• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4665 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد

امريكا چندين نفتكش و كشتي باري ايران را وارد فهرست تحريم‌ها كرد

تشديد سد در برابر صادرات اقلام انساني به تهران

گروه ديپلماسي

 

ليست تحريم‌هاي ايران در دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده حداقل هفته‌اي يك‌بار به‌روزرساني مي‌شود. تيم 500 نفره‌اي كه در اين دولت براي تشديد فشار بر ايران و اعمال سياست فشار حداكثري مسووليت يافته‌اند 24 ساعته مشغول پيدا كردن روزنه‌هايي هستند كه اندك مسيرهاي باقيمانده در رابطه تجاري ايران را هم مسدود كند. خزانه‌داري ايالات متحده در تازه‌ترين حركت، فهرست به‌روز شده‌اي از تحريم‌هاي مرتبط با خطوط كشتيراني ايران منتشر كرده است. 
به گزارش فارس، نام بيش از ۱۰۰ نفتكش، كشتي باري و مسافري متعلق يا مرتبط با خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در اين فهرست در وب‌سايت «دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا» (اوفك) قرار گرفته است. وزارت خزانه‌داري امريكا گفته تغييراتي را در فهرست SDN (فهرست افراد ويژه مشخص و بلوك شده) اعمال كرده و آن را به‌روزرساني كرده است.
اين وزارتخانه براي اين كشتي‌ها از سه برچسب «ايران» [IRAN]، «مقررات تحريم‌هاي مربوط به اشاعه سلاح‌هاي كشتار جمعي» [NPWMD] و «مقررات تحريم مالي ايران» [IFSR] استفاده كرده است. براي برخي از اين نفتكش‌ها علاوه بر «ارتباط با خطوط كشتيراني جمهوري‌ اسلامي ايران» بهانه‌هاي ديگري هم ذكر شده است. 
پيش از اين اقدام، خبرگزاري رويترز به نقل از منابعي گزارش داده بود؛ دولت امريكا به دنبال تحريم دست‌كم ۴۰ نفتكش خارجي به بهانه تجارت با ونزوئلاست. اين منابع حمل و نقل دريايي كه با خبرگزاري رويترز گفت‌وگو مي‌كردند، گفتند كه تحريم‌هاي احتمالي عليه نفتكش‌هاي مختلف به زودي اعمال خواهد شد. اين خبر پس از آن اعلام شد كه پنج نفتكش ايران، بي‌توجه به قوانين تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا براي تحويل سوخت به ونزوئلا وارد آب‌هاي اين كشور شدند. چند هفته پيش، پنج نفتكش فاكسون، فورچون، پتونيا، فارست و كلاول از تنگه جبل‌الطارق به مقصد امريكاي لاتين عبور و به سمت ونزوئلا حركت كردند. امريكا اين اقدام را نقض قوانين تحريم‌هاي يك‌جانبه خود عليه ايران و ونزوئلا مي‌داند و گفته بود در حال بررسي گزينه‌هاي خود براي پاسخ به آن است.

اجراي سريع تحريم‌ها
«مايك پمپئو»، وزير امور خارجه امريكا پس از اعلام اين خبر در توييترش نوشت: تحريم‌ها عليه شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و شركت اي-سيل (E-Sail) مستقر در چين از روز سه‌شنبه اجرايي شده است. 
وزير خارجه ايالات متحده در ادامه با تكرار ادعاهاي واهي و بي‌پايه و اساس درباره ايران گفت: رژيم ايران به‌‌رغم ادعاي اينكه هيچ‌گاه اقدام به ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي و سامانه‌هاي حمل آن نخواهد كرد به تلاش براي دستيابي و توليد اقلام حساس اشاعه‌اي ادامه داده است. دنيا بايد هوشيار باشد و براي جلوگيري از دستيابي ايران به اقلام حساس اشاعه‌اي كه ثبات و امنيت منطقه را تهديد مي‌كنند، هوشيار باشد.
به گزارش فارس، هرچند شركت خطوط كشتيراني ايران پيش از آن تاريخ هم در فهرست تحريم‌ها قرار داشتند، اما تحريم‌هايي كه آذرماه اعلام شد، از اين منظر تازگي داشت كه بر اساس فرمان اجرايي ۱۳۳۸۲ و دو برچسب «اشاعه تسليحات كشتار جمعي» و «مقررات تحريم‌هاي مالي ايران» صادر مي‌شد. وزارت خزانه‌داري امريكا در توضيح خود در مورد آثار اين تحريم‌ها به صراحت عنوان كرده بود كه اقدام تازه اين كشور ارسال دارو و اقلام انساني به ايران را محدود مي‌كند.
در صفحه پرسش و پاسخ‌هاي خزانه‌داري امريكا در اين رابطه آمده است: «ايالات متحده مجوزها و معافيت‌هاي گسترده‌اي ذيل تحريم‌ها دارد كه اجازه فروش محصولات زراعي، غذا، دارو و تجهيزات پزشكي به ايران توسط افراد امريكايي يا غيرامريكايي را مي‌دهد، اما اين مجوزها و معافيت‌ها عموما تراكنش با افرادي كه ذيل فرمان اجرايي ۱۳۳۸۲ تحريم شده‌اند را شامل نمي‌شود.»
 واشنگتن در آن زمان اعلام كرد: اين تحريم‌ها از روز ۸ ژوئن ۲۰۲۰ ميلادي (۱۹ خرداد ۱۳۹۹) اجرايي مي‌شوند. به نوشته خزانه‌داري امريكا، از اين تاريخ به بعد «اتباع ايالات متحده، مگر با دريافت مجوزهاي موردي، از مشاركت در تراكنش با IRISL و E-Sail منع خواهند شد، از جمله از تراكنش‌هاي مربوط به فروش محصولات زراعي، غذا، دارو و تجهيزات پزشكي از سوي اتباع ايالات متحده يا از ايالات متحده.»
خزانه‌داري امريكا مي‌افزايد: «علاوه بر اين، افراد غيرامريكايي هم كه آگاهانه در تراكنش‌هاي مشخص با IRISL و E-Sail مشاركت داشته باشند، حتي براي فروش محصولات زراعي، غذا، دارو و تجهيزات پزشكي، خود را در معرض تحريم‌هاي ديگر قرار مي‌دهند.»
تنها راه‌حلي كه امريكا براي دور ماندن از تحريم‌ها به طرف‌هاي تجاري ايران ارايه كرده، اين است كه معاملات خود را تا پيش از زمان اجرايي شدن تحريم‌ها به پايان برسانند.
اين اقدام امريكا در حالي صورت مي‌گيرد كه بخش بزرگي از واردات مواد غذايي و دارو به ايران از طريق دريا و توسط شركت خطوط كشتيراني جمهوري اسلامي به عنوان بزرگ‌ترين خطوط كشتيراني ايران انجام مي‌شود. 
در حقيقت برچسب‌هاي تازه‌اي كه امريكا به اين شركت افزوده، تنها از يك نظر در وضعيت پيشين خطوط كشتيراني ايران تفاوت ايجاد كرده و آن هم دشوارتر كردن صادرات اقلام انساني به ايران است.
اين اولين‌بار نيست كه امريكا بخش‌هايي را هدف تحريم قرار مي‌دهد كه با زندگي روزمره مردم ايران در ارتباط است. آبان ماه امسال هم خزانه‌داري امريكا بخش ساخت و ساز و مسكن ايران را تحريم كرد و قوانين تراكنش‌هاي مالي با ايران را سختگيرانه‌تر كرد. «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به آن تحريم‌ها نوشت: «بر خلاف ادعاهاي فريبكارانه ايالات متحده، مقررات جديد اين كشور تروريسم اقتصادي عليه مردم ايران را تشديد مي‌كند. حالا خزانه‌داري دارد نه تنها مواد غذايي، بلكه واردات اقلام دارويي را هم هدف قرار مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون