• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4639 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ ارديبهشت

كوير وحشت كرونا

طاهر جمشيدزاده

شبيه‌سازي جهان پس از كرونا صعب است و دشوار و بسيار سخت‌تر از آن است كه بتوان از حالا مانيفستي براي آن صادر كرد و آن را متفاوت‌تر از گذشته دانست حتي اگر سياره آبي مغموم و مظلوم اين روز و شبان مرگبار منظومه شمسي به سلامت از اين بحران عبور كند كه دور از ذهن نيست .
اكنون ديگر بحث از كرونا براي همه كسالت‌بار و مشمئزكننده است چون دستش براي بشر رو شده و پژوهشگران و دانشمندان هم خوب دستش را خوانده‌اند و نسخه ژنتيكي آن را دانشمندان روسي و چيني استخراج كرده و توالي‌يابي كرده‌اند و احتمال مي‌رود يك باز آن مثل تيميدين جابه‌جا شده باشد كه باعث اين همه تلفات شده و تا كنون۲۵۰هزار نفر در جهان را بي‌صدا به كام مرگ كشانده است، اما روي ديگر بيماري كه مثل روي ديگر ماه در آسمان پشت به ما انسان‌هاست هنوز ناشناخته است كه تا كي و تا چند اين بيماري نوظهور جولان داده و قرباني مي‌گيرد و دست از سر بشر در سياره آبي كهكشان برخواهد داشت و هنوز هم فرضيه گرما كه خيلي از دانشمندان و پژوهشگران علوم زيستي و كيهان‌شناسي و علم فيزيك به آن دلخوش كرده بودند در هاله‌اي از ابهام است،چراكه در مناطق حاره‌اي و گرم در شبه جزيره عربستان، امارات، قطر، ليبي و بيشتر كشورهاي عربي شيخ‌نشين حوزه خليج‌فارس و مناطق گرم كره زمين و شاخ آفريقا هر روز موارد زياد ابتلاي جديد از اين بيماري گزارش و مخابره مي‌شود و همتاي اين بيماري«مرس» فراموش نشود كه در سپتامبر و تابستان در گرماي حاره‌اي عربستان به وقوع پيوست و۳۷درصد ميزان مرگ و ميرش در دنيا گزارش شد و واهمه و دغدغه اصلي دانشمندان اكنون اين مساله است كه احتمالا كرونا بيشتر به مرس شباهت دارد تا به سارس و بايد دنبال نقاط اشتراك و افتراق كرونا با مرس بيشتر گشت و كاوش و جست‌وجو كرد تا شايد بتوان زودتر راه چاره و مهار و درماني براي خروج از اين بن‌بست كرونا براي جهان پيدا كرد.
هر چند روتاويروس‌ها را عامل اصلي اسهال ويروسي گوساله مي‌دانند، ولي كروناويروس‌ها نيز در اين رابطه حايز اهميتند. كروناويروس‌ها را اولين بار در سال ۱۹۵۱ در ايالات متحده كه اكنون بيشترين ميزان قربانيان مبتلا به كرونا ويروس با ۶۷ هزار نفر در اختيار دارد و در رتبه اول رنكينگ مبتلايان و قربانيان بيماري است به عنوان عامل اسهال گوساله‌ها گزارش كردند، ولي اكنون آنها در همه جاي دنيا شناخته شده‌اند. ابتدا آنها را با مشاهده در زير ميكروسكوپ الكتروني تشخيص مي‌دادند، ولي بعدا دريافتند كه با افزودن تريپسين به محيط كشت سلول به آساني مي‌توان آنها را جدا كرد. كشت سلول‌هاي مختلف گاو و سلول‌هاي انسانيHRT-۱۸نسبت به سويه‌هاي متعدد ويروس حساسند. رشد ويروس در محيط كشت از روي پديده جذب خون مشخص مي‌شود؛ كرونا ويروس براي تكثير در RNA «واحد ساختماني ويروس ها» سلول عمل رونوشت‌برداري معكوس «ترانس كريپتاز معكوس» انجام مي‌دهد و همين مساله شبيه لنتي ويروس‌ها وHIVپروژه ساخت واكسن عليه اين بيماري و مهار و كنترل آن را با چالش اساسي مواجه كرده است و نياز به واكسن نوتركيب از DNAياRNAسلول مي‌تواند اين چالش عمده فراروي پژوهشگران و دانشمندان را قابل دسترس و مرتفع كند. تمام مراحل تكثير در سيتوپلاسم سلول صورت مي‌گيرد و نسبتا كند طي مي‌شود. به دنبال انجام مراحل جذب، نفوذ و انداختن پوشش ويروس، مولكولRNA ويروس مستقيما ترجمه مي‌شود، يكي از محصولات آن نوعي پليمر از RNA است كه بعدا رشته كاملRNAسنس منفي را رونوشت‌برداري مي‌كند و در ادامه روند تكثير از اين الگو تحت ژنوم‌هاي پيام‌آور«mRNA»به صورت رديف‌هاي مجزا با انتهاي مشترك3’توليد مي‌شود. واكسن‌هاي موجود عليه بيماري در اسهال كروناويروسي گاوها عليه بيماري موثر نيستند، زيرا ظاهرا آنتي‌ژن آنها كافي نيست و به علاوه نمي‌توان آنها را در اوايل بيماري تجويز كرد. ايجاد ايمني در مادران و در نتيجه افزايش آنتي‌بادي آغوز از راه‌هاي ديگر پيشگيري بيماري در گوساله‌هاست. 
آنتي‌بادي مونوكلنال (موش) به صورت فرآورده تجارتي براي كنترل عفونت‌هاي اشيرشياكلي در گوساله‌ها استفاده‌ مي‌شود. مشابه همين فرآورده مي‌تواند براي كنترل عفونت‌هاي كروناويروسي و روتاويروسي در انسان مصرف شود و مي‌تواند نتيجه بسيار بهينه و موثري حتي بهتر از پلاسما درماني كه نخست كره‌اي‌ها آنها را پيشنهاد كردند در پي داشته باشد؛ حتي اسهال كرونا ويروسي سگ‌ها «كه دو قلاده يك ماه پيش در هنگ‌كنگ بر اثر ابتلا به كرونا تلف شدند و گزارش شد» هم معمولا موجب گاستروآنتريت خفيفي مي‌شود كه پس از مدتي بهبود مي‌يابد. 
هرچند اين بيماري پيش از مشاهده اولين مورد آنتريت پاروويروسي سگ در سال۱۹۷۸ميلادي گزارش شد ولي اكنون بيشتر توام با عفونت‌هاي پاروويروسي است و موجب اسهال شديد و بعضا مشابه همان دو مورد و تلف شدن ۲قلاده سگ در هنگ‌كنگ گزارش شد كشنده مي‌شود؛ عفونت‌هاي كروناويروسي سگ‌ها را مي‌توان با تجويز نوعي واكسن غيرفعال كنترل كرد؛ هيچ بعيد نيست اين بار دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده شبيه گاف چند روز پيش خود در اظهارات غيرعلمي و غيرمستند كه گفته بود براي در امان ماندن از ويروس شوم كرونا به بدن خودتان مواد ضدعفوني كننده تزريق كنيد و اشعه فرابنفش به بدن خود بتابانيد كه يك كارتونيست امريكايي عكس كاريكاتور دونالد ترامپ را در حالي كه لباس سفيد پزشكي پوشيده و آمپول به دست مي‌خواهد عمو تام را واكسن بزند كه عمو تام پشت به ترامپ مشغول خواندن سوابق پزشكي دونالد ترامپ است كه از دانشگاه ترامپ فارغ‌التحصيل شده است و در واقع بي‌سوادي ترامپ را به رخ جامعه سرمايه‌داري مي‌كشد؛ پارسال هم اظهار كرده بود كليه قسمتي از قلب است اين بار دست به دامان حيوانات شود و به دامپزشكان توصيه كند كه براي درمان كرونا كه اكنون بيشتر ايالت‌هاي كشور متبوعش را در برگرفته و در كليدي‌ترين و پرجمعيت‌ترين ايالت نيويورك بالاي ۳۵هزارنفر جان خود را از دست داده‌اند از واكسن‌هايي كه براي درمان اسهال كروناويروسي در گاو، سگ و خوك استفاده مي‌شود، بهره ببرند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون