• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4646 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت

چرا UFC همه را وادار به سكوت كرده است؟

گروگان‌گيري در قفس مبارزه

ترجمه| سامان سعادت

 

شنبه شب Ultimate Fighting Championship اولين سازمان بزرگ در سطح جهان بود كه در طول شيوع بيماري كرونا نخستين رويداد زنده ورزشي را در امريكا برگزار كرد. مسوولان اين سازمان ثروتمند اعلام كردند مبارزان توي قفس قرار است شب‌هاي سرگرم‌كننده‌اي براي مخاطباني فراهم آورند كه در قرنطينه به‌سر مي‌برند و به نوعي حواس آنها را از بيماري منحرف كنند. بعد از اين مسابقه نيز دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا با تبريك به دانا وايت، رييس يواف‌سي از ساير سازمان‌هاي ورزشي كشور خواست هر چه سريع‌تر مسابقات ورزشي را بازگردانند. 
با اين وجود به نظر مي‌رسد اين سازمان نمي‌تواند الگوي خوبي براي ديگران باشد مخصوصا اگر بدانيم كاري كه UFC انجام داده پرت كردن حواس‌ها از پروتكل‌هاي بهداشتي درنظر گرفته شده بوده است. سوال‌هاي زيادي امروز از نحوه غربالگري اين سازمان وجود دارد؛ سوالاتي در مورد نحوه اطمينان حاصل كردن از اينكه كسي درگير بيماري نيست، وضعيت افراد مبتلا بعد از مثبت شدن تست‌شان، هزينه‌هاي پزشكي و قرنطيه و نظافتي، تعهدات سازمان در صورت ايجاد مشكل بلندمدت براي ورزشكاران و چيزهايي شبيه به اين.
جمعه شب و كمتر از 24 ساعت مانده به رويداد UFC 249 گزارش‌هايي منتشر شد مبني بر اينكه رونالدو سوارز به همراه دو cormer-man خود به بيماري كوويد 19 مبتلا شده‌اند. به اين ترتيب رقابت اين مبارز با هاليا هال لغو شد و طبق ادعاي سازمان او تحت نظارت پزشكان به قرنطينه رفت تا شرايطش تحت نظر گرفته شود. اما تصاوير نشان مي‌دهد اين ورزشكار مبتلا در روزهاي قبل در حال پياده‌روي در هتل و تعامل با ساير مبارزان بود. حتي هنگامي كه او در سالن وزنه حضور داشت رييس سازمان يعني دانا وايت با او خوش‌وبش‌ كرده بود و سوارز به شوخي مشتي حواله رييس كرده بود؛ البته با دستكش.
در تلاش براي موجه نشان دادن اين روند يواف‌سي بيانيه‌اي منتشر و در آن ادعا كرد پاسخ سازمان به اين ابتلاي مثبت نشان‌دهنده اثربخشي اقدامات بهداشتي و ايمني اتخاذ شده در UFC است. اين درحالي است كه در همين شرايط مشخص شده نقاط ضعفي در پروتكل‌هاي بهداشتي يواف‌سي وجود دارد؛ نقاط ضعفي كه البته كسي نمي‌خواهد در موردشان اظهارنظر كند. 
اقدامات بهداشتي و ايمني UFC شامل آزمايش همه افراد درگير در اين رويداد بود. مبارزان، مربيان، مسوولان و حتي افراد رسانه بود. اين سازمان همچنين عرصه حضور را به پرسنل ضروري محدود كرده بود. ورزشكاران و كاركنان ملزم به شركت در تست‌هاي غربالگري نظير بررسي دما بودند و دستورالعمل‌هايي براي نحوه مراوده نيز داده شده بود. با اين حال در طول رويداد مشخص شد كه اين دستورالعمل‌ها مخصوصا فاصله‌گذاري اجتماعي زياد مورد توجه نيست. در ابتداي مراسم افراد در فاصله بسيار كمي از هم ايستاده بودند تا رقابت معرفي شود و هيچ كدام نيز از ماسك استفاده نكرده بودند. مصاحبه‌هاي بعد از بازي نيز به هيچ‌وجه با رعايت فاصله انجام نشد. افراد رديف جلو نيز كه فاصله زيادي تا قفس‌ها نداشتند نيز ماسك نزده بودند. 
در حالي كه پروتكل‌هاي بهداشتي به راحتي در شب مبارزه ناديده گرفته مي‌شد، اين سازمان با تهديد از مبارزان و خبرنگاران درخواست كرد از انتقاد به اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي چشم‌پوشي كنند. گويا اين سازمان در قرارداد با اين افراد‌ بندي را گنجانده كه آنها را مجبور مي‌كند در اين زمينه سكوت كنند. 
بر اين اساس اگر مبارزان چه در مورد مسائل بهداشتي مربوط به كوويد 19 چه در هر زمينه ديگري انتقادي از سازمان را رسانه‌اي كنند همه يا هر بخشي از جوايز كه برنده شده‌اند باطل مي‌شود. 
دانا وايت در اين زمينه و در پاسخ به سوال ياهو اسپرت كه اول از همه از وجود چنين‌بندي در قرارداد مطلع شده بود، مي‌گويد: «اول از همه‌چيز‌بندي در قرارداد وجود دارد به نام اتهام غيرواقعي. اين بند در همه قراردادها وجود دارد. اگر شما از مسابقات بيرون آمديد و ادعايي در مورد پروتكل‌هاي بهداشتي داشتيد و اين حرف شما حقيقت بود، جزو موارد ادعاي غير واقعي محسوب نمي‌شود.»
با اين حال نيويورك‌تايمز با اظهارات وايت مخالفت كرد و توضيح داد كه هيچ نشاني از اينكه در قرارداد روي اظهارات غير واقعي تاكيد شده باشد وجود ندارد.»
اين وضعيت همچنين اظهار مي‌دارد كه شركت‌كنندگان در اين رويدادها نمي‌توانند هيچ مسووليتي را متوجه UFC كنند. آنها در صورتي كه آسيب شديد و دايمي ببينند، يا وضعيت‌شان به مرگ منجر شود، يا با تب و كاهش وزن مواجه شوند يا درگيري ريوي غير قابل بازگشت بگيرند و سيستم عصبي بدن‌شان دچار مشكل شود يا حالت عصبي و پريشاني و درنهايت ناتواني موقت و دايم آنها را تهديد كنند كه درآمدشان را از بين ببرد آنها نمي‌توانند يواف‌سي را مسوول بدانند. به اين ترتيب UFC هزينه‌اي بابت مشكلات احتمالي ناشي از حضور در رويدادها پرداخت نخواهند كرد. 
در اين بين تنها مبارزان و كارمندان يواف‌سي نيستند كه اين قرارداد را امضا كرده‌اند. به گزارش ESPN رسانه‌‌اي‌ها نيز موظف بوده‌اند آن را امضا كنند. بنابراين اطمينان حاصل مي‌شود كه هيچ‌ يك از حاضرين قادر به انتشار گزارشات انتقادي از اين سازمان نيستند. به‌طور خلاصه روزنامه‌نگاران كه از آنها انتظار مي‌رفت در مورد اجراي پروتكل‌هاي مواجهه با همه‌گيري طي رويداد يواف‌سي گزارش بدهند از حق خود چشم‌پوشي كرده‌اند و اين ضربه قابل‌توجهي به اعتبار آنها وارد خواهد كرد. اين باعث خواهد شد يواف‌سي تحت هيچ شرايطي در مقام پاسخگويي قرار نگيرد. 
عدم شفافيت يك نگراني بزرگ است. تا به امروز ما هيچ درك درستي از پروتكل‌هاي موجود در يواف‌سي براي ايمن‌سازي يك رويداد نداريم. نمي‌دانيم چه اقدامات قرنطينه‌اي براي مبارزان و كارمندان در صورت ابتلا درنظر گرفته مي‌شود، مخصوصا حالا كه همه از جمله خبرنگاران و كارمندان سكوت كرده‌اند مشخص مي‌شود كه UFC 249 در شرايط مشكوك اتفاق افتاده است. 
در حالي كه سازمان يواف‌سي قرار بود الگويي روشن براي ساير سازمان‌هاي ورزشي به حساب بيايد تا آنها هم بتوانند مسابقات‌شان را از سر بگيرند اما اين رويداد در عوض تبديل به يك نقطه ابهام‌برانگيز شده است. آنها با مجبور كردن مبارزان و ژورناليست‌ها به امضاي تعهد به سكوت اقدام به يك كار غيرقانوني كرده‌اند. 
منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون