• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4653 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ خرداد

معرفي كتاب

ايده‌آليسم آلماني

ايده‌آليسم آلماني راهنماي كيمبريج از مجموعه انديشه و انديشه‌ورزان اخيرا از سوي انتشارات علمي و فرهنگي روانه بازار كتاب شده است. كتاب ويراسته كارل آمريكس است و حسن مرتضوي آن را به فارسي برگردانده است. اين كتاب راهنمايي جامع و نافذ و روشنگر درباره آنچه دوره كلاسيك فلسفه آلمان تلقي مي‌شود، است. مجموعه مقالات اين كتاب توسط نويسندگاني چون فريدريك بيزر، پل گاير، آلن.وود و چارلز لارمور و ديگران به نگارش درآمده است. كارل آمريكس استاد فلسفه در دانشگاه نتردام و يكي از ويراستاران مجموعه كمبريج درباره تاريخ فلسفه است. در اين مجلد درباره كانت، فيشته، هگل و شلينگ و ديگر معاصران‌شان مانند هولدرلين و شلايرماخر -كه نفوذشان چشمگير اما آثارشان در دنياي انگليسي زبان، همچنين در زبان فارسي كمتر شناخته شده- با جزييات بحث مي‌شود. جستارهاي اين مجلد با پي گرفتن و كندوكاو درون‌مايه‌هاي وحدت‌بخش ايده‌آليسم آلماني، به بحث درباره رابطه آن با رمانتيسيسم، روشنگري و فرهنگ اروپاي سده‌هاي هفدهم و هجدهم مي‌پردازند. نتيجه اين كندوكاو بررسي روشنگرانه جنبش فلسفي غني و پيچيده‌اي است كه براي طيف وسيعي از خوانندگان فلسفه، الهيات، ادبيات و تاريخ ايده‌هاي آلمان جذاب خواهد بود. دوره ايده‌آليسم آلماني موجد پديده‌اي فرهنگي است كه جايگاه و نفوذش معمولا فقط با عصر طلايي آتن مقايسه مي‌شود، به‌همين دليل دوره‌اي از دهه ۱۷۷۰ تا ۱۸۴۰ كه معمولا عصر ايده‌آليسم آلماني شناخته مي‌شود اغلب در آلمان فقط دوره فلسفه كلاسيك آلماني ناميده مي‌شود. برخلاف بيشتر فلسفه‌هاي اواخر سده بيستم آثار متعلق به ايده‌آليسم آلماني هميشه مي‌طلبد كه فلسفه به چالش سنتي براي بيان روشن و اجمالي بنيادي‌ترين علائق ما بپردازد. اين كتاب در ۵۴۱ صفحه و به قيمت ۳۰ هزار تومان روانه بازار شده است.


معنا در تاريخ 

انسان مدرن يك چشم با ايمان مي‌بيند و يك چشم با عقل. از اين روست كه ديدگاهش در باب تاريخ، ديدگاهي مغشوش و آشفته است. تاريخ جهان غربي قرن‌ها از منظر مسيحي يا كلاسيك نگريسته مي‌شد؛ از منظر ايماني ژرف به پادشاهي خداوند يا باور به چرخه‌هاي ادبي و تكراري زندگي. با اين همه، ذهن مدرن نه مسيحي است و نه پاگاني و تفاسير مدرن از تاريخ ريشه‌اي مسيحي و پيامدهاي غيرمسيحي دارند. كار لووينت (1973-1897) استاد فلسفه در دانشگاه يدلبرگ، در شرح اين نظريه، با فيلسوفان قرن هجدهم و نوزدهم شروع مي‌كند؛ فيلسوفاني كه به لحاظ تاريخي به ما نزديك‌ترند و شرحش را تا كتاب مقدس پي مي‌گيرد و از اين طريق آثار مورخان برجسته مسيحي و باستان را تحليل مي‌كند. «معنا در تاريخ» كتابي است متفاوت و بسيار پراهميت... لوويت استاد تفاسير فلسفي است و هر يك از فصل‌هاي كوتاه و چر مغزش همچون اثري هنري موزون و هماهنگند.»


نشانه‌شناسي موسيقي

كتاب «نشانه‌شناسي موسيقي» مجموعه‌اي از مهم‌ترين مقالاتي است كه موسيقي را با رويكرد نشانه‌شناسي و زبان‌شناسي مورد مطالعه قرار داده‌اند. كتاب‌هاي بسياري امروز در حوزه نشانه‌شناسي موسيقي نوشته شده‌اند كه اميدواريم در آينده فرصتي براي ترجمه و ارائه آنها توسط ما و ساير پژوهشگران فراهم شود. كتاب حاضر دربر دارنده 
6 مقاله است كه به بحث و بررسي موسيقي در چارچوب 3 زمينه زبان‌شناسي، معني‌شناسي و نشانه‌شناسي اجتماعي مي‌پردازند.
 از بين مقاله‌هاي حاضر در مقاله تحت عناوين «تحليل موسيقي از ديدگاه زبان‌شناسي» به قلم آزيتا افراشي و «چارلز سندرس پيرس، ژان ژاك ناتيه و معناي موسيقي» به قلم صادق رشيدي، به صورت تاليف دراختيار شما قرار گرفته‌اند، به همين دليل اين كتاب در حقيقت نوعي ترجمه و تحقيق به شمار مي‌رود و تلاش شده تا دانش‌هاي موردنياز در مورد نشانه‌شناسي موسيقي به صورت مبنايي دراختيار علاقه‌مندان قرار بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون