• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4646 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت

چه جشنواره‌هايي را كرونا تعطيل كرد؟

تنهاي تنهاي تنها

گروه هنر و ادبيات 

 

همزمان با گسترش بيماري كوويد19 در جهان و تاثيرپذيري كليه مشاغل از اين ويروس خطرناك، چگونگي فعاليت‌هاي سينمايي هم دچار اختلال شد؛ بعد از تعطيلي سراسري سينماهاي جهان، چگونگي برگزاري جشنواره‌هاي معتبر بين‌المللي هم در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت و تمام اين مدت هم مسوولان و مديران سينمايي منتظر بهبود شرايط بودند اما تمديد پي‌در‌پي وضعيت قرمز كرونايي و ادامه تعطيلي‌هاي قرنطينه‌اي اسباب لغو جشنواره‌ها را فراهم آورد به‌طوري‌كه مسوولان فستيوال‌هاي مختلف يكي پس از ديگري برگزاري رويدادشان را به زمان ديگري موكول كردند.  از مهم‌ترين رويدادهاي سينمايي اروپا مي‌توان به جشنواره فيلم لوكارنو اشاره كرد كه قرار بود از تاريخ ۵ تا ۱۵ آگوست (۱۴ تا ۲۴ مرداد) در كشور سوييس برگزار شود به دليل شرايط پيش‌آمده لغو شد، جشنواره فيلم كارلووي‌واري به عنوان مهم‌ترين جشنواره سينمايي در اروپاي شرقي و مركزي يا جشنواره بين‌المللي فيلم ادينبورگ اسكاتلند كه قديمي‌ترين جشنواره بريتانياست از برگزاري اين رويداد منصرف شدند. ايسنا در همين زمينه نوشته كه در سايه گسترش شيوع ويروس كرونا در امريكا و كانادا، برگزاري جشنواره معتبر هات داكس در كانادا و جشنواره بين‌المللي فيلم ترايبكا در امريكا به زماني ديگر موكول شد. 

بيست و هفتمين جشنواره فيلم جنوب از جنوب غربي آستين در كشور امريكا نيز به دليل جلوگيري از شيوع ويروس كرونا به ‌طور كلي لغو شده است. جشنواره مهم مستند فول فريم هم طبق برنامه‌ريزي پيشين بايد در ماه آوريل و در دانشگاه دوك امريكا ميزبان سينماگران و مستندسازان مي‌بود، اما اين دانشگاه تمامي اين رويدادها را به طور كلي لغو كرده است. در همين راستا جشنواره بين‌المللي فيلم پراگ در كشور چك يا دهمين جشنواره فيلم پكن لغو شده‌اند. در اين ميان جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه پالم اسپرينگز هم ترجيح داد برگزار نشود. جشنواره فيلم مونيخ و چهل و ششمين جشنواره فيلم سياتل در امريكا هم به دليل بحران جهاني كرونا امسال تعطيل شدند. همچنين به اين اسامي مي‌توان جشنواره فيلم استانبول، جشنواره فيلم‌هاي مستند تايوان، جشنواره فيلم‌هاي فانتزي بروكسل، جشنواره فيلم‌هاي فانتزي اسب طلايي تايپه، جشنواره فيلم واشنگتن دي‌سي، جشنواره فيلم كوتاه و مستند كراكو، جشنواره فيلم ساراسوتا، جشنواره فيلم سونوما، جشنواره فيلم زنان دنور، جشنواره فيلم لوكزامبورگ، جشنواره مستند مونيخ، جشنواره فيلم اسكوپيه، جشنواره سن فرانسيسكو، جشنواره‌ ميامي، جشنواره مونت كلر، جشنواره فيلم كانادا، جشنواره فيلم صوفيه، جشنواره مستند زاگرب و جشنواره حقوق بشر پراگرا را اضافه كرد كه به سبب شيوع ويروس كرونا لغو يا به زمان ديگري موكول شده‌اند.همچنين به دليل تاثير بحران كوويد ۱۹ بر تمامي فعاليت‌ها و رويدادهاي مهم سينمايي جهان، سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر در ايران نيز در سال ۱۳۹۹ برگزار نمي‌شود و به سال آينده موكول شده است.
در اين ميان تنها هفتاد و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم ونيز طبق اعلام مديران بي‌ينال ونيز قرار است بدون تغيير و طبق تاريخ اصلي يعني از 
۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهريور) برگزار شود و بايد منتظر ماند و ديد آيا شرايط گسترش ويروس كرونا طي چند ماه آينده برگزاري اين جشنواره سينمايي را امكان‌پذير مي‌كند يا خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون