• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4665 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد

پيونگ‌يانگ بعد از دو سال بار ديگر خطوط اضطراري مرزي را قطع كرد

از‌سرگيري تنش در شبه ‌جزيره كره

شهاب شهسواري

 

پيونگ‌يانگ بعد از چندبار تهديد و هشدار در مورد ارسال بالون‌هايي از مرز كره‌جنوبي حامل بروشورهايي عليه دولت كره‌شمالي، عاقبت صبح سه‌شنبه اعلام كرد در واكنش به اين اقدامات خصمانه، نخستين گام را در قطع كامل ارتباطات خود با كره‌جنوبي بر مي‌دارد. پيونگ‌يانگ در ماه‌هاي اخير به‌شدت از سئول انتقاد كرده است كه چرا نمي‌تواند بدون توجه به تحريم‌هاي ايالات‌متحده امريكا، گام‌هاي ضروري براي اجراي پروژه‌هاي مشترك اقتصادي دو همسايه شبه‌جزيره كره را براي پيشبرد صلح و رفاه در اين منطقه اجرايي كند. اقدام كره‌شمالي در حالي انجام مي‌شود كه تنها دو روز به دومين سالگرد ديدار بي‌سابقه رهبر كره‌شمالي با رييس‌جمهور امريكا در سنگاپور مانده است، اما دو سال بعد از آن ديدار جنجالي، تقريبا همه همكاري‌ها ميان دو كره و مذاكرات با امريكا ماه‌هاست كه متوقف شده‌اند و هيچ پيشرفتي در كاهش تنش ميان امريكا و كره‌شمالي به دست نيامده است. مسوولان كره‌شمالي در طول هفته‌هاي اخير تهديد كرده‌ بودند كه در صورت ادامه ارسال بروشورهاي تبليغاتي ضدحكومتي از مرز كره‌جنوبي، تمامي تماس‌هاي خود با سئول را قطع مي‌كنند. خبرگزاري رسمي كره‌شمالي، در خبري اعلام كرده است كه پيونگ‌يانگ در اولين گام از قطع كامل تماس‌ها با كره‌جنوبي، خط اضطراري مرز دو كره را قطع مي‌كند. دولت كره‌جنوبي، ادعا مي‌كند كه به پرواز درآوردن اين بالون‌ها توسط عده‌اي از «پناهندگان كره‌شمالي در جنوب» انجام مي‌شود و دولت سئول نقشي در آن ندارد، با اين حال سئول در برابر درخواست پيونگ‌يانگ براي جلوگيري از اعزام اين بالون‌ها هم اقدامي انجام نداده است. در بيانيه‌اي كه خبرگزاري رسمي كره‌شمالي منتشر شده است از «بي‌عملي» كره‌جنوبي در مقابل اين اقدامات انتقاد شده است. در اين بيانيه آمده است: «مقام‌هاي كره‌جنوبي اقدامات خصمانه عليه كره‌شمالي را توسط عده‌اي اراذل ناديده مي‌گيرند و مي‌خواهند از زير بار مسووليت سنگين اين بي‌عملي هم فرار كنند. شما بايد هزينه اين اقدام را بدهيد.» كره‌جنوبي تا پيش از اين ارسال بروشورهاي تبليغاتي ضدكره‌شمالي را حق آزادي بيان فراري‌هاي كره‌شمالي مي‌دانست اما كره‌جنوبي اخيرا اعلام كرده ‌بود كه قوانيني براي جلوگيري از ارسال بالون‌هاي حامل بروشورهاي تبليغاتي به خاك كره‌شمالي تصويب مي‌كند، اما پيونگ‌يانگ اين اظهارات را ناكافي و غيرموثر توصيف كرده است.

نقش خواهر كيم
به نوشته خبرگزاري مركزي كره‌شمالي، تمامي خطوط تماس اضطراري بين‌مرزي با كره‌جنوبي به عنوان نخستين گام در جهت قطع كامل تمامي تماس‌ها با كره‌جنوبي از روز سه‌شنبه اجرايي مي‌شود. گفته مي‌شود تصميم براي قطع تماس‌ها با كره‌جنوبي توسط كيم يو جونگ، خواهر رهبر كره‌شمالي اتخاذ شده است كه در طول هفته‌هاي گذشته رسانه‌ها از افزايش مسووليت‌هاي او در حكومت خبر داده ‌بودند. در ماه‌هاي گذشته، بعد از غيبت چند هفته‌اي كيم جونگ اون از انظار عمومي، گزارش‌هايي در مورد مرگ يا ابتلاي او به يك بيماري كشنده منتشر شده‌ بود و رسانه‌هاي شرق آسيا و امريكا پيش‌بيني مي‌كردند كه كيم يونگ چول، خواهر او به عنوان جانشين احتمالي كيم جونگ اون انتخاب شود. اين گمانه‌زني‌ها بعد از آنكه كيم جونگ اون دوباره در جلسات عمومي و دولتي حاضر شد اندكي فروكش كرده ‌بود تا اينكه در طول هفته گذشته رسانه‌هاي كره‌جنوبي و امريكا از افزايش مسووليت‌هاي كيم يو جونگ خبر دادند. كيم يو جونگ هفته گذشته بيانيه شديداللحني را عليه دولت كره‌جنوبي منتشر كرده ‌بود و از اين دولت به دليل اقدامات عليه ثبات منطقه انتقاد كرد. در پي انتشار اين بيانيه خبرگزاري‌هاي كره‌شمالي از برگزاري راهپيمايي‌هاي بزرگ عليه جنوب در شهرهاي كره‌شمالي خبر دادند. 

خط اضطراري مرزي
به‌طور معمول، حتي در صورتي كه تنش خاصي در مرزهاي دو كره وجود نداشته ‌باشد، نظاميان دو كشور در طول روز چندين تماس نمادين از طريق خط تماس اضطراري مرزي با يكديگر انجام مي‌دهند، اما به گفته مقام‌هاي دولتي كره‌جنوبي از صبح روز سه‌شنبه، طرف شمالي به هيچ يك از چهار تماس روزانه مقام‌هاي مرزي جنوب پاسخ نداده است. اين اقدام از سوي كره‌شمالي بي‌سابقه نيست و طرف شمالي تاكنون به دلايل مختلف بارها تماس‌هاي خود را با جنوب قطع كرده است. 
هر چند دو سال و نيم پيش، كيم جونگ اون در پيام سال نوي ميلادي خود از تلاش براي كاهش تنش‌هاي ديپلماتيك و صلح در شبه ‌جزيره كره خبر داده‌ بود، اما بعد از چند ديدار بي‌نتيجه با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و امضاي توافقنامه‌اي مبهم در مورد صلح و خلع سلاح هسته‌اي شبه‌ جزيره كره، بدون اينكه موفق شود هيچ يك از تحريم‌هاي بين‌المللي وضع شده از سوي ايالات‌متحده امريكا را لغو كند. 

قدرت اتمي كره‌شمالي افزايش يافته است
براساس تازه‌ترين گزارش مركز پژوهش‌هاي امحاي سلاح‌هاي هسته‌اي (RECNA) در ناكازاكي ژاپن، دولت كره‌شمالي در يك سال گذشته بر تعداد كلاهك‌هاي هسته‌اي خود افزوده است و به‌رغم تحريم‌هاي بين‌المللي تعداد سلاح‌هاي هسته‌اي خود را از ۲۰ كلاهك هسته‌اي به ۳۵ كلاهك هسته‌اي رسانده است. پيش از اين بررسي تصاوير ماهواره‌اي از تاسيسات هسته‌اي كره‌شمالي هم نشان داده ‌بود كه پيونگ‌يانگ به كار تمامي تاسيسات كليدي هسته‌اي خود ادامه مي‌دهد و در حال ساخت و ساز‌هاي تازه در محل اصلي‌ترين رآكتور هسته‌اي خود است. ماه گذشته كيم جونگ اون در يك جلسه مقام‌هاي ارشد نظامي اين كشور براي برنامه‌ريزي در مورد آينده برنامه هسته‌اي نظامي اين كشور شركت كرده‌ بود و خبرگزاري رسمي كره‌شمالي از برنامه اين كشور براي «تقويت توان بازدارندگي هسته‌اي» سخن گفته‌ بود.

قحطي بر اثر تحريم و كوويد۱۹
كارشناسان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در گزارشي به سازمان ملل به ‌شدت نسبت به قحطي و كمبود مواد غذايي در كره‌شمالي هشدار داده‌اند. براساس اين گزارش علاوه بر تحريم‌هاي شديد بين‌المللي عليه كره‌شمالي در كنار فشارهاي امريكا، بسته شدن مرز كره‌شمالي با چين براي جلوگيري از شيوع بيماري كوويد ۱۹ به بحران كمبود مواد غذايي در اين كشور دامن زده است. توماس اوه‌ها كويينتينا گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد براي كره‌شمالي گفته كه در ماه‌هاي اخير تعداد بي‌خانمان‌ها در اين كشور به‌ شدت افزايش يافته است، قيمت دارو به شكل بي‌سابقه‌اي گران شده و بخش اعظم خانواده‌هاي اين كشور فقط به دو وعده غذا در روز دسترسي دارند، در حالي كه گروهي از خانواده‌ها فقط ذرت مي‌خورند و گروهي ديگر كاملا گرسنگي مي‌كشند. به گفته سخنگوي برنامه جهاني غذا، وضعيت آذوقه و خوراك در كره‌شمالي بسيار وخيم است و نزديك به ۴۰‌درصد از كل جمعيت اين كشور نيازمند كمك‌هاي بين‌المللي براي تامين مواد غذايي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون