• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4646 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت

تاثيرات ويروس كرونا در خاورميانه

ويروس كرونا مي‌تواند، ضربه بزرگي به اقتصاد بيمار اين كشور بزند. معترضين معتقدند اگر در گذشته لبنان، سوييس خاورميانه بود اما امروز لبنان به ونزوئلاي خاورميانه تبديل شده است.
عربستان| تاكنون بيشترين مبتلايان به ويروس كرونا در اين كشور را كارگران خارجي از آسياي جنوبي يا پاكستان و مصر كه در اماكني با تراكم زياد با هم زندگي مي‌كنند، تشكيل مي‌دهند. ضمنا آنها را هم در آنجاها در قرنطينه قرار داده تا مبادا اين ويروس به مردم بومي سرايت كند. رسيدگي پزشكي به آنها هم كافي نيست. خاندان سلطنتي هم واكنش وحشت‌زده‌اي به اين ويروس نشان داده است. ويروس كرونا براي اين كشور مانند يك فاجعه است. پروژه توسعه اقتصادي اين كشور موسوم به پروژه 2030 به خاطر سقوط قيمت نفت ديگر امكان اجرايي شدن ندارد. مراسم حج امسال نيز كه هر ساله 15 ميليارد دلار به صندوق دولت وارد مي‌كرد نيز به احتمال زياد لغو خواهد شد. منتقدين، رهبران اين كشور را متهم به ناكارآمدي در ارتباط با مهار ويروس كرونا مي‌كنند. عربستان كه از كاهش بهاي نفت و شيوع ويروس كرونا آسيب ديده است، درصدد تعليق كمك هزينه‌هاي معيشتي و افزايش 3 برابري ماليات بر ارزش افزوده در اين كشور برآمده است. كمك هزينه‌هاي معيشتي از ابتداي ماه ژوئن به حال تعليق درخواهد آمد و ماليات بر ارزش افزوده از اوايل ماه ژوييه از 5 درصد به 15 درصد افزايش پيدا خواهد كرد.
يمن| ويروس كرونا در اين كشور با مقاومت ضعيفي روبه‌رو خواهد بود زيرا به خاطر سال‌ها جنگ و شيوع وبا در آنجا و سوءتغذيه، مردم اين كشور را خيلي ضعيف كرده است. در شهر ساحلي عدن در جنوب يمن، اين روزها خبر از كشته شدن افرادي به خاطر ابتلا به ويروس كرونا به گوش مي‌رسد هر چند كه وزير بهداشت و درمان- اگر اصلا بهداشت و درماني وجود داشته باشد- آن را تكذيب مي‌كند.
عراق| در عراق وضعيت تا حدودي مانند لبنان است. در اين كشور به ‌رغم شيوع ويروس كرونا باز هم مردم عليه دولت به خيابان مي‌روند. مردم فقير معتقدند هيچ فرقي نمي‌كند كه آدم به خاطر گرسنگي يا ويروس كرونا بميرد. اين كشور به دليل مشكلات اقتصادي و هم‌اكنون به خاطر شيوع ويروس كرونا تحت فشار قرار گرفته است. تاكنون هم با صرفه‌جويي‌هاي زيادي كه ملت ديگر نمي‌تواند آنها را تحمل كند از ورشكستي جلوگيري به عمل آمده است. با سقوط قيمت نفت، دولت عراق درست مانند مقامات كردستان براي پرداخت حقوق كارمندانش با مشكلاتي روبه‌رو است. حكومت نظامي نيز وضعيت خانواده‌هاي فقير را كه با مشكلات كار كردن مواجه هستند، پيچيده كرده است. بسياري در انتظار تغييرات جديد سياسي در اين كشور هستند و اينكه آيا تغييرات جديد مي‌تواند، مانع از بحران‌هاي بي‌وقفه و طولاني ‌شود. در پي نتايج بن‌بست سياسي و سقوط قيمت نفت لاجرم بحران سلامت، اقتصادي، امنيتي و قومي نيز اضافه شده و تهديدات داعش نيز همچنان وجود دارد. از روز گذشته استان‌هاي مركزي و جنوبي عراق كه از اول اكتبر 2019 شاهد اعتراض مردمي عليه فساد، بيكاري و خدمات عمومي به شكل تظاهرات، راه‌پيمايي، تحصن و اعتصاب بود و همين اعتراضات موجب استعفاي «عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير وقت شد بار ديگر در برخي از شهرهاي عراقي مجددا از سر گرفته شده است. اين‌ بار معترضان، مطالبات خود را از دولت «مصطفي الكاظمي» نخست‌وزير جديد پيگيري مي‌كنند.
فلسطين|  ويروس كرونا تفاوتي بين اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها قائل نشده و اين ويروس در برابر ديوارها و سيم‌هاي خاردار دايمي بين دو طرف متوقف نشده است. شواهد نشان مي‌دهد، دو طرف به اين نتيجه رسيده‌اند كه فقط با همكاري مي‌توان عليه اين ويروس مبارزه كرد. اسراييل مدعي است، پزشكان فلسطيني و پرستاران را براي مقابله و مداواي مبتلايان به ويروس كرونا آموزش مي‌دهد و لوازم پزشكي به سرزمين‌هاي اشغالي ارسال مي‌كند. سازمان ملل كه اغلب از سياست‌هاي دولت اسراييل انتقاد مي‌كند، همكاري بين اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها را مورد تحسين قرار داده و آن را گامي در جهت رسيدن به صلح مي‌داند. 
 در حالي كه اسراييل داراي وسايل پزشكي مدرن و يك سيستم بهداشت و درمان مجهز است ولي چنانچه ويروس كرونا در حد گسترده در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين كه فاقد يك سيستم بهداشت و درمان كارآمد است، شيوع پيدا كند اين منطقه بحران جديدتري را شاهد خواهد بود. با آغاز شيوع كرونا بحران اقتصادي در ميان فلسطيني‌ها شدت گرفته است. فلسطيني‌هاي زيادي كه تاكنون از كرانه باختري براي كار به اسراييل مي‌رفتند به خاطر بسته شدن مرزها از سوي اسراييل عملا بيكار شده‌اند. تهديد از سوي اسراييل براي الحاق بخشي از كرانه باختري به خاك اسراييل وجود دارد.
 تركيه | روند افزايشي تعداد مبتلايان ويروس كرونا در تركيه بعد از اعمال تدابير سختگيرانه دولت اين كشور براي مقابله با شيوع اين بيماري تا حدودي متوقف شده و تقربيا سير پايدار به خود گرفته است. تعداد كل مبتلايان به ويروس كرونا در تركيه به 137115 نفر و تعداد قربانيان آن نيز به 3739 نفر رسيده است. اردوغان مدعي است اگر مردم تركيه به دستورالعمل‌هاي پزشكي عمل كنند اين كشور زودتر از ديگران مي‌تواند ويروس كرونا را پشت سر بگذارد. اما شواهد نشان مي‌دهد به دليل سياست‌هاي اقتصادي اردوغان اين كشور راه دشواري در پيش دارد. اردوغان اگر بخواهد آينده سياسي خود را به خطر نيندازد بايد از هم پاشيدگي اقتصادي جلوگيري كند. گفته مي‌شود توريست‌هاي خارجي كه يكي از منابع مهم درآمد در تركيه هستند در آخر تابستان مي‌توانند به كشور بيايند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون