• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4655 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ خرداد

هنرمندان مي‌توانند براي گسستن رابطه عاطفي انسان و طبيعت فكري بكنند

ايران، بهشت هنر محيطي است

فاروق مظلومي

 

دهه‌هاي 1950 و 1960 كه هنر مفهومي در برابر هنر انتزاعي قرار گرفت هنر محيطي  (environmental art) بر اساس مفهوم و استقرار پا به عرصه وجود نهاد. اگرچه پايه‌هاي هنر محيطي با ديوارنگاري‌هاي دوران سنگي و نقاشي‌هاي ديواري و سوررئاليست‌ها از قرن‌ها و دهه‌ها قبل گذاشته شده بود.  اين هنر با تعيين نقطه‌اي جغرافيايي به عنوان بستر فيزيكي اثر - مثل بوم در نقاشي- و افزودن يا كاستن اشياي جاندار يا بي‌جان به آن نقطه، مفاهيمي اجتماعي يا فردي را در بسترهاي غيرفيزيكي از قبيل زمان و معنويت مطرح مي‌كند.  هنر محيطي يك هنر چندرسانه‌اي است و مي‌تواند از همه رسانه‌هاي هنري كه با حواس پنجگانه انسان سر و كار دارد استفاده كند. در آثار هنر محيطي يك محيط مستقل تعريف شده و با محيط پيرامونش در ارتباط قرار مي‌گيرد. 
environmental art اغلب شامل دغدغه‌هاي اكولوژيكال (بوم شناختي) و زيست محيطي است اما اين تنها خصيصه‌اش نيست و اينگونه هنري مفاهيم متنوع و متغيري را پيگيري كرده است مثل تشديد تنهايي انسان معاصر با دوري از طبيعت. هنر محيطي يك اصطلاح كلي براي  (Eco Art - هنر بوم‌شناسانه)،   
( Art in Nature -  هنر  در  طبيعت)، ( Land Art - هنر عرصه)، ( Restoration Art - هنر ترميم)،
(vention Eco – بازآفريني اكولوژيك)، 
(land art - هنر زمين)، (Oranki Art - نمايش گروهي هنر محيطي در      طبيعت)،  ( Earth Works - كارهاي هنري زمين‌بستر)،    ( ecological art - هنر زيست شناختي) و ... است. 
قطعا ترجمه لغت به لغت اين واژه‌ها درست نيست و مفهوم نزديك به اين هنرها بايد با قرار گرفتن در آن جريان هنري پيشنهاد شود. اما بعضي از اين مفاهيم مثل Land art از كليت بيشتري برخوردارند و مفاهيم ديگري از هنر محيطي را به عنوان زيرمجموعه خود تعريف مي‌كنند.  
در ذكر بنيان‌هاي هنر محيطي عامدانه از لغت استقرار استفاده مي‌كنم چون در هنر محيطي كه هنري زمين- مرجع يا به عبارت كلي‌تر مكان‌محور است تنها با چيد‌ه‌مان روبه‌رو نيستيم بلكه اغلب از قرارگرفتن اشياء در محل طبيعي يا قابل انتظار‌ بهره مي‌بريم. جنگل براي درخت محلي طبيعي و ساحل براي كشتي محلي قابل انتظار است. هنرهاي محيطي اغلب در محيط‌هاي طبيعي اجرا مي‌شود و امكان مواجهه مخاطب با آنها يا وجود ندارد يا بسيار كم است از اين رو ثبت و تهيه اسناد هنر محيطي توسط عكاسي يا ويديو يا هر رسانه ديگر بسيار حائز اهميت است و گاهي وجوه مفهومي و زيبايي‌شناسي اثر محيطي با اسناد ثبت آن كاهش يا افزايش مي‌يابد. 
و اما ايران به دو دليل بهشتي براي آن دسته از هنرمندان محيطي است كه تمركزشان را روي طبيعت و مشكلات زيست‌محيطي گذاشته‌اند. تنوع اقليمي و تنوع جغرافياي طبيعي ايران موجب شده هنرمندان محيطي هر جايي كه زندگي مي‌كنند ميداني وسيع براي طراحي و اجراي هنر محيطي در اختيار داشته باشند. در كنار بيابان‌هاي وسيع، جنگل‌هاي چند ميليون‌ساله هيركاني را داريم و درياچه‌هاي طبيعي در سراسر اين كشور وجود دارد. و اما دليل دوم گسست رابطه عاطفي انسان با محيط طبيعي خودش است كه متاسفانه در تمام پهنه اين سرزمين زيبا شاهد آن هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون