• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4653 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ خرداد

نكاتي در باب عيد فطر

محسن غرويان

درباره عيد فطر و معناي آن  مي‌توان به چهار نكته اشاره كرد : 
نكته اول اين است كه فطر از ريشه فَطَرَ است و فطر به معناي خلق است. عيد فطر به معناي بازگشت به فطرت اوليه انسان يعني فطرت حق‌طلبي، عدالت طلبي و خداشناسي است. عيد فطر بايد روزي باشد كه انسان به آن فطرت اوليه پاك الهي خود، يعني به سمت عدالت و  به سمت حقيقت با ر ديگر بازگردد.
نكته دوم اين است كه خود عيد از ريشه عود است. عود به معناي بازگشت و اعاده و عود هم از يك ريشه‌اند. عيد به معناي بازگشت انسان، يعني بازگشت از گناهان، معاصي و خطاها به سمت حقيقت و درستي و پاكي است و لازم است ما نيز در اين روز به اين مفاهيم توجه ويژه‌اي داشته باشيم.
نكته سوم اين است كه ماه رمضان نتيجه خود را در عيد فطر نشان مي‌دهد. يعني اگر انسان پس از يك ماه روزه‌گيري به سمت پاكي‌ها و نور برگشت و در خود احساس نورانيت كرد اين براي انسان شادي و نشاط مي‌آورد و معناي عيد و شادي و نشاط هم همين است. بنابراين نتيجه روزه‌داري و پرهيز از خوردن و آشاميدن و ساير گناهان در روز عيد فطر بايد خود را نشان دهد.
نكته چهارم و پاياني اين است كه روز عيد فطر بايد انسان‌ها با شادي و نشاط و محبت با هم برخورد كنند، نماز عيد بخوانند و عشق الهي و عشق به مردمان و زيبايي‌ها و پاكي‌ها و... در رفتار انسان متجلي باشد. بنابراين همانطور كه در نماز عيد اشاره شده، بايد اين روز براي ما روز همدلي و همياري باشد به ويژه در اين شرايط كرونايي كه همه نياز به ابراز همدلي و عاطفه و محبت دارند، در اين روزها كه با فاصله‌گيري اجتماعي به ناچار بايد از هم دور باشيم با محبت و همياري،‌ دل‌هاي‌مان را به هم نزديك كنيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون