• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4661 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ خرداد

آيا سفيدپوستان برابرترند؟

تبعيض ن‍ژاد سيستماتيك در امريكا

گروه جهان| بيش از يك هفته است كه از اعتراضات پس از كشته شدن جورج فلويد، توسط پليس شهر مينياپوليس مي‌گذرد. اما كماكان اعتراضات در شهرهاي مختلف امريكا ادامه دارد و خشونت پليس و نيروهاي امنيتي عليه مردم نيز روز به روز بيشتر و بيشتر مي‌شود. مرگ جورج فلويد يك بار ديگر عمق فاجعه نژادپرستي كه در امريكا وجود دارد را نشان مي‌دهد. جورج فلويد 46 ساله در تاريخ بيست و پنجم ماه گذشته ميلادي به اتهام استفاده از پول تقلبي براي خريد يك بسته سيگار در شهر مينياپوليس دستگير شد. پليس پس از دستگيري وي به مدت 9 دقيقه زانوي خود را روي گردن فلويد قرار داد تا او بر اثر اين اتفاق جان خود را از دست بدهد. در مدتي كه افسر پليس پاي خود را روي گردن فلويد قرار داده بود بارها از او خواهش كرد كه اجازه بدهد نفس بكشد. نفس كشيدني كه نه مامور پليس بلكه تفكر نژادپرستانه وي راه او را سد كرده بود.  مامور درك شوين كه 44 سال سن دارد، پس از اين اتفاق از اداره پليس اخراج و به قتل متهم شده است. سه افسر ديگر كه نظاره‌گر در صحنه بودند و هيچ اقدامي براي جلوگيري از اين حادثه انجام ندادند نيزاز اداره پليس اخراج شدند و بعدا به ارتكاب جرم متهم شدند. اتفاقي كه تبديل به جرقه‌اي براي اوج‌گيري اعتراضات در سراسر كشور شد. اعتراضاتي كه فراتر از مينياپوليس و حتي به پشت درهاي كاخ سفيد مقر رييس‌جمهور امريكا نيز رسيد. پليس و نيروهاي امنيتي امريكا نيز ابتدا تلاش كردند به نحوي جلوي اعتراضات را بگيرند اما دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا حتي تحمل نكرد كه ببيند اعتراضات به چه ميزان مي‌تواند براي او تهديد باشد و بلافاصله دستور اعزام گارد ملي امريكا را به شهرهايي كه در آنها شورش‌ها به ‌شدت بالا گرفته را داد. اقدامي كه باعث عصبانيت بيشتر مردم امريكا شد چرا كه پراكنده كردن معترضان از اطراف كاخ سفيد با بالاترين نوع خشونت صورت گرفت. 

نژادپرستي سازمان يافته
بي‌بي‌سي در گزارشي عنوان كرد اخيرا نمونه‌هاي بي‌شماري از كشته شدن مردم امريكايي- آفريقايي‌تبار توسط افسران پليس امريكايي به ثبت رسيده است. موارد مشهور سال‌هاي اخير شامل فيلاندو كاستيل، ترنس كراچر، مايكل براون و آلتون استرلينگ از جمله اين افراد بودند. در هيچ يك از اين موارد افسران درگير چنين پرونده‌هايي هيچگاه به جرم قتل محكوم نشدند. يكي از معترضان در واشنگتن ديسي مي‌گويد: من از شنيدن در خصوص مردن سياهپوستان خسته شده‌ام. من از ترس متوقف شدن توسط پليس‌ها خسته شده‌ام.  در حال حاضر بسياري پرونده جورج فلويد را با مرگ اريك گارنر در جولاي 2014 مقايسه مي‌كنند. گارنر 43 ساله كه يك فرزند 6 ساله داشت كه در نيويورك به جرم فروش غيرقانوني سيگار دستگير شد. در ويديويي كه توسط يك نفر ضبط شد، افسر پليس سفيدپوست به نام دانيل پنتالئو را مي‌توان ديد كه بازوي خود را دور گردن گارنر انداخته است. گارنر كه پيش‌تر با مريضي آسم دست و پنجه نرم مي‌كرد، بارها هوشياري خود را از دست مي‌دهد و به افسر پليس مي‌گويد كه نمي‌توانم نفس بكشم. او بعد از انتقال به بيمارستان جان خود را از دست داد.  يك هيات منصفه بزرگ ايالتي از محكوم كردن اين فرد به قتل خودداري كرد. اين پرونده باعث ايجاد اعتراضات سراسري در امريكا شد، اما اين افسر هرگز با هيچ گونه اتهام كيفري روبه‌رو نشد و در سال 2019 پنج سال پس از مرگ گارنر از شغل خود بركنار شد.  با اين حال برخوردي كه با افسراني كه باعث قتل جورج فلويد بودند بسيار سريع بود. چرا كه آنها بلافاصله اخراج و افسري كه عامل قتل فلويد بود دستگير و متهم شد.  باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده در خصوص اعتراضات پس از مرگ فلويد گفت: اين اعتراضات نشان‌دهنده نااميدي مردم از عدم موفقيت چندين دهه اصلاحات در اقدامات پليس و سيستم عدالت كيفري است.  داده‌هايي كه از سوي تيم بررسي حقيقت بي‌بي‌سي به دست آمده نشان مي‌دهد كه چگونه اجراي قانون براي آفريقايي‌تبارها و سفيدپوست‌ها در امريكا متفاوت است.  در سال 2019 امريكايي –‌  آفريقايي‌تبارهايي كه كمتر از 14 درصد از كل جمعيت امريكا را تشكيل مي‌دهند اما تقريبا 23 درصد از تيراندازي‌هاي مرگبار پليس امريكا به اين جامعه اختصاص يافته است. اين آمار نشان مي‌دهد كه بيش از هزار تيراندازي مرگبار عليه اين بخش از جامعه امريكا صورت گرفته است. در آمارها حتي امريكايي‌- آفريقايي‌تبارهايي كه به جرم سوءمصرف مواد مخدر دستگير مي‌شوند نيز بالاتر از امريكايي‌هاي سفيدپوست هستند. اين در حالي است كه سوءمصرف مواد مخدر در دو گروه سفيدپوستان و سياهپوستان رايج است. در سال 2018 نيز امريكايي – آفريقايي‌تبارها تقريبا يك سوم از جمعيت زندانيان امريكا را تشكيل مي‌دادند.  اين به آن معناست كه براي هر صدهزار امريكايي-  آفريقايي‌تبار هزار زنداني در زندان‌هاي ايالتي حضور دارد در حالي كه اين ميزان براي سفيدپوستان تقريبا 200 زنداني است. داده‌هاي موجود در مينيا پوليس، جايي كه فلويد در آن زندگي مي‌كرد نيز همين اعداد و ارقام را در اجراي قانون نشان مي‌داد. 

جورج فلويد ديده شد
لازم به ذكر است كه مرگ جورج فلويد تنها در يك خلأ رخ نداد. درست طي چند هفته گذشته منتهي به كشته شدن فلويد حوادث ديگري نيز رخ داد كه بار ديگر مباحث تبعيض نژادي در امريكا را برانگيخت. همان روز درگذشت فلويد يك فيلم از يك زن سفيدپوست در پارك مركزي نيويورك منتشر شد، پس از آنكه يك مرد سياه پوست از وي خواست كه به حيوان خانگي خود آزار نرساند، با پليس تماس گرفت تا عليه اين فرد سياهپوست شكايت كند. او در مكالمه تلفني خود عنوان مي‌كند كه يك مرد امريكايي- آفريقايي‌تبار در پارك هست كه من را تهديد مي‌كند. او حتي در يك تماس تلفني ديگر اين لفظ را تكرار كرد و خواهان ارسال يك افسر شد. پس از انتشار اين فيلم خانم كوپر كه در حال آزار رساندن به حيوان خود بود و الفاظ بدي كه از او در فيلم منتشر شد از كار خود اخراج و در شبكه‌هاي اجتماعي رفتار او به ‌شدت محكوم شد.  در ماه فوريه نيز يك مرد سياهپوست 25 ساله نيز توسط دو مرد سفيدپوست بدون هيچگونه دليلي با تفنگ كشته مي‌شود و اين صحنه توسط فرد ديگري فيلمبرداري مي‌شود. اين پرونده نيز توجه گسترده‌اي را در شبكه‌هاي اجتماعي جلب مي‌كند. اما تفهيم اتهام در اين پرونده حدود دو ماه به طول مي‌انجامد. 

شكاف‌هاي اجتماعي- اقتصادي و ويروس كرونا
اختلافات نژادي در جامعه امريكا در موضوعاتي مانند مسكن، مراقبت‌هاي بهداشتي و اشتغال به شكل جدي وجود دارد. چرا كه يك خانواده سفيدپوست تقريبا 10 برابر بيشتر از يك خانواده سياهپوست به لحاظ رفاهي از شرايط بهتري برخوردار است. حتي در بحث بيمه‌هاي درماني امريكايي‌-آفريقايي‌تبارها تقريبا دو برابر كمتر از سفيدپوستان از بيمه برخوردار هستند. همچنين اين بخش بيشتر در صنايع خدماتي مشغول به كار هستند و در مناطق پرجمعيت‌تري زندگي مي‌كنند. مجموعه اين مسائل باعث شده كه اين قشر از جامعه امريكا در بحث كرونا با آسيب بيشتري مواجه شوند. همچنين كالبدشكافي صورت گرفته از جورج فلويد نشان مي‌دهد كه او مبتلا به كرونا بوده ولي اين بيماري هيچ نقشي در مرگ وي نداشته است. طبق جديدترين اطلاعاتي كه دولت ارايه داده بيش از 34 درصد از بيماراني كه در بيمارستان‌هاي امريكا به دليل ابتلا به ويروس كرونا تحت بستري قرار گرفتند سياهپوست هستند و شرايط وخيمي نيز دارند. همچنين نرخ مرگ و مير در ميان امريكايي-آفريقايي‌‌تبارها نيز به ‌طور قابل توجهي بالاتر از سفيدپوستان است. نرخ بيكاري براي سياهپوستان پس از شيوع كرونا به مراتب بيش از سفيدپوستان است. 

عامل ترامپ
آنتوني زورچر، خبرنگار در امريكا مي‌نويسد: رياست‌جمهوري دونالد ترامپ با اعتراضات گستره و سراسري آغاز شد و اكنون مي‌تواند با همين اعتراضات به پايان برسد. راهپيمايي زنان درژانويه سال 2017 موجب شد كه صدها هزار نفر به صورت مسالمت‌آميز به خيابان‌ها بيايند. اكنون نيز با مرگ جورج فلويد اعتراضات امريكا به پايتخت كشيده شده و خشونت بي‌سابقه‌اي ميان پليس و معترضان رخ داد. هر چند كه اين اعتراضات به ‌طور مستقيم عليه دونالد ترامپ نبود، اما ترامپ آن را تلاشي براي تضعيف رياست‌جمهوري خود مي‌داند. هنگامي كه تظاهرات زنان نيز آغاز شد اگر چه مستقيم عليه رياست‌جمهوري ترامپ بود، ترامپ آن را باز هم تلاشي براي تضعيف رياست‌جمهوري خود ديد. حالا اين اعتراضات را دونالد ترامپ در شرايطي تجربه مي‌كند كه تا پنج ماه ديگر بايد در انتخاباتي شركت كند كه مي‌تواند اورا براي چهار سال ديگر رييس‌جمهور امريكا نگه دارد. بسياري معتقدند كه دونالد ترامپ سياست نيكسوني را در پيش گرفته كه باعث پيروزي او در انتخابات سال 1972 شد. ترامپ در اقدام جنجالي دستور پاكسازي معترضان در اطراف كاخ سفيد را داد و با يك كتاب مقدس مقابل كليسايي در نزديكي كاخ سفيد  عكس انداخت. دونالد ترامپ عملا با موضعي كه در برابر اعتراضات اخير اعمال كرد خشم معترضان را بيشتر كرد. 

ارتش يا پليس؟
تصاوير منتشر شده از برخورد نيروهاي نظامي و تجهيزاتي كه در خيابان‌هاي امريكا قرار گرفته بسياري را نگران كرده است. اما نكته اينجاست كه اين موضوع چيز جديدي نيست. وزارت دفاع در برنامه‌اي كه در دهه 1990 آغاز كرد اجازه انتقال تجهيزات اضافي نظامي به ادارات پليس را مي‌دهد. اين اقدام در راستاي اولويت دادن به نيازهاي مبارزه با توزيع‌كنندگان مواد مخدر و مبارزه با تروريسم بوده است و بنا نبوده اين سيستم عليه مردم مورد استفاده قرار گيرد. اما در طول اين سال‌ها به حدي تجهيزات به مراكز پليس تزريق شد كه ميزان خشونت‌ها در تظاهرات فرگوسن باعث انتقاد شديد باراك اوباما رييس‌جمهور وقت امريكا شد و حتي بخشي از اين تجهيزات را ديگر تحويل پليس نداد. اما ميزان تجهيزات استفاده شده و همچنين خشونت بالاي اعتراضات اخير باعث شده كه اين سوال مطرح شود كه آيا تجهيزات ارتشي بايد در خيابان‌هاي امريكا عليه مردم استفاده شود؟ 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون