• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4639 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ ارديبهشت

جهش آمار مبتلايان به كرونا در روسيه روز به ‌روز بيشتر مي‌شود

ضربه سخت كرونا به پوتين

ميثم سليماني

 

شيوع كرونا در جهان، مديريت بحران بسياري از دولت‌ها را به چالش كشيده است. از قدرتمندترين كشورها تا كوچك‌ترين آنها همگي با بحران مديريتي روبه‌رو شدند كه به هيچ عنوان قابل مقايسه با ساير موارد پيش از آن نبوده و نيست. در يك ماه اخير در روزنامه اعتماد گزارش‌هاي متنوعي درباره وضعيت كرونا در كشورهاي مختلف و نحوه برخورد با آنها نوشته شده است. چين، امريكا، تركيه، اتحاديه اروپا و حتي شرايط حاكم بر يمن در دوره شيوع كرونا از جمله مواردي بوده كه به شكل مختصر به آن پرداخته‌ايم. اما حالا با بحراني شدن شرايط كرونا در روسيه نوبت به اين كشور رسيده است. روسيه روز يكشنبه در آخرين گزارش خود عنوان كرد كه طي 24 ساعت 10600 مورد جديد ابتلا به ويروس كرونا را شناسايي كرده است. اين بزرگ‌ترين جهش طي يك روز از زمان شروع همه‌گيري كرونا در اين كشور بوده است.  اين افزايش، چهارمين افزايش متوالي مبتلايان طي يك روز در روسيه بوده و با 134687 هزار مبتلاي قطعي اين كشور در جايگاه هفتم جهان از حيث ابتلا قرار گرفته است. وزارت دفاع روسيه همچنين تاييد كرده است كه حداقل 3 هزار نفر از اعضاي ارتش اين كشور از جمله كارمندان، نيروهاي نظامي و متخصصان غيرنظامي مبتلا به كرونا شده‌اند. به گزارش سي‌ان‌ان بيشترين شيوع در ميان سربازاني بوده كه در حال تمرين براي رژه روز 9 مه، روز پيروزي در برابر آلمان نازي پس از جنگ جهاني دوم بودند. مسكو به عنوان پايتخت بيشتر از مناطق ديگر اين كشور درگير ويروس كرونا شده و در تلاش است به نحوي از يورش بيماران و مبتلايان به بيمارستان‌ها جلوگيري كند. 
به گزارش فاكس‌نيوز سرگئي سوبيانين، شهردار مسكو هشدار داد كه احتمالا هنوز روسيه به نقطه اوج اين بيماري نرسيده است. سوبيانين مي‌گويد: از هفته گذشته مسوولان در نظر دارند براي مقابله با هجوم بيماران به بيمارستان‌ها، بيمارستان‌هاي موقت را در مجتمع‌هاي ورزشي و مراكز خريد ايجاد كنند. از طرفي ديگر ميزان شيوع كرونا به عالي‌ترين سطوح دولت روسيه رسيده و نخست‌وزير و وزير مسكن اين كشور مبتلا به كرونا شده‌اند. 
تا روز يكشنبه بيش از 68 هزار مورد ابتلا در مسكو به ثبت رسيده است. مسكو با جمعيت حدود 12 ميليون نفر اقدامات سخت‌گيرانه‌اي براي مقابله با كرونا اتخاذ كرده است و در حال حاضر اكثر شهروندان اين شهر در خانه خود به سر مي‌برند. با اين حال تعداد كشته‌ها در روسيه با رقم 1280 نفر تا روز يكشنبه، آمار نسبتا كمي را نسبت به ساير كشورها نشان مي‌دهد. اين در حالي است كه تاكنون بيش از 67 هزار نفر در امريكا بر اثر ابتلا به كرونا جان خود را از دست داده‌اند. 
با اين وجود افزايش روزافزون تعداد مبتلايان در روسيه تبديل به يك چالش جدي براي دولت و شخص ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه شده است.
ستاد مقابله با ويروس كروناي روسيه نيز در بيانيه‌هاي خود عنوان كرده حدود 50 درصد از مبتلايان به كرونا در اين كشور بدون علامت هستند. از طرفي ديگر نيمي از كل پرونده‌هاي مربوط به ويروس كرونا مربوط به شهر مسكو بوده است. روسيه در حال حاضر دوره قرنطينه در اين كشور و محدوديت رفت و آمد را تا 11 مه ‌تمديد كرده است. با اين وجود پوتين عنوان كرده، روند افزايش روزانه مبتلايان به كرونا نسبتا تثبيت شده اما كماكان اوضاع بسيار جدي است. او تاكيد كرد كه دوره اوج كماكان پيش روي ماست و احتمالا فاز جديد و ناخوشايندي از بيماري پيش رو باشد و خطر اين ويروس كماكان باقي است. 
به گزارش سي‌ان‌ان حدود 12 بيمارستان به دليل شيوع شديد اين ويروس در آن به تعطيلي كشيده شده و در حالت قرنطينه قرار گرفته است. از همين رو اين موضوع باعث عصبانيت كارمندان حوزه بهداشت و درمان روسيه شده است. آمارها نشان مي‌دهد، تعداد زيادي از كادر درمان و پزشكان مبتلا به ويروس كرونا شده‌اند. رسانه‌ها و سازمان‌هاي غيردولتي مستقل در روسيه عنوان كردند بسياري از كادر درمان به دليل امكانات كم و نداشتن تجهيزات كافي براي محافظت در برابر بيماري، مبتلا به كرونا شده‌اند. 
ميخاييل ميشوستين، نخست‌وزير روسيه كه مديريت مقابله با اين بحران را برعهده داشت روز پنجشنبه در تلويزيون دولتي اين كشور ظاهر شد و رسما اعلام كرد كه آزمايش كروناي او مثبت است. اين اتفاق يك روز پس از آن رخ داد كه ميشوستين گفت، نمي‌توان براي از بين بردن كرونا در روسيه و رفع محدوديت‌ها در كشور از جمله بازگشايي مرزها زمان دقيقي مشخص كرد.  روز شنبه نيز مسوولان يك شهر چيني در مرز روسيه با صدور اطلاعيه‌اي جهت پيشگيري از بيماري كرونا شرايط اضطراري اعلام و تاكيد كردند همه رستوران‌هاي اين منطقه تا اطلاع ثانوي تعطيل خواهد بود. 
اين اقدام و حركت شهر هاربين در استان هيليونگ جيانگ چين در حالي صورت گرفت كه ساير استان‌هاي چين رفته رفته محدوديت‌هاي مربوط به شيوع ويروس كرونا را يك به يك برمي‌دارند. 
مقام‌هاي بهداشتي چيني اخيرا ده‌ها مورد از پروازهاي محدودي كه از تاريخ 10 آوريل از مسكو به شانگ‌هاي آمده‌اند را مورد ارزيابي قرار دادند. اين افراد بيشتر اتباع چيني بودند كه از روسيه به چين بازمي‌گشتند.  در ماه مارس ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه با اعتماد به نفس بالايي براي مقابله و آمادگي در برابر شيوع ويروس كرونا سخن مي‌گفت و به شهروندان روسي اطمينان داده بود كه به لطف اقدامات اوليه براي مقابله با اين ويروس اوضاع تحت كنترل است. در روز اول آوريل رييس‌جمهور روسيه، نقش يك منجي بين‌المللي را ايفا كرد و يك هواپيما با تجهيزات كامل پزشكي به فرودگاه جان‌اف كندي نيويورك اعزام كرد. اما تا 13 آوريل همه ‌چيز تغيير كرده بود. پوتين در يك سخنراني تصويري گفت: ما مشكلات بسيار زيادي داريم و همان‌ طور كه متخصصان مي‌گويند ما هنوز اوج اين بيماري همه‌گير را پشت سر نگذاشته‌ايم. 
در مقاله اخير تاتيانا استانووايا از مركز كارنگي مسكو عنوان شده است، پوتين در بحث قرنطينه روسيه ناموفق عمل كرد. او حتي نتوانسته بود يك برنامه عملي براي مقابله با ويروس كرونا ارايه دهد و حتي نتوانست يك همدلي و همبستگي در ميان مردم براي مقابله با اين ويروس را به نمايش بگذارد. او حتي نتوانست سرگئي سوبيانين، شهردار مسكو را ياري كند تا يك قرنطينه كامل و قدرتمند در پايتخت اجرا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون