• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4665 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد

با گذشت 4 ماه از ورود ويروس كرونا به كشور ، وزارت بهداشت تخمين زد

پيك اپيدمي فروردين ماه بوده است

گروه اجتماعي

كميته ملي اپيدميولوژي كوويد 19 وزارت بهداشت تخمين زده كه تا امروز 15 ميليون نفر از جمعيت كشور، آلوده به ويروس كرونا شده‌اند اما اين تاكيد را هم اضافه كرده كه بنا به آخرين بررسي‌هاي سازمان بهداشت جهاني، مبتلايان بدون علامت، به هيچ وجه نمي‌توانند بيماري كوويد 19 را به ديگران 
منتقل كنند.
 احسان مصطفوي، عضو اين كميته ديروز ضمن اين اعلام، تاكيد كرد كه يكي از دلايل پايين بودن آمار مرگ مبتلايان كوويد 19 در ايران در مقايسه با كشورهاي اروپايي، بافت سني جوان در ايران است و افزود: «ميانه سني جمعيت در ايران حدود ۳۱ سال است. در اسپانيا اين شاخص ۴۵ سال و در ايتاليا ۴۷ سال است. وقتي سن بالاتر باشد، انتظار مي‌رود بيماري‌هاي زمينه‌اي، سرطان‌ها، چاقي و ديابت، فراواني بيشتري داشته باشد كه عوامل خطر مرگ و مير محسوب مي‌شوند.
 البته در روزهاي اول گفته مي‌شد كه حدود ۱۰ درصد افراد ممكن است بدون علايم باشند. همچنين گفته مي‌شد كه هر فرد آلوده مي‌تواند ۲.۵ نفر ديگر را آلوده كند. حالا با اين اعلام سازمان بهداشت جهاني درباره احتمال بسيار پايين انتقال بيماري از مبتلايان بدون علامت، بايد سمت و سوي پيشگيري را به سمت افراد علامت‌دار ببريم كه شناسايي آنها راحت‌تر است.»
مصطفوي كه رياست مركز تحقيقات بيماري‌هاي نوپديد و بازپديد انستيتو پاستور ايران را هم برعهده دارد، خبر داد كه در يك ماه اخير، ميزان تست موارد مشكوك به كرونا از ۱۰ هزار تست روزانه، به ۲۰ هزار تست در 150 آزمايشگاه سراسر كشور افزايش يافته و يكي از دلايل افزايش صعودي آمار ابتلا ظرف اين مدت هم همين افزايش بوده است. 
اين مقام مسوول همچنين به ايرنا گفت كه ايران، پيك اول بيماري را پشت سر گذاشته و افزود: «منحني مرگ به ما نشان مي‌دهد كه پيك اپيدمي در اواسط فروردين ماه بوده و با آمار روزانه مرگ ۵۰ تا ۷۰ نفر از مبتلايان مواجه شده‌ايم و همين عدد نشان مي‌دهد كه پيك اول را رد كرديم. بازگشايي‌ها و عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي باعث مي‌شود كه پيك اپيدمي را شاهد باشيم و انتظار مي‌رود موج‌هاي دوم و سوم بيماري در برخي استان‌ها اتفاق بيفتد. در گزارشي هم كه ۱۷ خرداد ۹۹ منتشر شده، گفتيم كه روند كشوري بيماري تغيير مختصر صعودي دارد.
 ۱۳ استان مثل آذربايجان شرقي، هرمزگان، كردستان، مركزي، يزد، قم، فارس، بوشهر، همدان، كهگيلويه و بويراحمد در هفته منتهي به ۱۷ خرداد روند ابتلاي صعودي داشتند و در 7 استان شامل خوزستان، اصفهان، زنجان، آذربايجان غربي، ايلام، خراسان رضوي و چهارمحال و بختياري، تغيير صعودي مختصري مشاهده شده علاوه بر اينكه در كرمانشاه و تهران هم ثبات، بسيار مختصر است اما خراسان شمالي، البرز و سيستان و بلوچستان، اخيرا پيك اپيدمي را تجربه كرده‌اند در حالي كه در لرستان، اردبيل، سمنان، قزوين، مازندران و گيلان ناسازگاري داده‌ها اجازه تحليل درست اپيدمي را نداده است.
 البته درباره بازگشايي‌ها در شرايط شيوع ويروس كرونا ملاحظات مختلفي وجود دارد. بازگشايي‌ها اگر باعث افزايش پيك اپيدمي شود بايد محدوديت‌ها دوباره اعمال شود. پس نمي‌توان نسخه واحدي در مورد كل كشور پيچيد چون براي استان‌هايي كه كمتر از ساير استان‌ها رعايت مي‌كنند و درگير اپيدمي مي‌شوند بايد محدوديت‌هايي اعمال شود. اگر مشخص شود كه بازگشايي‌ها تاثيري در سطح ملي داشته محدوديت‌ها بايد دوباره  اعمال شود.»
مصطفوي با تاكيد بر اينكه «بايد به اين فكر كنيم كه قرار است با كرونا زندگي كنيم» اين اشاره را داشت كه در پاييز سال آينده، حتي با وجود افزايش موارد ابتلا، شدت بيماري و انتقال ويروس، به هيچ وجه به‌ شدت اسفند ۹۸ يا فروردين ۹۹ نيست ضمن آنكه تا آن مقطع زماني انتظار مي‌رود كه هم درمان موثر و هم راه‌هاي پيشگيري بهتري شناسايي شود.
مصطفوي به خبرنگار فارس هم از نتايج تحقيقات مربوط به ابتلاي بدون علامت جمعيت عمومي گفت و افزود: «ظرف يك ماه گذشته در تهران مطالعه‌اي بين كارمندان مختلف ادارات انجام شد كه تست 20 درصد آنها مثبت بود و 12 درصد از افرادي هم كه براي بيماري ديگري به آزمايشگاه رفته بودند، كرونا مثبت بودند.
 بر اساس مطالعات سازمان انتقال خون كه يك ماه پيش انجام شد، ميزان بروز تجمعي در استان‌هاي با آمار مبتلايان بالا، 34 درصد، در استان‌هاي با آمار متوسط، 12 درصد و در استان‌هاي با آمار كم 4 درصد بوده است. بر اساس مطالعاتي در جمعيت عمومي تهران 8 درصد جمعيت، موارد مثبت به كرونا بودند و اگر اين تحقيقات و مطالعات را بپذيريم بايد بگوييم بيش از 10درصد ميزان الودگي به كرونا داشته باشيم؛ البته شدت ابتلا در استان‌هاي مختلف متفاوت است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون