• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4653 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ خرداد

اگر نورث ايراني بود

كانال علي رضاقلي، نويسنده ايراني كه كتاب جامعه‌شناسي نخبه‌كشي او براي همه آشناست، برشي از كتاب «اگر نورث ايراني بود» را منتشر كرده است؛ برشي درباره هزينه مبادله! 

اگر ما در داخلِ نهادهاي ‌تاريخي خود غوطه‌ور باشيم، اقتصاددانانِ ما بايد بگويند چرا در ايران تقسيم‌ كار و تخصص‌گرايي به معني دقيق در حوزه‌هايي مثل نظامات ايلي تعدادي از پژوهشگران ‌ايراني كه قائل به تقسيم‌ كار در ايل هستند، اجراي «نقش»‌هاي گوناگون را با تقسيم ‌كار اشتباه مي‌گيرند و همين‌طور در دِه.
اصلا به وجود نيامد و در روستاها هم تقسيم ‌كار مكانيكي (به تعبير دوركيم) به وجود آمد و شهرها هم به نوبه خود ام‌القراء بودند، اگر اينها به خوبي با انديشه‌هاي #نهادگرايي شكافته نشود، زندگي اقتصادي رانتي (شبه‌غارتي) و دلالي كنوني و به تعبير اقتصاددانان «توزيع‌ مجدد» تبيين نشدني خواهد بود و هزينه‌هاي معاملاتي كه #حقوق_مالكيت را ناكارآمد و ساختارِ انگيزشي را به سمت دلالي و توزيع مجدد مي‌برند شناخته نخواهند شد.
فرق رهيافت #نهادگرا با رهيافت نئوكلاسيكي و رهيافت اسميتي، پر‌هزينه بودن مبادله اقتصادي است.
توجه داشته باشيم كه هزينه‌هاي مبادلاتي هميشه وجود دارد اما نكته مهم آن است كه هزينه ‌مبادلاتي اندك يا نزديك صفر، حقوق‌ مالكيت را كارا، تخصيص منابع را بهينه، ساختارهاي انگيزشي را پرتحرك و سازنده مي‌كند و هزينه معاملاتي بالا، نتيجه عكس مي‌دهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون