• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4659 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ خرداد

نشست گروه هفت به تعويق افتاد

ترامپ به دنبال برگزاري نشست ضدچيني

ميثم سليماني

 

چهل و ششمين اجلاس گروه هفت بنا بود بين روزهاي 10تا12 ژوئن در كمپ ديويد برگزار شود و دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده براي اولين‌بار به‌طور رسمي مي‌توانست ميزبان رهبران قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي جهان باشد. ولي به‌رغم اينكه به نظر مي‌رسيد كاخ سفيد علاقه‌مند است كه سر موعد اين نشست برگزار شود، كشورهاي ديگر و به خصوص آلمان تمايلي براي حضور در اين نشست ندارند چرا كه رهبران كشورها نگران از بحث شيوع بيماري كرونا هستند و پيش‌بيني‌ها نيز حاكي از آن است كه شيوع اين ويروس مي‌تواند ادامه داشته باشد. از همين رو آنگلا مركل صدراعظم آلمان اصلي‌ترين فردي بود كه صريحا دعوت دونالد ترامپ براي حضور در اين نشست را رد كرد. 
مجموعه شرايط نيز نشان مي‌داد كه رهبران ساير كشورها چندان رضايتي براي حضور در اين نشست ندارند. در چنين شرايطي دونالد ترامپ روز شنبه به وقت امريكا در جمع خبرنگاران گفت: اجلاس گروه هفت كه اميدوار بود تا ماه آينده برگزار شود را تا ماه سپتامبر يا ديرتر به تعويق انداخته و قصد دارد ليست دعوت‌كنندگان اين نشست را افزايش دهد كه شامل رهبران استراليا، روسيه، كره جنوبي و هند نيز خواهد شد.
دونالد ترامپ كه به فلوريدا سفر كرده بود در راه بازگشت به واشنگتن در هواپيما به خبرنگاران گفت: گروه هفت كه شامل پيشرفته‌ترين قدرت‌هاي اقتصادي جهان است در قالب فعلي تبديل به گروهي منسوخ شده است.
او همچنين گفت: من اين نشست را به تعويق مي‌اندازم چراكه احساس نمي‌كنم اين گروه نمايانگر اتفاقي كه در حال حاضر در جهان رخ مي‌دهد باشد. به گزارش رويترز، مشخص نيست آيا تمايل ترامپ براي دعوت از كشورهاي ديگر پيشنهادي براي گسترش گروه هفت باشد يا خير.
دونالد ترامپ از زمان حضور در كاخ سفيد اين پيشنهاد را مطرح كرد كه روسيه بار ديگر به اين گروه ملحق شود كه پيش‌تر در قالب گروه هشت فعاليت مي‌كردند. ترامپ معتقد بود كه نمي‌توان اهميت استراتژيك روسيه را در جهان ناديده گرفت از همين رو بايد روسيه به كشورهاي گروه هفت ملحق شود و عملا يك بار ديگر گروه هشت احيا شود. اما جلوي اين پيشنهاد از سوي اعضاي اروپايي گروه هفت گرفته شد.
گفتني است سال 2014 هنگامي كه روسيه شبه‌جزيره كريمه را ضميمه خاك خود كرد، باراك اوباما سكاندار كاخ سفيد بود كه با همراهي ساير شركاي خود روسيه را از گروه 8 كنار گذاشتند. البته روسيه نيز بارها اعلام كرده كه ديگر تمايلي براي بازگشت به اين گروه ندارد. سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرده كه دونالد ترامپ به‌شدت علاقه‌مند است كه در اين اجلاس درباره چين بحث و گفت‌وگو شده و پكن به محور مباحث تبديل شود. 
دونالد ترامپ معتقد است كه عامل شيوع كرونا در جهان چيني‌ها بودند و آنها را مقصر شيوع اين ويروس فراگير در جهان مي‌داند. از طرفي جنگ تجاري ميان پكن- واشنگتن و چالش بر سر هنگ‌كنگ باعث شده كه تنش ميان ايالات متحده و چين به ‌شدت افزايش يابد و نگراني‌ها در خصوص آينده روابط نيز روز به روز بيشتر مي‌شود. 
به نوشته رويترز، نبايد فراموش كرد كه تصميم براي به تعويق انداختن نشست گروه هفت را مي‌توان يك عقب‌نشيني براي دونالد ترامپ دانست. چرا كه اين نشست مي‌توانست نمايشي براي او در راستاي بازگشت به حالت عادي در امريكا پس از شيوع ويروسي باشد كه تاكنون جان بيش از 100 هزار نفر را در اين كشور گرفته است. 
جلسات گروه هفت ابتدا بنا بود در ماه مارس برگزار شود كه به دليل گسترش كرونا برنامه‌ريزي آن تغيير كرد. اما ترامپ دوباره به دنبال احياي آن در ماه ژوئن بود. كاخ سفيد عنوان كرده كه امانوئل ماكرون رييس‌جمهور فرانسه از ايده نشست حضوري سران حمايت كرده است اما نخست‌وزير كانادا جاستين ترودئو از حضور در اين نشست خودداري كرد. مركل نيز رسما اعلام كرد كه نمي‌تواند در اين نشست حاضر شود. 
يك مقام دولتي سئول نيز روز يكشنبه به رويترز گفت: كره جنوبي از دعوت ترامپ از سئول براي حضور در اين نشست آگاه شده است و نظر خود را در اين خصوص با مقام‌هاي امريكايي در ميان خواهد گذاشت. لازم به ذكر است كه گروه هفت شامل، انگليس، فرانسه، ژاپن، آلمان، ايتاليا، كانادا است كه به‌طور معمول اتحاديه اروپا نيز در اين نشست حضور خواهد داشت. 
به نوشته نيويورك تايمز دونالد ترامپ ميزبان اين نشست محسوب مي‌شود و هر كسي را كه بخواهد مي‌تواند دعوت كند. ترامپ در مقطعي حتي تشكيل گروه 10 يا گروه 11 را نيز داده بود كه چندان با استقبال زيادي مواجه نشد. ولي حالا به نظر مي‌رسد با توجه به ابتكار عملي كه امريكا به دليل ميزباني در اختيار دارد مي‌تواند اين موضوع را تا حدي عملياتي كند. حالا پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه احتمالا زمان بعدي برگزاري اجلاس سران گروه هفت نزديكي برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك خواهد بود كه بناست در آن زمان نيويوك اولين كاهش محدوديت‌ها را پس از شيوع كرونا در اين شهر تجربه كند. البته يك احتمال ديگر نيز وجود دارد كه ممكن است دونالد ترامپ اين نشست را به پس از انتخابات نوامبر موكول كند. تاريخي كه اگر ترامپ احساس كند از اين نشست نتواند بهره لازم تبليغاتي را براي انتخابات ببرد آن را جابه‌جا خواهد كرد.  پوتين آخرين بار به صورت رسمي در سال 2007 در زمان رياست‌جمهوري جورج بوش به امريكا سفر كرد و ساير سفرهاي پوتين پس از آن به امريكا در قالب نشست‌هاي سازمان ملل يا اجلاس‌هاي رسمي بوده است. دونالد ترامپ قصد داشت در سال 2018 رسما از ولاديمير پوتين براي سفر در پاييز همان سال دعوت كند كه مقام‌هاي اطلاعاتي و امنيتي امريكا به ‌شدت از اين كار متعجب شدند. حتي به نظر مي‌رسيد كه دعوتنامه رسمي به پوتين ارسال شد ولي بعد از مدتي آن دعوت را پس گرفته است و اين ديدار رسمي دوجانبه در واشنگتن ميان پوتين و ترامپ شكل نگرفت. 
از طرفي به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ قصد دارد به بهانه ميزباني نشست گروه هفت اجلاسي در مخالفت با چين را برگزار كند زيرا اگر بنا به حضور كشورهاي پيشرفته اقتصادي جهان در اين نشست بود قاعدتا چين بايد به عنوان دومين اقتصاد جهان به اين نشست دعوت مي‌شد. ولي در عمل اين نشست طبق خواسته ترامپ تبديل به يك نشست ضد چيني تمام‌عيار شود.
ترامپ هرچند صحبت از حضور كشورهايي با اهميت ژئوپليتيك براي بحث در خصوص چين مي‌كند، اما به نظر نمي‌رسد نشستي عليه چين توجيه‌كننده حضور ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه در امريكا شود چرا كه حضور پوتين تنها دوماه قبل از انتخابات رياست‌جمهوري امريكا و قرار گرفتن دو رييس‌جمهور كنار يكديگر قطعا براي ترامپ گران تمام خواهد شد چرا كه جامعه اطلاعاتي امريكا به‌طور مشخص روشن كرده روسيه به نفع دونالد ترامپ در انتخابات 2016 مداخله كرده است و اين موضوع خطر نااميد كردن برخي متحدان جمهوري‌خواه از ترامپ را در پي خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون