• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4643 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت

تهران و خوزستان در جدال با كوويد 19

كماكان وضعيت قرمز است رعايت كنيم

خبر خوب: مقايسه آمارها نشان از كاهش نسبي شدت بيماري و تضعيف ويروس دارد اما همچنان تعداد مبتلاها قابل اعتنا است

گروه اجتماعي| به دنبال آغاز فاز دوم غربالگري در تهران، مسوولان وزارت بهداشت درباره وضعيت ابتلا در استان‌هاي تهران و خوزستان هشدار دادند. 
در حالي كه تهران، اولين شهر از كشور است كه به دليل آمار بالاي مبتلايان، فاز دوم غربالگري و بيماريابي در آن اجرايي مي‌شود، بنا بر اعلام مسوولان وزارت بهداشت، از 30 بهمن تاكنون، 573 هزار و 220 آزمايش براي شناسايي مبتلايان كوويد 19 در كشور انجام شده و چند روز قبل هم سازمان بهداشت جهاني محموله جديدي شامل 100 هزار تست كرونا به ايران تحويل داده است. 
بنا بر آخرين اعلام كيانوش جهانپور؛ سخنگوي وزارت بهداشت، تا ظهر ديروز و به دنبال شناسايي 1529 بيمار جديد كوويد 19، تعداد مبتلايان اين بيماري ويروسي در كشور به 106 هزار و 220 نفر رسيده كه با فوت 48 بيمار در بازه زماني 19 تا 20 ارديبهشت، تعداد متوفيان هم به 6 هزار و 589 نفر افزايش يافته اما از كل مبتلايان، تاكنون 85 هزار و 64 نفر بهبود يافته و 2 هزار و 696 نفر از مبتلايان در شرايط وخيم و فاز حاد بيماري هستند كه عدد اعلام شده درباره مبتلايان در شرايط وخيم، در مقايسه با آمار مشابه روزهاي گذشته كه گاهي از 3500 نفر هم فراتر رفته بود، نشانگر كاهش نسبي شدت بيماري، تضعيف ويروس و كاهش تعداد آن تعداد از مبتلايان است كه وارد فاز حاد بيماري مي‌شوند. جهانپور هم ديروز و به دنبال اعلام گزارش روزانه از وضعيت ابتلا و بهبودي و فوت كوويد 19 در كشور، تاييد كرد كه حالا، با كاهش بستري‌ها و افزايش مراجعات بيماران با علايم خفيف و نيازمند قرنطينه خانگي و مراقبت‌هاي غير بيمارستاني مواجه هستيم و برخلاف هفته‌هاي گذشته، حداكثر، ۲۵ درصد موارد شناسايي شده در كشور (غير از استان خوزستان) نيازمند بستري بيمارستاني و مابقي موارد سرپايي هستند كه به دنبال گسترش بيماريابي و بيماريابي زودهنگام، شناسايي شده‌اند.
با وجود اين اميدواري‌ها اما همچنان آمارها در استان خوزستان از شرايط نگران‌كننده‌اي حكايت دارد. 
غروب جمعه، مسوولان استان خوزستان خبر دادند كه در اين استان كه آمار ابتلا، صرفا به دليل لغو زودهنگام محدوديت‌هاي تردد اجتماعي و بي‌توجهي مردم به توصيه‌هاي بهداشتي، حالا به وضعيت نگران‌كننده‌اي رسيده، روزانه 200 نفر به تعداد مبتلايان كوويد 19 اضافه مي‌شود. 
سخنگوي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز روز جمعه در اعلام آخرين آمار ثبت شده كرونا در استان گفته بود كه ظرف بازه زماني پنجشنبه تا جمعه، ۱۹۲ مورد ابتلاي جديد به كوويد ۱۹ در خوزستان شناسايي شده و تعداد كل مبتلايان استان به ۴ هزار و ۱۰۲ نفر افزايش يافته است. 
علي احسان‌پور افزوده بود: «اين موارد جديد به تفكيك شهرستان‌ها؛ اهواز ۵۱ مورد، دزفول ۴۹ مورد، شوش ۲۸ مورد، باوي ۲۵ مورد، شوشتر ۹ مورد، كارون ۸ مورد، آبادان ۵ مورد، ماهشهر و خرمشهر هر يك ۳ مورد؛ مسجدسليمان، حميديه و بهبهان هر يك ۲ مورد؛ شادگان، انديمشك، هنديجان، رامهرمز و دشت آزادگان هر كدام يك مورد بوده است. همچنين طي همين فاصله زماني، ۸ بيمار كوويد ۱۹ در خوزستان جان خود را از دست دادند و تعداد فوت‌شدگان در استان به ۲۷۰ مورد رسيده است، اما ۵۰۱ بيمار در بيمارستان‌هاي خوزستان تحت درمان هستند و ۳ هزار و ۳۳۱ بيمار بهبود يافته‌اند.»  در حالي كه رييس بيمارستان رازي اهواز پنجشنبه شب هشدار داده بود كه از مراجعه هر دو نفر به بيمارستان رازي اهواز، يك نفر به دليل ابتلا به كوويد 19 بستري مي‌شود، سخنگوي دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز هم ديروز هشدار داد كه خوزستان، در حال رسيدن به قله ابتلاست و از ارايه پيشنهادات جديد به شوراي تامين استان براي تصميم‌گيري جديد و احتمالا با اعمال محدوديت‌ها و سختگيري‌هاي مجدد براي تردد اجتماعي و فعاليت كسب و كار خبر داد. 
سخنگوي وزارت بهداشت هم ديروز در شبكه‌هاي اجتماعي اعلام كرد كه تهران و خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته حدود نيمي از موارد ارجاع بيمارستاني و بستري ابتلاي جديد ‎كوويد ۱۹ در كشور را به خود اختصاص داده‌اند و خوزستان همچنان در مرحله طغيان بيماري قرار دارد، بنابراين شرايط تهران، هنوز هم مورد رضايت مسوولان وزارت بهداشت نيست. ديروز، معاون كل وزارت بهداشت، پايتخت را «پاشنه‌ آشيل كرونا» معرفي كرد و ضمن اعلام تداوم ممنوعيت برگزاري مراسم عزا و عروسي و تورهاي گردشگري و تعطيلي مدارس گفت: «در استان تهران و در مقايسه با چند هفته گذشته، شاهد روند نزولي ۶۰ الي ۷۰ درصدي در بستري و مرگ و مير ناشي از كرونا و همچنين روند نزولي 40 تا 50 درصدي پذيرش بيماران در ICU هستيم، اما جمعيت بالاي پايتخت، مهم‌ترين دليل درصد بالاي ابتلاهاست.» 
ايرج حريرچي، در مورد شرايط نگران‌كننده و تداوم صعود آمار ابتلا در استان خوزستان هم گفت: «ما همچنان نگران خوزستان هستيم و روند ابتلا در اين استان صعودي است. اهواز دومين شهر كشور از نظر ميزان حاشيه‌نشين محسوب مي‌شود و در حال حاضر تمركز موارد افزايش بيماري در خوزستان هم در اهواز است كه حتما بايد تدابير مناسبي برايش چيده شود. ديروز هم جلسه ستاد استان تهران با حضور وزير بهداشت و مسوولان استاني و ساير دستگاه‌هاي استاني بود. با وجود آنكه اپيدمي در خوزستان نسبت به ساير استان‌ها و برخي استان‌هاي جنوبي كشور، نسبت به ساير استان‌ها ديرتر آغاز شده و حالا شاهد اوج‌گيري و تشديد بيماري در اين استان‌ هستيم، در هر نقطه از كشور، اگر بازگشايي‌ها موجب افزايش بيماري شود يا به دليل خصوصيت اپيدمي در يك شهرستان يا خصوصيات اجتماعي يك منطقه، بازگشايي‌ها باعث شود كه با تشديد موارد ابتلا مواجه شويم، حتما تصميمات سختگيرانه‌تر و بازگشت به گذشته را خواهيم داشت.»
به دنبال اين نگراني‌ها، رييس مجمع نمايندگان استان خوزستان هم ديروز با ابراز نگراني از تداوم وضعيت قرمز ابتلاي كوويد 19 در استان خوزستان و به خصوص شرايط مناطقي همچون دشت آزادگان، هويزه و اميديه، از دولت خواست كه شرايط اين استان به‌طور ويژه مورد توجه باشد، چراكه در اين استان، علاوه بر ضعف شديد زيرساخت‌هاي بهداشتي و درماني، كمبود نيروي درماني يكي از مشكلات جدي است. 
علاوه بر اين، تشكل‌هاي دانشجويي علوم پزشكي اهواز در اعتراض به مديريت بحران كرونا در خوزستان بيانيه‌اي صادر كردند و ضمن آنكه قصور را متوجه مديريت بحران بيماري در استان دانستند، نوشتند: «در اين شرايط بحراني كه با گذشت هر ساعت وضعيت استان زخم خورده خوزستان وخيم و وخيم‌تر مي‌شود، ادامه‌دار بودن شرايط و عدم مديريت صحيح مي‌تواند سبب بروز فاجعه‌اي جبران‌ناپذير شود كه جان هزاران نفر از شهروندان استان را با خطر بسيار جدي رو‌به‌رو مي‌كند. به دليل تصميمات نسنجيده و غيركارشناسي صورت گرفته و رفع محدوديت‌هاي آمد و شد، آمار ابتلاي به بيماري كرونا در بازه دو هفته در استان خوزستان تا سه برابر رشد داشته و اين در حالي است كه شرايط و امكانات استان ديگر قادر به پاسخگويي به اين شرايط نيست. بازگشايي بدون پشتوانه و ناگهاني و عدم اطلاع‌رساني مكفي از سوي دانشگاه و وزارت بهداشت سبب شده تا مردم با فرض عادي بودن شرايط در سطح شهر تردد كنند و همين موضوع زمينه شيوع بيش از پيش بيماري را فراهم كرده است. گناه مسوولان آنگاه سنگين‌تر مي‌شود كه انفجار آمار را نتيجه بي‌مبالاتي مردم مي‌دانند در حالي كه هيچ اقدام موثري در زمينه مقابله با شيوع بيماري از سوي مسوولان انجام نشده است.» 
خبرگزاري مهر كه اين بيانيه را منتشر كرده، خبر داده كه در اين بيانيه پيشنهادهايي براي كاهش ابتلاي مردم به كرونا مطرح شده كه از جمله مي‌توان به بازگشت سريع محدوديت‌هاي ترددي در سطح استان، بستن معابر شهري و جلوگيري از عبور و مرورهاي بي‌دليل در سطح شهرها و برخورد جدي با خاطيان، ضدعفوني منظم تمام معابر شهري و اطلاع‌رساني صادقانه و هشدار‌دهنده به شهروندان، كاهش ظرفيت كاري ادارات و تعيين سازوكارهاي جهت كاهش نياز مردم به خروج از منزل و بسيج تمامي امكانات استاني و كشوري براي كمك به دانشگاه علوم پزشكي و اعلام وضعيت بحراني به ستاد ملي كرونا اشاره كرد. در پايان اين بيانيه تاكيد شده است: «جان هموطنان ما خط قرمز تغييرناپذيري است كه هرگونه سهل‌انگاري در حفاظت از آن عواقبي بس خطرناك را در پي دارد. در صورت ادامه يافتن ضعف‌هاي مديريتي، وزارت بهداشت، استانداري خوزستان و دانشگاه علوم پزشكي اهواز به عنوان حافظان اصلي جان مردم و تصميم‌گيران اصلي در اين زمينه، مسوولان اصلي تمامي عواقب اين فاجعه هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون