• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4650 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت

با درگيري و مجادله با يك خبرنگار امريكايي آسيايي‌تبار

ترامپ به نژادپرستي متهم شد

منبع: گاردين مترجم: مصطفا تات محمدي

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه هفته گذشته و به دنبال مجادله با خبرنگار سي‌بي‌اس‌نيوز به نژادپرستي نسبت به امريكايي‌هاي آسيايي‌تبار متهم شد. 

ترامپ دوشنبه هفته گذشته در توييتي گفته بود كه امريكايي‌هاي آسيايي‌تبار از چين در مورد آنچه درباره كشور ما و ساير مناطق جهان انجام داده بسيار عصباني هستند، او تاكيد كرده بود كه امريكايي‌هاي چيني‌تبار از همه عصباني‌ترند و  من آنها را مقصر نمي‌دانم. 
روز بعد در جلسه توجيهي كاخ سفيد ترامپ بار ديگر اين گفته‌ها را تكرار كرد كه امريكا نسبت به ساير كشورها از نظر آزمايش كرونا ويروس بهتر عمل كرده است. زماني كه جيانگ خبرنگار سي‌بي‌اس (كه از دو سالگي به ايالات متحده آمده) اين پرسش را مطرح كرد چرا اين موضوع اينقدر مهم است؟ چرا اين موضوع به يك رقابت جهاني تبديل شده در حالي كه هر روز امريكايي‌ها جان‌شان را از دست مي‌دهند. ترامپ جواب داد آنها جان‌شان را در همه مناطق دنيا از دست مي‌دهند و شايد اين سوالي است كه شما بايد از چين بپرسيد. از چين بپرس. ترامپ با اين پاسخ رو به خبرنگار ديگري كرد و از او خواست سوالش را مطرح كند، اينجا بود كه جيانگ گفت چرا درباره اين موضوع به شكل خاص مرا خطاب قرار داديد؟ 
پاسخ ترامپ اين بود كه به شكل خاص آن را به كسي نمي‌گويد. تنها به كسي كه چنين سوال‌هاي نامطبوعي مي‌پرسد چنين پاسخي مي‌دهد. خبرنگار سي‌بي‌اس جواب داد كه سوالش زننده نبوده و ترامپ هم به شكل ناگهاني به جلسه توجيهي پايان داد.  با اين حال اظهارنظر او به عنوان يك موضوع نژادپرستانه توسط مفسران محكوم شد. 
تد ليو از اعضاي دموكرات كنگره توييت كرد: امريكايي‌هاي آسيايي‌تبار امريكايي هستند. برخي از ما در ارتش خدمت كرده‌ايم و گروه ديگري به عنوان پزشكان و كارمندان مراقبت‌هاي بهداشتي در حال مبارزه با اپيدمي كرونا هستيم و برخي هم مانند جيانگ خبرنگارند. دست از تقسيم كردن ملت ما بردار.  روز سه‌شنبه هفته گذشته نيز سي‌بي‌اس‌نيوز در بيانيه‌اي اعلام كرد ما به شكل كامل از جيانگ حمايت مي‌كنيم  زيرا كاري كه ترامپ انجام داده برخلاف دموكراسي است. ويروس كرونا از استان ووهان در چين شروع شد و به گفته محققان دانشگاه جان هاپكينز مريلند تاكنون در سراسر جهان حدود 4.3 ميليون مبتلا و 287 هزار مورد مرگ بر اثر اين بيماري ثبت شده است. تنها در ايالات متحده 80 هزار نفر بر اثر اين ويروس جان خود را از دست داده‌اند. با وجود هشدارهاي مشاور بهداشت عمومي مبني بر بالا رفتن آمار قربانيان، ترامپ به دنبال بازكردن فعاليت‌هاي اقتصادي اين كشور است.
رييس‌جمهور ترامپ و دولت او چين را در وقوع اين بحران مقصر مي‌دانند و از كرونا به عنوان ويروس ووهان يا ويروس چيني نام مي‌برند. دستياران ترامپ مانند وزير امور خارجه‌اش مايك پمپئو و حاميان رييس‌جمهور بدون          هيچ گونه مدركي منشا كرونا را به آزمايشگاهي در چين نسبت مي‌دهند اين در حالي است كه كارشناسان سازمان بهداشت جهاني معتقدند منشا اين ويروس از خفاش است و  از طريق اين ‌گونه به انسان منتقل شده است. 
گروه‌هاي حقوق مدني نسبت به اظهارات و گفته‌هاي ترامپ درباره چين و ويروس كرونا و تاثير آن بر رفتارهاي مردم نسبت به گروه‌هاي اقليت ابراز نگراني كرده‌اند. در آوريل سسيليا وانگ از اتحاديه آزادي‌هاي شهروندي امريكا نوشت تلاش براي مقصر جلوه دادن و سرزنش چين برخلاف توصيه‌هاي سازمان بهداشت جهاني و مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌ها است و به جهل گسترده منجر مي‌شود، آن‌هم زماني كه ما به اطلاعات درست بهداشت عمومي به شكل جدي نيازمنديم. مقامات اين اتحاديه هم تاكيد كرده‌اند چنين گفته‌هايي به آزار و اذيت و نژادپرستي عليه امريكايي‌هاي آسيايي‌تبار منجر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون