• ۱۳۹۹ شنبه ۹ اسفند
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
online صفحه ویژه كانال تلگرام روزنامه اعتماد

30 شماره آخر

  • شماره 4658 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۱ خرداد

راوي كارزار ايووجيما

مرتضي ميرحسيني

كلينت ايستوود بهار 1930 در چنين روزي در سانفرانسيسكو متولد شد.  حوالي 30سالگي‌اش بود كه با نقش‌آفريني در يك برنامه تلويزيوني نام و اعتباري براي خودش دست‌وپا كرد و بعدها به يكي از مهم‌ترين چهره‌هاي سينمايي دوران ما تبديل شد.   هر كدام از ما، حتي اگر از علاقه‌مندان جدي و پيگير سينما هم نباشيم حتما چندتايي از فيلم‌هايش را ولو نصفه‌نيمه ديده‌ايم. او چند كار تاريخي هم در كارنامه سينمايي‌اش دارد كه كارگرداني دو فيلم پرچم پدران ما و نامه‌هايي از ايووجيما نقاط برجسته اين كارها شناخته مي‌شوند. اين دو فيلم متفاوت و مجزا، روايتي از دو سوي يك ماجراي مشتركند و به حوادث نبردي پرتلفات از ميان نبردهاي جنگ دوم جهاني برمي‌گردند. خود ايستوود نه در اين جنگ، كه چندي بعد از آن در جنگ كره حضور داشت   و از اين رو با تفاوت آنچه در ميدان پيكار روي مي‌دهد و آنچه بعد از پايان از «واقعيت» روايت مي‌شود، آشنا بود. ساخت اين فيلم‌ها را با مطالعه و پژوهش درباره كهنه‌سربازان جنگ دوم جهاني شروع كرد و در گام بعدي با شماري از آنهايي كه در كارزار ايووجيما جنگيده بودند به گفت‌وگو نشست. مي‌گفت: «آنهايي كه بيشتر ديده بودند، منظورم همان‌هايي است كه بيشتر-  و شايد خارج از توان‌شان- رنج كشيده بودند كمتر درباره آن روزها حرف مي‌زدند و وقفه‌هاي همراه با سكوتِ لابه‌لاي حرف‌هاي‌شان هم طولاني‌تر بود.» رفته‌رفته مطمئن شد آناني كه بيشتر و راحت‌تر صحبت مي‌كنند و ميان صحبت‌هاي‌شان هم لاف و گزاف وجود دارد، احتمالا در اوج درگيري‌ها جايي پنهان شده بودند و در نبرد نقشي نداشتند. به اين رسيد كه روايت‌هاي رسمي و پذيرفته‌شده، نه براي بيان حقيقت كه به دليل ديگري ساخته شده‌اند و اينكه فهم كليشه‌اي و جاافتاده از واژه‌هايي مثل شجاعت و قهرماني و حتي پيروزي نياز به بازنگري دارد. اما اينها همه كشفياتش نبود. مي‌گفت: «درون آن مردان اغلب جواني كه آن تجربيات را لمس كردند و از آن زنده گذشتند، چيزي تغيير كرده بود. ديگر همان آدم‌هايي نبودند كه از كشتي‌ها سوار قايق شدند و گروه گروه قدم به ساحل ايووجيما گذاشتند.» پرچم پدران ما بازآفريني هنري سرنوشت آن چند نفري است كه پرچم كشورشان را روي تپه بلندي در ساحل ژاپن بلند كردند و اينكه پيش و پس از آن ماجرا چه بر آنها گذشت. بازانديشي درباره واقعيت ماجراي آن پرچم و روايتي كه دستگاه تبليغاتي امريكا در زمان جنگ جعل كرد و به خورد مردم اين كشور داد. اينكه حقيقت چه بود و چرا و چگونه به آن شكل تحريف شد. نامه‌هايي از ايووجيما هم- كه در مجموع فيلم بهتري از پرچم پدران ما است- به همان درگيري خونين، اما آنچه در جبهه ژاپني‌ها مي‌گذشت، مي‌پردازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون