه احساسي مي‌گويم و نه تعصبي، اين حق پرسپوليس است. آن آدم‌هايي كه سنگ‌اندازي مي‌كنند خودشان مي‌دانند در زمين حريف پرسپوليس نشدند.» همچنين سيد جلال حسيني كاپيتان سرخ‌پوشان نيز در واكنش به اين بحث‌ها گفت: «براي تمام تيم‌ها احترام قائلم اما طي 9 بازي باقي‌مانده پرسپوليس حداقل بايد 4 شكست داشته باشد و در كنار آن رقبا همه بازي‌هاي خود را ببرند كه ما از قهرماني دور شويم. كه اين كاملا غير ممكن است. در تمامي ليگ‌ها وقتي اخبار را دنبال مي‌كنيم مشخص است كه بالاترين مقام ورزشي آن كشور در تدارك اعلام شرايط و برنامه است و منتظر راي و اعلام فيفا هستند. اما اينجا هركس به خودش اجازه تعيين تكليف مي‌دهد.» پيش از اين برخي از پيشكسوتان استقلال نظير آرش برهاني و پرويز برومند و چند تن از بازيكنان تيم‌هاي رقيب مثل ميلاد فخرالديني قطعيت قهرماني پرسپوليس را زير سوال برده بودند. پرويز برومند گفته بود: «كرونا زماني در ايران گسترش پيدا كرد كه پرسپوليس با ۱۰ امتياز اختلاف در صدر جدول بود، اما اين اختلاف تضمين كننده قهرماني نيست.»

به نظر مي‌رسد طي امروز يا فردا سرنوشت ليگ تعيين تكليف شود. رضا سعيدي سخنگوي فدراسيون پزشكي ورزشي در واكنش به اميدواري بازگشايي مسابقات گفت: «ما درخواست‌هاي مختلفي از باشگاه‌ها داشته‌ايم اما اين موضوع بستگي به وضعيت بيماري در كل كشور و نظر ستاد ملي مبارزه با كرونا بستگي دارد. ما امروز (دوشنبه) با برگزاري جلسه درباره همه رشته‌هاي ورزشي صحبت مي‌كنيم اما معلوم نيست تصميم قطعي درباره شروع ليگ در همين جلسه گرفته شود يا خير.» سهيل مهدي نيز در واكنش به اظهارات رييس‌جمهور گفت: «اين نظر رياست جمهور بوده است. ما بعد از اين منتظر نظر رسمي ستاد مبارزه با كرونا خواهيم بود تا به تيم‌ها اعلام كنيم چه زماني به تمرينات بازگردند. هر زمان كه تمرينات را آغاز كنند سه الي چهار هفته هم مدت زمان براي آماده‌سازي وجود خواهد داشت تا بتوانند بازي‌ها را بعد از آن برگزار كنند.»

گفته مي‌شود مسوولان فوتبال تصميم نهايي را براي آغاز تمرينات از هفته آينده و استارت ليگ از نيمه خرداد اتخاذ كرده‌اند و تنها منتظر مصوبه ستاد ملي مبارزه با كرونا هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون